آغاز جشن‌های باشکوه دهه کرامت در بهشت هشتم | بارگاه منور رضوی آماده پذیرایی از زائران ثامن‌الحجج(ع) ثبت یک رفاقت ۵‌نفره دیرینه‌شناسی اخلاق تفسیر درباره جایگاه معارف امام‌رضا (ع) در نظام فکری تشیع| معارف رضوی، اندیشه‌ممتاز بشری است ویدئو | وقتی خواننده‌های مطرح کشور برای امام رضا(ع) می‌خوانند ویدئو | گل‌آرایی حرم مطهر رضوی به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت ویژه برنامه‌های حرم مطهر در شب میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر اعلام شد ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه کرامت + جزئیات درباره دکتر سیدجواد مصطفوی، اسلام پژوه فقید مشهدی| در آغوش امن نهج البلاغه شباهت‌های حضرت معصومه (س) با حضرت زهرا (س) حضرت معصومه (س) مظهر یک دختر اجتماعی در معنای دینی و اسلامی مشهدالرضا(ع)، میزبان همایش ملی «رویش امید» | رحیم‌پور ازغدی: حقوق زن و کودک، بزرگ‌ترین خط قرمز اسلام است  عطر شادی در بهشت هشتم پیچیده است | آغاز جشنی به بزرگی کرامت امام مهربانی‌ها + تصاویر رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) همزمان با آغاز دهه کرامت + فیلم و عکس حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت کشف یک آغوش امن گذری بر تاریخ در‌های طلای حرم مطهر به‌مناسبت افزوده شدن یک در طلای دیگر به آنها| زنند بر درِ این بارگاه شمس و قمر سیده جلیله فاطمه‌معصومه (س) برکتی به نام دختر | آنچه باید درباره شأن دختران در باور‌های دینی بدانیم
سرخط خبرها

چرا ۱۹ فروردین را «روز شرف الشمس» می‌نامند؟

  • کد خبر: ۱۵۷۷۹۳
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
چرا ۱۹ فروردین را «روز شرف الشمس» می‌نامند؟
۱۹ فروردین زمانی است که بازار خرید و فروش شرف‌‎الشمس حسابی داغ می‎‌شود. چرا که معروف است در این روز حکاکی اشکال و ادعیه خاص روی عقیق زرد باعث می‎‌شود خاصیتی جادویی از آن به دست بیاید که می‌‎تواند گره کار‌ها را باز کرده و یمن و برکت را به زندگی افراد روانه کند.

به گزارش شهرآرانیوز، نوزدهمین روز از فروردین ماه معروف به روز «شرف الشمس» است  منجمان مسلمان عقیده دارند که در روز شرف شمس خورشید ۱۹ درجه در حمل قرار می‌گیرد  حمل همان ماه فرودین است و خورشید در زمان خاصی از روز شرف الشمس در بهترین موقعیت خود در کهکشان قرار می‌گیرد.

مردم عامه از قدیم عقیده داشتند که در روز شرف الشمس نمایندگان خورشید به روی زمین فرود می‌آیند و در زمین چند ساعتی می‌مانند. به همین دلیل روز شرف شمس را یک روز پربرکت می‌دانند که می‌تواند شروع هر کاری در آن خوب و خوش یُمن باشد.

 در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زردرنگ است که بعضی‌ها به نیت گشایش در کار‌ها به دست می‌کنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نیست. بلکه دعایی منسوب به امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) است که در روز نوزدهم فروردین با آدابی خاص می‌نویسند و نقشی رمزگونه را پشت انگشتر عقیق زردرنگ حک می‌کنند.  

در روز شرف الشمس شکل شرف الشمس را از ساعت ۱۱ ظهر تا ساعت ۲۳ روی طلا، عقیق زرد، پارچه زرد کشیده و یا حک نموده و یا با خط زرد روی کاغذ و یا پارچه می‌نویسید و دعای آورده شده را خوانده و نوشته و بعد هر حاجتی که از خدا دارند را زیر دعا می‌نویسند و در قرآن می‌گذارند.

 نقش‌های رمز گونه‌ای که شرف ‏الشمس نامیده می‏ شود در کتاب «جنة‏الوافیه» مشهور به «مصباح کفعمی» آمده است. کفعمی در حاشیه کتاب می ‏نویسد: «در بعضی از کتاب‏‌های علمای شیعه دیدم که این شکل از امیرالمومنین (علیه السلام) نقل شده است؛ که وقتی عازم جهاد بود در بین راه که استراحت می‌کردند این شکل‌ها را روی سنگی حک کرد و فرمود: این رمز پیروزی ما است.  به نظر می‏ رسد بیان چنین نقلی محکم نیست؛ چون سند این روایت تا امیرالمومنین (علیه السلام) ذکر نشده است.»

مرحوم شیخ بهایی هم همین شکل را در کتاب «سرّ المستتر» با اندکی تغییر آورده است. البته در کتاب‏های یاد شده این شکل به «شرف‏ الشمس» نامیده نشده است و احتمالاً تشخیص اساتید علم ختوم و اذکار این بوده که این شکل در شرف شمس - که نوزدهم فروردین ماه است - نوشته شود که ساعت خوبی است و باعث تأثیر بیشتر این شکل خواهد بود.

 در کتاب «هزار و یک نکته»، نکته ۲۷۷، تألیف آیت‏ اللّه‏ حسن ‏زاده آملی نیز مطالبی راجع به این شکل آمده است.  در کتاب‌های اسلامی هم نقش شرف الشمس هم را شامل پنج اسم اعظم خداوند می‌دانند که آن‌ها را کلمات مبارکه: الله، جمیل، رحمن، مومن و نور گفته اند و بجای نقش از پنج حرف اول آن‌ها به صورت ا. ج. ر. م. ن می‌توان استفاده کرد.

 از سنگ شرف الشمس برای: چشم زخم، گشایش امور، برآورده شدن آرزوها، افزایش رزق و روزی استفاده می‌شود.  ذکر شرف الشمس باید در روز ۱۹ فروردین پشت عقیق زرد حکاکی شود که شرایط خاصی دارد، در این حرز پنج اسم اعظم خداوند به شیوه مخصوصی نوشته می‌شود که حکاکی آن کار هر کسی نیست.

می‌گویند نویسنده این اسامی باید فرد آگاه و پاکی باشد و بتواند قوانین نوشتن این حرز را رعایت کند.  در نوشتن شرف الشمس، هیچ خطی نباید دو بار کشیده شود،  سوراخ‌های ستاره و میم و‌ها و واو نباید بسته باشد، خطوط ابتدا و انتهای ستاره نباید یگدیگر را قطع کنند، اندازه الف‌ها یکسان باشد، واو آخر روی تمام نقش کشیده شود و اگر متن، روی کاغذ نوشته می‌شود، به جای جوهر از گلاب و زعفران استفاده شود.  

دعای شرف الشمس

«بسم الله الرّحمن الرّحیماَللّهُم اِنّی اَسئَلُکَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِکَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی ه ‍ ِی کالکَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمکَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->