آغاز کاشت ۳ میلیون بوته گل فصلی تابستانه در مشهد ترافیک در محور‌های بزرگراهی مشهد (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) شهردار مشهدمقدس: دوربرگردان غیرهم‌سطح شهید میرزایی، در منطقه ۳ مشهد فردا به بهره‌برداری رسمی می‌رسد ساعات کاری جدید کارکنان شهرداری مشهد اعلام شد (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) تغییر ساعت کاری ادارات مشهد از فردا (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) + جزئیات ساعت ارائه خدمات قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد تغییر کرد (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) اعزام ۲۸۹ اتوبوس از خراسان رضوی برای شرکت زائران در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) تغییر ساعت آغازبه‌کار دستگاه‌های اجرایی مشهد و خراسان‌رضوی از سه‌شنبه (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) اجرای پروژه تعریض پل شهید باهنر در محور جاده سرخس - مشهد تدوین «مدل جریان‌سازی اجتماعی» برای رسیدگی به معضل طلاق| ظرفیت‌های مختلف برای کنش‌گری اجتماعی بسیج می‌شوند عدالت فضایی، زمینه‌سازِ رسیدنِ شهروندان به توسعه فردی بازخوانی انتصاب‌های انجام شده از سوی بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی در خراسان| احکام امام (ره) برای مشهد هوای کلانشهر ۵ منطقه مشهد امروز پاک است (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) پیگیری دغدغه شهروندان مشهدی درباره بوی بد استخر بوستان کوهسنگی زمان بهره‌برداری از ایستگاه مترو باب الجواد (ع) مشهد اعلام شد+اینفوگرافی شهروند خبرنگار | درخواست قطع درختان خشک شده چنار در بولوار فرهنگ مشهد + پاسخ شهروند خبرنگار | درخواست افزودن اتوبوس در مسیر روزبازارهای محدوده جاهدشهر و الهیه مشهد + پاسخ جمیله علم‌الهدی در دانشگاه فردوسی مشهد: شهید آیت‌الله رئیسی نمونه و مصداق عینی جمهوریت اسلامی بود پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی پروژه بولوار قمربنی هاشم (ع) و زیر گذر شهید هریری در مشهد
سرخط خبرها

جزئیات برنامه‌های مدیریت شهری برای روز ملی مشهد اعلام شد

  • کد خبر: ۱۴۱۲۷۶
  • ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
جزئیات برنامه‌های مدیریت شهری برای روز ملی مشهد اعلام شد
درنشستی که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن منصوریان رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر و جلیل با مشکی معاون زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد برگزار شد تعیین یک روز مشخص به‌عنوان روز ملی مشهد، به‌عنوان یکی از راهکار‌های مهم برای ایجاد هویت جمعی در بین شهروندان موردبررسی قرار گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، بی‌شک مهم‌ترین عنصر هویتی مشهد، بارگاه منور شمس الشموس حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) است، اما در کنار نقش محوری و بی‌بدیل حرم مطهر رضوی، روز ملی مشهد یک فرصت طلایی برای معرفی هر چه بیشتر مشهد در سطح ملی است.

قابل‌توجه اینکه در نشست شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی، ۱۰ دی‌ماه به‌عنوان روز ملی مشهد تعیین شد و اکنون برای نهایی شدن باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شود.

در نشستی که دراین رابطه برگزار شد حجت‌الاسلام‌والمسلمین "حسن منصوریان" رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد با بیان سیری تاریخی از ارائه پیشنهاد‌های مختلف درباره تعیین روز ملی مشهد اظهار کرد: در کمیسیون فرهنگی شورا به مرکز پژوهش‌ها مسئولیت داده شد تا پیشنهاد‌های دانشگاه‌ها، حوزه، شخصیت‌های فرهنگی و نخبگان برای انتخاب روز ملی مشهد جمع‌آوری شود.

وی ضمن اشاره به گوناگونی پیشنهاد‌های مطرح شده، گفت: ما در ابتدا شاخص‌های روز ملی مشهد را تعریف کردیم و مبنا را براین گذاشتیم که روز ملی مشهد، باید روزی باشد که مردم رقم‌زده‌اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد افزود: براین اساس پیشنهاد‌هایی ازجمله روز ولادت امام رضا (ع) یا سالروز ورود ایشان به مشهد و روز تولد فردوسی ارائه شد که این موارد را خارج از دایره تعریف روز ملی مشهد دانستیم.

منصوریان تصریح کرد: همچنین پیشنهاد‌هایی ازجمله روز قیام مسجد گوهرشاد را که به دست مردم رقم خورده است، مورد توجه قرار گرفت، اما این روز نیز به دلیل نام‌گذاری به‌عنوان روز عفاف و حجاب از دایره نام‌گذاری خارج شد.

وی در ادامه به مناسبت‌هایی ازجمله تاریخ ۸/۸ (هشتم آبان ماه) به‌عنوان پیشنهادی دیگر مربوط به این روز اشاره و خاطرنشان کرد: این پیشنهاد ذوقی و جالب بود، اما بازهم خارج از حیطه روز ملی مشهد به‌عنوان روزی که مردم اتفاقی را رقم‌زده باشند، بود.

۳ ویژگی مشترک ۱۰ دی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به مأموریت این شورا به مرکز پژوهش‌های شورا برای شناسایی تاریخ شمسی شهادت حضرت امام رضا (ع) و روز تولد فردوسی، به قیام یک‌شنبه خونین مشهد در ۱۰ دی ۱۳۵۷ اشاره کرد و گفت: منابع تاریخی تعداد شهدای آن روز را حدود ۳۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

منصوریان به گفت‌وگویی که آیت الله علم الهدی نماینده، ولی فقیه در استان با مقام معظم رهبری داشته‌اند و ایشان بر لزوم بزرگداشت واقعه ۱۰ دی تأکید داشته‌اند، اشاره کرد و افزود: درنهایت قرار شد روزی را در نظر بگیریم که سه ویژگی تناسب با امام رضا (ع)، ملی بودن و رقم زدن اتفاقی خاص توسط مردم را داشته باشد.

وی ۱۰ دی را مخرج مشترک همه پیشنهاد‌ها و واجد سه ویژگی مذکور دانست واظهارکرد: بر اساس تحقیقات کارشناسان تاریخی، ۳ جمادی‌الثانی سال ۲۰۱ قمری مصادف با ۱۰ یا ۱۱ دی ۱۹۵ شمسی سالروز ورود امام رضا (ع) به طوس یا قریه سندباد مشهد است. تولد امام رضا (ع) نیز در ۱۰ دی ۱۴۴ شمسی مصادف با ولادت امام رضا در تاریخ قمری است. همچنین تولد فردوسی نیز مصادف با ۱۲ دی است. علاوه براین واقعه قیام ۱۰ دی سال ۱۳۵۷ مشهد را نیز دراین تاریخ داریم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد افزود: بنابراین با انتخاب ۱۰ دی، سعی کردیم یک مخرج مشترک از همه پیشنهاد‌ها داشته باشیم.

جزئیات برنامه‌های مدیریت شهری برای روز ملی مشهد

منصوریان درباره برنامه‌های طراحی‌شده برای روز ملی مشهد نیز گفت: در بسیاری از مناسبت‌ها ما فقط تسهیل گری و حمایت می‌کنیم و خود مردم رویداد‌ها را رقم می‌زنند.

وی ادامه داد: بااین‌حال در زمینه روز ملی مشهد، برنامه‌های مشخصی باید توسط دستگاه‌های مختلف صورت گیرد که دراین زمینه همه مأمور شده‌اند برنامه‌هایشان را بیاورند و درباره این ظرفیت فکر کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد اضافه کرد: براین نکته تأکیدداریم که باید از ظرفیت روز ملی مشهد، برای شناساندن این شهر در عرصه بین‌المللی استفاده کنیم.

"جلیل با مشکی" معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در ادامه این نشست به ارائه جزئیات برخی برنامه‌های روز ملی مشهد پرداخت و اظهار کرد: آیت الله علم الهدی، شهرداری را به‌عنوان دبیرخانه بزرگداشت روز ملی مشهد تعیین کرده است و براین اساس مدیریت شهری مهم‌ترین برنامه شهرداری دراین روز را شروع دور جدید شورای اجتماعی محلات درنظرگرفته است که ۱۵۰۰ نفر از مردم دراین شورا‌ها انتخاب خواهند شد.

وی افتتاحیه دبیرخانه شهر‌های زیارتی کشور در مشهد، بزرگداشت شهدای انقلاب در مساجد سطح شهر و فضا آرایی شهری و اکران محیطی را از دیگر برنامه‌های این روز اعلام و خاطرنشان کرد: در روز ملی مشهد از مفاخر و فرهیختگان شهر تجلیل به عمل خواهد آمد و نشان مشهدالرضا (ع) که در حال طراحی است به این چهره‌ها اعطا خواهد شد.

معاون زیارت و گردشگری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، در ادامه گفت: نواختن زنگ مشهد در مدارس، برگزاری نشست‌های رسانه‌ای توسط صداوسیما و دیگر رسانه‌های استان و رونمایی از تمبر ملی مشهد از دیگر برنامه‌های این روز خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->