«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

درباره روز «شهدا» و فرمان تاریخی امام خمینی(ره)

  • کد خبر: ۱۵۴۷۱۵
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
درباره روز «شهدا» و فرمان تاریخی امام خمینی(ره)
یک سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با صدور فرمانی از سوی امام خمینی(ره)، بنیاد شهید و امور ایثارگران پایه‌گذاری شد تا ارج‌نهادن به مقام شامخ شهدا رنگ‌وبویی دیگر بگیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، فرهنگ ایثار و شهادت بین آحاد ملت ایران سابقه‌ای اندازه تاریخ آن دارد و فرازوفرودهای تاریخی این نکته را تأیید می‌کند.

ایستادگی در برابر دشمن و فداشدن در راه آرمان‌ها و ارزش‌ها از خصیصه‌های فکری، دینی و ملی ایرانیان است و نخستین نمونه تاریخی آن، مقاومت آریوبرزن برابر اسکندر مقدونی است که در ذهن تاریخ به یادگار مانده است.

اینک و با عنایت به مصداق‌های فراوان و قابل تحسین از فرهنگ ایثار و شهادت در ایران، می‌توان به جدی‌ترین دوره ارج‌نهادن به این رویکرد در تاریخ معاصر ایران نظر انداخت؛ دوران مبارزه با رژیم ستم‌شاهی.

امام خمینی(ره) و راه سبز شهادت

حادثه شگرف و ممتاز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به‌عنوان نقطه عطف مبارزه علیه رژیم پهلوی به رهبری امام خمینی(ره) است و شهادت جمعی از طرفداران ایشان در شهر‌های مختلف کشور و لزوم رسیدگی انقلابیون به وضعیت خانواده شهدا، نخستین حرکت‌ها برای ارج‌نهادن به شهدا محسوب می‌شود.

از این تاریخ تا  ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ که انقلاب امام و مردم به ثمر نشست و «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» مولود باور مردم ایران شد، هر روز ارزش و اهمیت اقدام شجاعانه و خالصانه شهدای راه آزادی بیشتر و بیشتر دیده می‌شد و به نظر می‌رسد حضرت امام(ره)، فکورانه و متواضعانه برای نشان‌دادن علاقه خود و به‌منظور گرامیداشت خون‌هایی که خیابان آزادی مردم ایران را فرش کرده بودند، فرمان تأسیس «بنیاد شهید انقلاب اسلامی» را صادر فرمودند.

ایشان در جمله‌ای ماندگار در وصف شهادت فرموده بودند: «شهدا شمع محفل تاریخ بشریت‌اند.» شاید همین نکته کافی باشد تا ارزش شهادت به‌عنوان عملی شجاعانه، عاشقانه و حماسی در راه اعتلای ارزش‌های دینی و ملی برآمده از دل مبارزات نهضت اسلامی ایران بیان شود.

انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی تاکنون با تقدیم شهدا، اعتقاد خود به آزادی و استقلال ملی در برابر بیگانگان را بار‌ها و بار‌ها ثابت کرده است و برای نظامی مردم‌نهاد چون جمهوری اسلامی، از شهیدان مطهری، بهشتی، رجایی، باهنر، مفتح، قرنی، همت، باکری، بابایی، کاظمی، صیادشیرازی و... تا شهید حاج قاسم سلیمانی، هر روز روز شهادت و هر روز گرامیداشت مقام آنان تلقی می‌شود و مهم آن است در جهاد تبیین کاری صورت پذیرد که باور‌ها و ارزش‌های شهدا در تاریخ این مرزوبوم ماندگار بماند.

گفتنی است، حضرت امام خمینی(ره) در ۲۲ اسفند ۱۳۵۸ و طی فرمانی دستور تشکیل «بنیاد شید انقلاب اسلامی» را صادر کردند و این روز را روز «بزرگداشت شهدا» نامیدند.

این بنیاد دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است و امور آن طبق مقررات و قوانین مربوط به نهاد‌های عمومی غیردولتی و در چهار چوب اساسنامه مصوب و آیین‌نامه‌های مربوط زیر نظر رئیس جمهور و نظارت عالیه مقام معظم رهبری اداره می‌شود. احیا، حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی، زنده‌نگه‌داشتن یاد شهیدان و حفظ آثار آنان، تجلیل و تکریم از خانواده‌های معظم شهیدان، جدیت در امور فرهنگی خانواده‌های شاهد، خوداتکایی و قانونمندکردن ارائه خدمات به آنان و بسیج امکانات نظام به منظور پراکندن عطر ملکوتی شهادت در جامعه، محور فعالیت‌های این نهاد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->