گرفتار شدن خودرو به همراه ۴ سرنشین داخل سیلاب در حاشیه شهر مشهد (۲۰ اردیبهشت) قطع برق محله سیدی مشهد با سقوط داربست روی شبکه ۲۰ هزار ولتی| نقص برطرف شد کلات با ۵۷ میلی متر بارندگی رکورددار بارش در خراسان رضوی شد کودک ۱۰ ساله چطور قاتل شد؟ | چرا کودکان نباید فیلم ترسناک تماشا کنند؟ اعترافات تکان دهنده دختر ۱۰ ساله تهرانی درباره قتل دوستش| آدمکشی را ار فیلم‌های ترسناک یاد گرفتم بارندگی و سیلاب موجب انسداد موقت محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی شد(۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گروگانگیری یک زن و دخترش مقابل مجتمع پالادیوم+تصاویر راه ارتباطی ۲۰ روستای کلات خراسان رضوی بر اثر سیل قطع شد ۳۶ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای در جاده نیشابور (۲۰ اردیبهشت) مسدود شدن ۶ جاده در خراسان رضوی بر اثر ریزش کوه و سیلاب هدیه روز دختر چی بخریم؟ دستگیری ۱۴ سرشبکه یک شرکت هرمی در مشهد عوامل ابتلا به حساسیت فصلی چیست؟ | راه‌هایی برای کاهش علائم آلرژی صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای خراسان رضوی و ۵ استان دیگر (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قتل زن جوان توسط برادرش در مشهد به خاطر حرف مردم + عکس هشدار جهادکشاورزی مشهد به کشاورزان، دامداران، مرغداران، زنبورداران و گلخانه‌داران آزمون شفاهی احراز صلاحیت اخذ پروانه تخصصی روان‌شناسان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در استان تا جمعه
سرخط خبرها

ورودی سد‌های خراسان رضوی نزدیک به صفر

  • کد خبر: ۱۶۳۸۸۵
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
ورودی سد‌های خراسان رضوی نزدیک به صفر
حجم بارندگی و ذخیره آب در خراسان رضوی به شکل نگران کننده‌ای کم شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، اردیبهشت هم به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود و سهم دشت مشهد از بارندگی‌های بهاری این ماه تا‌به‌امروز فقط چیزی حدود چهارده میلی‌متر بوده است. این میزان بارندگی نه ورودی خاصی برای سد‌های مهم این شهرستان یعنی دوستی، طرق و کارده داشت و نه کام زمین‌های خشک این دشت را سیراب کرد. تنها عایدی این حجم بارندگی، آب‌گیری پانصد‌هزار‌متر‌مکعبی سد تبارک بود که با‌توجه‌به حجم خالی بیست‌میلیون‌متر‌مکعبی این سازه آبی، رقم شایان‌توجهی به حساب نمی‌آید و به معنایی فقط ۱.۵‌درصد این حجم را پر می‌کند.

مدیرعامل آبفای مشهد هرچند آمار و ارقام بالا را با ناراحتی بر زبان جاری می‌کند، خدا را هم شاکر است که همین مقدار بارندگی در روز‌های اخیر، هم فضای شهر را تلطیف کرده و هم به‌واسطه ایجاد برودت مقطعی دمای هوا، از میزان مصرف مشترکان کاسته است.
حسین اسماعیلیان در گفتگو با شهرآرا، میزان بارندگی مشهد را از ابتدای سال آبی جدید تاکنون، چیزی حدود ۸۲‌میلی‌متر ذکر می‌کند و می‌گوید: در وضعیت نرمال این عدد باید دست‌کم ۲۲۰ میلی‌متر باشد، اما با‌توجه به خشک‌سالی‌های پیاپی سال‌های اخیر، حجم بارش‌های دشت مشهد کار را به جایی رسانده که این دشت در بین سایر دشت‌های خشک استان هم وضعیت اسفناک‌تری پیدا کرده است.

کاهش ۷۰‌درصدی بارندگی‌های امسال

وی با اشاره به کاهش هفتاددرصدی بارندگی‌های امسال نسبت به دوره بلند‌مدت، می‌افزاید: حتی امسال نسبت به سال آبی گذشته که سال بسیار پرتنشی در حوزه تأمین آب بود، ۵۰‌درصد کاهش در بارندگی‌ها دیده می‌شود و همین موضوع نگرانی‌های متولیان تأمین آب را نیز تشدید می‌کند.

مدیر‌عامل شرکت آب‌و‌فاضلاب مشهد با بیان اینکه در سه سال اخیر از یک‌سو از منابع آب سطحی استفاده کردیم و از سوی دیگر آب چندانی وارد این مخازن نشده است، می‌گوید: اگر حجم همه سد‌های مشهد را در نظر بگیریم، موجودی آن‌ها چیزی حدود ۱۳‌درصد است که رقم بسیار ناچیزی به حساب می‌آید و در تابستان امسال با کسری ۳۱ تا ۳۲‌درصدی مواجه خواهیم شد.
او البته این را هم می‌گوید که سعی شده است با همکاری دستگاه‌هایی مانند شهرداری مشهد، اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش و برخی از دانشگاه‌های شهر با ورود برخی چاه‌های داخل مشهد به چرخه شرب از اضطرار وضعیت آبی این محدوده کاسته شود.

گذر از بحران تابستان با همراهی شهروندان

وی با تأکید بر اینکه بدون همراهی مردم در مدیریت مصرف، خروج از این شرایط شدنی نیست، ابرازخرسندی می‌کند: با وجود افزایش تعداد مشترکان و همچنین افزایش ۲۰‌درصدی مصرف غیرمسکونی، شهروندان مشهدی همت خوبی برای مدیریت مصرف داشتند و در مجموع شاهد کاهش ۷ درصدی مصرف آب در این شهر بودیم. با‌این‌حال با‌توجه‌به شرایط فعلی از شهروندان مشهدی و همچنین زائران بارگاه منور امام‌رضا (ع) این خواهش را داریم که در‌خصوص استفاده از آب شرب همراهی بیشتری داشته باشند تا بتوانیم از بحران تابستان امسال نیز عبور کنیم.

از مجموع تراز نرمال یک‌ونیم میلیارد‌مترمکعبی سد‌های خراسان‌رضوی و شهر مشهد، اکنون ذخیره‌ای حدود ۲۴۵‌میلیون مترمکعب وجود دارد که این دارایی فقط معادل ۱۵.۶‌درصد از حجم این سازه‌های بزرگ است. جالب اینجاست که سال گذشته این رقم چیزی نزدیک به ۴۵۳‌میلیون مترمکعب و ۲۸.۸‌درصد از حجم مخازن استان بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->