گفت‌وگو با مهدی یلی اورته‌چشمه، مکبر نوجوان حرم امام رضا(ع)
  • کد مطالب: ۱۴۹۱۷۹
  • /
  • ۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۹

گفت‌وگو با مهدی یلی اورته‌چشمه، مکبر نوجوان حرم امام رضا(ع)

مهدی یلی اورته‌چشمه ۱۲ سال دارد و کلاس ششم مدرسه‌ی شهیدمحرابی۲ است. او مکبر حرم امام‌رضا(ع) و مسجد امام‌حسین(ع) است.

شبنم کرمی - مسجـــد خانه‌ی خدا، جایــگاه پیامبر(ص) و محل امنی برای مؤمنان است. مسجد بهشت روی زمین و مکانی است که انسان با حضور در آن به آرامش و اطمینان می‌رسد. مهدی یلی اورته‌چشمه ۱۲ سال دارد و کلاس ششم مدرسه‌ی شهیدمحرابی۲ است.

او مکبر حرم امام‌رضا(ع) و مسجد امام‌حسین(ع) است. با مهدی که در اثر انس با قرآن موفقیت‌هایی نیز دراین‌باره کسب کرده است گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید.

 

نخستین انس با قرآن

از پنج‌سالگی با کمک و راهنمایی‌های مادرم با کتاب خدا آشنا شدم. شش‌ساله بودم که از طریق مهدالرضا در جلسات محفل انس با قرآن مسجد امام‌حسین(ع) واقع در شهرک نوید شرکت می‌کردم و هم‌زمان از جلسات آموزش تجوید مقدماتی نیز در مسجد علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) بهره می‌بردم.


برکات مسجد و قرآن

جزء سی را با معنی، طی یک‌ماه به طور کامل حفظ کردم و در مسابقات قرآن و عترت منطقه‌ای مشهد در سال ۹۷ رتبه‌ی برتر را به دست آوردم. پس از آن به ‌صورت آنلاین در دارالقرآن یحیی‌بن‌زید آموزش را ادامه دادم.

در گروه هم‌خوانی نیز حضور داشتم. سپس توانستم مکبر حرم امام‌رضا(ع) شوم. هم‌چنین مداحی و نوحه‌سرایی محرم و صفر را در مسجد به‌ عهده دارم. بر ادعیه‌خوانی مسلط هستم و در دعای ندبه، زیارت عاشورای مسجد را می‌خوانم.

مناجات ماه رجب و صلوات شعبانیه را به ‌طور کامل حفظ کرده‌ام و بعد از نماز، در حرم و مسجد می‌خوانم. انس با قرآن و رفتن به مسجد سبب شده است در رفتار و حرف زدنم مراقبت بیشتری در مقایسه با گذشته داشته باشم و درباره‌ی کارهایی که می‌خواهم انجام دهم بیشتر فکر می‌کنم.


افتخارات من

کسب رتبه‌های برتر آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن سال ۹۸، مسابقات قرائت قرآن منطقه‌ی تبادکان سال ۱۴۰۰، آزمون «نورباران آیات» در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ منطقه‌ی تبادکان، کسب رتبه‌ی دوم اذان مسابقات اذان مسجد امام‌حسین(ع) محله‌ی نوید و رتبه‌ی برتر مسابقات دارالقرآن را تاکنون در کارنامه‌ی فعالیت‌های قرآنی خود دارم.

هم‌چنین افتخار مکبری در آستان قدس رضوی و مسجد محله‌ی خودمان و پوشیدن لباس خادمی حرم رضوی را دارم و اکنون دوشنبه‌شب‌ها در شیفت خود، مکبری نماز مغرب و صبح حرم را به ‌عهده دارم. قبل از نماز صبح هم در محفل انس با قرآن در ایوان مقصوره شرکت و نزد دوستان و استادان، قرآن تلاوت می‌کنم.


من و بچه‌های مسجد

مسجد فقط برای عبادت نیست. در مسجد هم‌چنین عضو فعال بسیج هستم و در مراسم مختلف در شستن ظروف و نظافت مسجد کمک می‌کنم. با کمک دوستان مسجدی خود، کوچه‌ها را پرچم می‌زنیم و مداحی یا مولودی می‌خوانم.

در تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی و شهدای گمنام هم حضور داشتم. با بچه‌های مسجد فوتبال بازی می‌کنم. استخر می‌روم. کتاب‌های علمی می‌خوانم و در کارهای هنری مانند ساخت زیورآلات و معرق‌کاری دستی دارم.

اکنون هم تحقیق و فعالیت‌هایی برای ساخت پهپاد دارم که نیازمند حمایت است. یک تراش برقی ساخته‌ام و تعویض روغن را نیز آموزش دیده‌ام. در حرم هم کارهای کامپیوتری انجام می‎دهم و در تعمیر موبایل مهارت دارم.

 

روزهای شاد با مسجد

دوستانم را به ‌جای بازی کردن در کوچه یا بازی‌های موبایلی، به مسجد جذب کرده‌ام. رفت‌وآمدهایم به حرم هم سبب شده است آن‌ها نیز تشویق شوند و در این مسیر گام‌هایی بردارند.

حالا در مسجد نماز می‌خوانند. در سخنرانی‌ها و در کلاس‌های تابستانی مسجد شرکت می‌کنند و آخر وقت، در حسینیه‌ی بالای مسجد، به بازی‌هایی مانند فوتبال و فوتبال‌دستی می‌پردازیم و روزی شاد و به‌‎یادماندنی برایمان رقم می‌خورد.

هم‌چنین با تشکیل یک گروه، کلاس آموزش مکبری برای بچه‌ها گذاشته‌ام. در حرم هم دوستان زیادی پیدا کرده‌ام که در فضایی معنوی و شاد، حس و حال خوبی را تجربه می‌کنیم.


برای آرزوی مادرم

قدردان زحمات مادرم و استادان گرامی، پنجه، مقدم، بازودار، حق‌طلب و خلوصی، هستم که تاکنون مرا حمایت و راهنمایی کرده‌اند.

به مادرم در کارهای خانه و نگهداری برادرانم کمک می‌کنم. آشپزی هم می‌کنم. در درس و تحصیل به لطف خدا تاکنون خیلی موفق بوده‌ام و امیدوارم در آینده، ضمن آموزش قرآن به دیگران، بتوانم مهندس مکانیک شوم.

آرزو دارم مداح اهل بیت شوم و در کربلا هم یک نماز پنجشنبه‌شب را مکبری کنم تا آرزوی مادرم برآورده شود.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.