ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست
سرخط خبرها

شهر فرودگاهی مشهد، همچنان در فاز مکان‌یابی

  • کد خبر: ۱۵۰۴۰۰
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶
شهر فرودگاهی مشهد، همچنان در فاز مکان‌یابی
«پیش از هفته دولت»، این موعدی بود که مسئولان محلی و ملی اوایل امسال برای نهایی شدن مطالعات شهر فرودگاهی مشهد اعلام کردند، اما هفته اول شهریورماه یا همان هفته دولت گذشت و حالا که به دی‌ماه هم رسیده‌ایم، گویا خبری از نهایی شدن این مطالعات نیست.

فاطمه رافع | شهرآرانیوز؛ از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی پیگیر تازه‌ترین وضعیت انجام این مطالعات شدیم. جواد خدایی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با بیان اینکه مطالعات شهر فرودگاهی هنوز نهایی نشده است، می‌گوید: ما هم منتظر گزارش مدیریت شرکت فرودگاه‌ها درباره مطالعات مکان‌یابی شهر فرودگاهی هستیم.
شهر فرودگاهی مشهد پس از آنکه پروژه جابه‌جایی فرودگاه این شهر به نتیجه‌ای نرسید، جایگزین آن شد؛ پروژه‌ای که یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان‌رضوی، شهریورماه امسال در نشستی خبری مصوبه‌اش را به سال ۱۳۹۱ اعلام کرده و درباره‌اش گفته بود که امسال طی قراردادی مطالعات مکان‌یابی آن آغاز شد و اکنون در نقطه پایانی قرار دارد و مکان‌یابی آن نیز منتظر تأیید نهایی است.

نظری اردیبهشت امسال هم در نشستی که میزبان حمیدرضا سیدی، سرپرست شرکت فرودگاه‌های کشور، بود، وعده داده بود که از همه توان دستگاه‌های اجرایی استان برای این پروژه استفاده خواهد شد. سیدی هم در همان نشست گفته بود که برای ساخت شهر فرودگاهی مشهد موقعیت مکان‌های اعلام‌شده در حال امکان‌سنجی است و پس از تأیید سازمان هواپیمایی کشوری وارد مذاکرات برای سرمایه‌گذاری و شروع پروژه خواهیم شد. در همان نشست هم مقرر شد گزارش نهایی امکان‌سنجی این پروژه پیش از هفته دولت آماده و از سوی مشاور طرح ارائه شود.
حالا حدود پنج ماه از زمان اعلام‌شده برای نهایی شدن مطالعات مکان‌یابی شهر فرودگاهی گذشته و به گفته خدایی، این مطالعات هنوز نهایی نشده و نمی‌توان زمانی قطعی را هم برای نهایی شدن آن اعلام کرد.

او می‌گوید: ما نیز پیگیر هستیم، اما زمان نهایی را باید شرکت فرودگاه‌های کشور اعلام کند، زیرا آن‌ها متولی هستند. به ما می‌گویند که مطالعات در حال اتمام است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ابراز امیدواری می‌کند که مطالعات شهر فرودگاهی درباره جانمایی زمین حداکثر تا پایان سال به نتیجه برسد.
خدایی پیش‌تر دراین‌باره به شهرآرا گفته بود که پس از مطالعات مکان‌یابی، گزارش این طرح به هیئت دولت ارسال خواهد شد و در صورت تصویب، وارد مرحله اجرایی می‌شود.

امضای تفاهم‌نامه با چین

او که پیش‌تر از رایزنی با سرمایه‌گذاران چینی برای سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی مشهد خبر داده بود، درباره پیشرفت این موضوع نیز اظهار می‌کند: رایزنی با سرمایه‌گذار خارجی در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است؛ تفاهم‌نامه‌های همکاری هم به امضای طرفین رسیده تا براساس نظر نهایی شرکت فرودگاه‌ها تبدیل به موافقت‌نامه شود. این تفاهم‌نامه‌ها با سرمایه‌گذار چینی در حال پیگیری است؛ البته رایزنی با سرمایه‌گذارانی از دیگر کشور‌ها نیز در حال انجام است.

خدایی اعلام رقم نهایی پروژه را به نهایی شدن مطالعات مکان‌یابی منوط می‌کند و البته این را هم می‌گوید: شهر فرودگاهی مشهد، مگاپروژه‌ای است که حجم و اعتبار آن با پروژه‌های معمولی که فوری و آنی به نتیجه می‌رسند قابل مقایسه نیست.
معاون استاندار درباره تأمین مالی این پروژه هم این‌طور پاسخ می‌دهد: این پروژه نمی‌تواند از محل ردیف بودجه‌های جاری دولت تأمین مالی شود و تأمین مالی آن در بضاعت دولت نیست. پروژه شهر فرودگاهی باید از محل تهاتر نفت یا به صورت فاینانس یا با سرمای خارجی تأمین مالی شود. انتظار نداریم که اعتبار این پروژه از محل اعتبارات عمرانی تأمین شود.

توافق بر سر یک مکان

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان‌رضوی نیز درباره شهر فرودگاهی گفته است: مشاور برای جانمایی شهر فرودگاهی انتخاب شده و فرایند جانمایی در حال انجام است.
محمود امانی‌بنی این را هم به ایرنا گفت: سه نقطه در حاشیه شهر مشهد برای اجرای پروژه شهر فرودگاهی مشخص شده و تقریبا توافق بر سر یکی از این مکان‌ها قطعی شده است؛ این پیشنهاد و توافق در اختیار استانداری قرار گرفته است و امیدواریم تا پایان امسال جانمایی انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->