نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم ویدئو | سلیمی: توسعه خانواده محور و حمایت از زنان سرپرست خانوار از سیاست های کلی شورا ششم است ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است | کاهش ۵۰ درصدی سوانح رانندگی امکان پذیر است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است
سرخط خبرها

نگذارید نوروز ۱۴۰۱ تکرار شود

  • کد خبر: ۱۵۵۱۱۶
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
نگذارید نوروز ۱۴۰۱ تکرار شود
میزبانی از زائران نوروزی مشهد ملزوماتی را می‌طلبد که بی‌توجهی به هر یک از این سرفصل‌ها، کُمیت خدمت‌رسانی به مهمانان این شهر را می‌لنگاند.

کمتر از یک هفته به آغاز سال جدید باقی مانده و تقارن روز‌های آغازین سال با ماه مبارک رمضان، زمینه‌ساز حضور زودهنگام زائران امام‌هشتم (ع) در واپسین روز‌های اسفند در شهر مشهد شده است. هرچند از جلسات هماهنگی ماه‌های گذشته مسئولان استان می‌توان این امید را داشت که همه بضاعت دستگاه‌ها پای کار میزبانی از زائران رضوی قرار می‌‎گیرد، برخی از تجربه‌های نه چندان خوشایند سال گذشته، به‌ویژه در زمینه اسکان مهمانان نوروزی شهر و همچنین برخی از نشانه‌های میزبانی اکنون، نگرانی‌هایی را برای تکرار این رخداد تشدید می‌کند.

میزبانی از زائران نوروزی مشهد ملزوماتی را می‌طلبد که بی‌توجهی به هر یک از این سرفصل‌ها، کُمیت خدمت‌رسانی به مهمانان این شهر را می‌لنگاند. حمل‌و‌نقل، اسکان، تأمین کالا‌های مورد نیاز و تأمین بهداشت و درمان زائران ارکان و پایه‌های اساسی میز میزبانی مشهدی‌ها به شمار می‌آیند که در صورت کم‌توجهی به هر یک از مؤلفه‌های مذکور، شاهد نوسان در خدمت‌رسانی مطلوب و مورد توقع به مهمانان شهرمان خواهیم بود؛ موضوعی که در بهار ۱۴۰۱ و در نخستین نوروز بعد از فروکش کردن مقطعی کرونا، پاشنه آشیل برخی از دستگاه‌ها و نهاد‌ها شد و این غافلگیری و نحوه مدیریت زمینه نقد شمار زیادی از زائران و مجاوران بارگاه امام‌هشتم (ع) را فراهم کرد.

در نگاه اول اگر به آمار و ارقام چند‌ده‌میلیونی زائران مشهد در سال و تراکم حضور حدود ۱۰ میلیونی آن‌ها در ایامی مثل نوروز و دهه پایانی صفر باور داریم، قاعدتا باید زیرساخت‌های اسکان و حمل‌و‌نقل این جمعیت را نیز بر‌اساس همین آمار فراهم کنیم؛ بر اساس آخرین آماری که متولیان اسکان زائران نوروزی اعلام کرده‌اند، اکنون چیزی حدود ۶۰۰‌هزار نفرشب اقامت برای زائران آغازین روز‌های شهر مشهد تدارک دیده شده که شامل همه بضاعت شهر اعم از هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، خانه‌مسافرها، مساجد، حسینیه‌ها، مدارس، سالن‌های چند منظوره و... است که تقریبا با ظرفیتی که سال قبل هم برای این موضوع در نظرگرفته شده بود، چه از حیث تعداد و چه از حیث پراکنش مراکز اقامتی، برابری می‌کند.

پرواضح است که بضاعت اقامتی شهر مشهد به‌هیچ‌وجه با حجم زائران ورودی این شهر در روز‌های نوروز که سال آینده کمی فشرده‎تر از امسال و سال‌های قبل هم شده، همخوانی ندارد و برای جلوگیری از تکرار مشکلات مزبور باید راه چاره‌ای اساسی اندیشید.

از سوی دیگر داستان حمل‌و‌نقل زائران و مسافران نوروزی شهر مشهد هم قصه پرغصه‌ای دارد که دست بر‌قضا همیشه مدیران امر را دیرهنگام غافلگیر می‌کند و سبب‌ساز شرمساری میزبانان از مهمانان شهر می‌شود. به جز مبادی جاده‌ای، نبود یا کمبود یا بازار سیاه بلیت مسیر‌های هوایی، ریلی و اتوبوسی همواره به عنوان یک چالش پیش روی زیارت مشهد مطرح بوده است و در ایام اوج حضور مسافر سبب‌ساز نارضایتی‌های زیادی می‌شود.

برای مثال با وجود اجرای طرح پیش‌فروش قطار‌های نوروزی، اگر همین حالا سری به سایت‌های مرتبط فروش بلیت بزنید، یا بلیتی پیدا نمی‌کنید یا آن چیزی که می‌یابید فاصله زیادی با کیفیت مدنظرتان دارد؛ مشکلی که درخصوص بلیت‌های هواپیما هم مسبوق به سابقه است. البته مهار این مشکلات دشوار نیست و مسئولان خراسانی و مشهدی این حوزه باید با چاره‌اندیشی به‌موقع و البته حضور میدانی در هر عرصه‌ای که زمینه‌ساز مشکلات برای زائران می‌شود، از بروز چالش‌هایی از جنس چالش‌های نوروز ۱۴۰۱ جلوگیری کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->