سرخط خبرها

میثاق هنرمندانه با شهیدان در معراج شهدای مشهد + فیلم

  • کد خبر: ۱۵۹۸۵۲
  • ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
میثاق هنرمندانه با شهیدان در معراج شهدای مشهد + فیلم
همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی و در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان، نشست صمیمانه هنرمندان و ایثارگران دفاع مقدس در معراج شهدای مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز،  معراج شهدای مشهد در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان و همزمان با فرارسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی، میزبان جمعی از رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس، خانواده های معظم شهدا و هنرمندان بود که می خواستند بار دیگر با آرمان های شهیدا تجدید پیمان کنند.

برنامه ای که بنای اصلی آن، روایت های معطوف به معراج بوده است. هنرمندان آمده بودند تا با استفاده از ابزار هنر خود، دین خود را شهیدان ادا کنند. وظیفه هنرمند را انتقال مفاهیم به زبان هنر معرفی کردند و اعتقاد دارند که با خلق آثار هنری و ماندگار کردن آن، تلاش می کنند ارزش های انقلاب همچنان زنده بمانند.

در گوشه هایی از محل برگزاری این مراسم نیز «محمدرضا میری» در اثری هنری، لباسی را که سید شهیدان اهل قلم «سید مرتضی آوینی» بر تن داشت و تصویر «آقا مرتضی» در آن به یک نماد تبدیل شده بود را طراحی کرد و «محسن اسدی» نیز با الهام از ایده ای از مراسم تشییع پیکر شهدا، پیکر شهید را به گونه ای در میان موج پرخروش مردم طراحی کرد که در حال پیمودن مسیر به سوی کشتی عاشورا و کربلای حسینی است. جمعی دیگر از هنرمندان خطاط نیز تلاش کردند تا بخش هایی از وصیتنامه شهدا را به صورت سیاه مشق تحریر کنند.

در بخشی از این مراسم «محسن عرفانیان» جانباز دفاع مقدس و از موسسان معراج شهدای مشهد ضمن بیان نکاتی پیرامون ضرورت تجلیل از شخصیت والای شهیدان، به بیان خاطراتی از دفاع مقدس پرداخت.

«حسین مرادیان» عکاس و تصویربردار واحد تبلیغات لشکر ۵ نصر از خاطرات نخستین روزهای خود به معراج شهدای مشهد گفت. او که نخستین تصویربرداری است که از سال ۱۳۶۳ تصاویری از معراج شهدای مشهد را ثبت و ضبط کرده است، از حال و هوای خود در زمان تشییع پیکر شهدا گفت و در حالی که خود نیز با یادآوری خاطرات آن روزها منقلب شده بود، حسرت آن روزها را می خورد که در کنار شهدا و با شهدا زندگی می کرده است.

«زیبایی» که قدیمی تر های معراج او را به نام «مامان زیبا» می شناسند هم از خاطرات آن روزهای خود گفت. از آن روزهای جهاد که پیکر مطهر شهدا را به معراج می آوردند و بعضی از بانوان وظیفه داشتند پیکرهای خون آلود و گاه قطعه قطعه شهدا را به گونه ای آماده کنند تا خانواده شهدا از دیدن آن منقلب نشوند و بعضی هم مواظب بودند که مادران، خواهران و همسران شهدا در کنار پیکر عزیزانشان آرامش داشته باشند و خدای نکرده از شدت غم و رنج، اتفاق ناگواری برای آنها رخ ندهد و با آنها ابراز همدردی می کردند.

شاعران آیینی نیز در این مراسم، اشعاری از شهیدان خواندند تا در این محفل بزرگداشت شهیدان، بی بهره نباشند.

«مجید عسکری» رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز در حاشیه این مراسم به شهرآرانیوز گفت: این برنامه، عصر خاطره معراج شهدا بود که با حضور جمعی از هنرمندان انقلابی در محل معراج شهدای مشهد برگزار شد.

وی افزود: قصد ما این بود که درباره معراج شهدای مشهد که متاسفانه تا کنون تولیدات هنری کمی راجع به آن وجود دارد، آثار بیشتری تولید شود و این برنامه نیز فتح بابی بر این موضوع باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->