ویدئو | ارائه خدمات درمانی به ۱۵ هزار بیمار خاص افغانستانی در خراسان رضوی آخرین وضعیت ثبت‌نام اتباع خارجی در سال تحصیلی پیش‌رو رئیس شرکت برق افغانستان: بدهی واردات برق از ایران را پرداخت کرده‌ایم کاظمی قمی در گفتگو با شهرآرانیوز: به دنبال صدور ویزای رایگان برای اتباع افغانستان در دهه کرامت هستیم گلشهر مشهد، نماد نوع‌دوستی ایرانیان کاظمی‌قمی در مشهد | اولین جلسه هماهنگی استانداران استان‌های همجوار با افغانستان در مشهد برگزار شد + فیلم از سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون دلاری طالبان در چابهار چه می‌دانیم؟ افغانستان و ترکمنستان ۱۳ قرارداد تجاری به امضا رساندند فوتسال افغانستان در جدیدترین رده‌بندی فیفا در جایگاه سی‎‌ام قرار گرفت قوانین مربوط به ورود غیرقانونی مهاجرین؛ ناقص و نیازمند بازنگری محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد خسارات جانی و مالی سیل در افغانستان | ۱۶ تن جان باختند + عکس طالبان: هرات به‌ زودی قطب تحولات اقتصادی خواهد شد سازمان همکاری اسلامی خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شد بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان
سرخط خبرها

درباره دکتر احمدشاه فرهت؛ طبیب کودکان مشهد

  • کد خبر: ۱۶۰۸۵۵
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
درباره دکتر احمدشاه فرهت؛ طبیب کودکان مشهد
دکتر احمدشاه فرهت، پزشک متخصص افغانستانی سال‌های با توکل به خدا و تکیه بر دانش پزشکی خود برای درمان کودکان تلاش می‌کند و دعای خیر پدران و مادران زیادی پشت سر اوست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حزب دمکراتیک خلق افغانستان مورد حمایت شوروی در ۷ثور ۱۳۵۷ (اردیبهشت) علیه حکومت محمد داوودخان، نخستین رئیس جمهور افغانستان، کودتا کرد و داوودخان همراه اعضای خانواده اش در ارگ ریاست جمهوری افغانستان کشته شد. این کودتا به ایجاد دولتی با حضور نورمحمد تره کی به عنوان رئیس جمهور (دبیرکل شورای انقلاب) منجر شد. داوودخان خودش با فروانداختن حکومت پسرعموی آخرین پادشاه افغانستان، محمد ظاهرشاه، در سال۱۹۷۳ به قدرت رسیده بود.

این اتفاق‌ها بهانه‌ای برای دخالت نظامی ارتش سرخ شوروی در سال۱۳۵۸ و آغاز جنگ‌های نه ساله (۱۳۵۸–۱۳۶۷) میان مجاهدین افغانستان و شوروی شد. جنگ یک وجه این ماجرا بود، وجه دیگر آن آوارگی میلیون‌ها افغانستانی در طول چهل سال گذشته به کشور‌های مختلف جهان برای رسیدن به امنیت و یک زندگی به دور از خشونت بود. مردمی که تا امروز روز خوش ندیده اند، چه آن‌ها که در داخل افغانستان مانده اند، چه آن‌ها که مهاجرت کرده اند. دراین بین، نقش جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در پذیرش آوارگان جنگی بسیار چشمگیر بوده است. ایران در چهل سال گذشته میزبان مردم رنج دیده افغانستان بود.

مردمی که خسته از آتش جنگ و ناامنی برای یافتن یک زندگی به دور از خشونت، چهل سال است میهمان مردم ایران هستند. ایرانی‌ها خودشان در این سال‌ها درگیر جنگ هشت ساله و پس از آن تحریم‌های ظالمانه بودند، اما سفره شان را با افغانستانی‌ها تقسیم کردند. مهاجران هم تلاش کردند با کار صادقانه در پروژه‌های مختلف عمرانی و دیگر بخش ها، گوشه‌ای از محبت ایرانیان را جبران کنند. جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته موقعیتی را فراهم کرد که فرزندان مهاجران در مدارس و دانشگاه‌های ایران درس بخوانند و از رشته‌های مختلف دانشگاهی فارغ التحصیل شوند.

دکتر احمدشاه فرهت چهره‌ای نخبه در میان مهاجران افغانستانی

جامعه مهاجر ساکن ایران در این سال‌ها چهره‌های شاخص زیادی را به خود دیده است که در جامعه میزبان هم شخصیت‌های محترمی هستند. دکتر احمدشاه فرهت، یکی از آن هاست. دکتر فرهت متولد اول شهریور۱۳۳۷ در شهر قندهار افغانستان است. تحصیلات ابتدایی اش را در مدرسه کاکا سیداحمد گذرانده و دوره دبیرستان را در لیسه احمدشاه بابای قندهار و لیسه نادری کابل گذرانده است.

او سال۱۳۵۴ با قبولی در امتحان کنکور، وارد دانشکده طب کابل شد و سال ۱۳۶۱ به ایران مهاجرت کرد و سال هاست که در مشهد زندگی می‌کند. تاکنون بیش از ده‌ها مقاله علمی از او در کنگره‌های بین المللی منتشر شده است و برخی از آثار وی به عنوان مدرک و منبع معتبر علمی در کشور‌ها و دانشگاه‌های مختلف استفاده می‌شود. این فوق تخصص کودکان سال هاست در بیمارستان امام رضا (ع) در مشهد مشغول خدمت به مردم است. این طبیب حاذق پزشک محبوب افغانستانی در مشهد است که سال هاست نه تنها کودکان مشهدی و افغانستانی را درمان می‌کند، بلکه بسیاری از خانواده‌ها فرزندانشان را از شهر‌های مختلف ایران به مشهد می‌آورند تا دکتر فرهت آن‌ها را معاینه و درمان کند.

او همچنین استادیار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاون تحقیقات مرکز تحقیقاتی نوزادان دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. دکتر فرهت درباره اولین باری که به مشهد آمده است، می‌گوید: «اولین بار وقتی به مشهد رسیدم، در میدان بیت المقدس از خودرو پیاده شدم و از راننده پرسیدم که حرم کجاست؟ او به من گفت شما صورت خود را برگردان، حرم را می‌بینی. من وقتی نگاه کردم، دیدم مرا نزدیک حرم پیاده کرده است. من، چون مدرک شناسایی نداشتم و هیچ پولی هم نداشتم، آن شب داخل حرم خوابیدم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->