نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و پالاس| فاجعه تن‌هاخ و رفقا! تاریخ و ساعت بازی پاریسن‌ژرمن و دورتمند در دور برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان | ام‌باپه به فینال می‌رسد؟ جدول لیگ برتر ایران پس از پایان هفته بیست و ششم (۱۷ اردیبهشت) | نکونام صدر را به پرسپولیس نمی‌دهد نتیجه بازی استقلال و ذوب‌آهن+ ویدیو گل‌ها(۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)| واویلا از بلانکو ویدیو خلاصه بازی استقلال و ذوب‌آهن(۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرآسیایی از هدایت سایپا کنار گذاشته شد محمد حسینی از خوشه طلایی کنار رفت | رضا ناصحی سرمربی شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و نساجی(۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نتیجه بازی پرسپولیس و نساجی(۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ ویدیو گل‌ها| صدرنشینی ۳ ساعته؟ پخش زنده بازی فولاد و تراکتور در لیگ برتر (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ترکیب پرسپولیس برای دیدار مقابل نساجی اعلام شد پخش زنده بازی نساجی و پرسپولیس در لیگ برتر (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی سپاهان و استقلال خوزستان در لیگ برتر (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پرداخت پول به بازیکنی که با فوتبال خداحافظی کرده است! کمپ حجازی تجهیز می‌شود کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال طی ۱۷ روز ۴.۵ میلیارد تومان به جیب زد پخش زنده بازی استقلال و ذوب آهن در لیگ برتر (۱۷ اردیبهشت) + تماشای آنلاین الاهلی در صدد تمدید قرارداد قائدی ۲ پهلوان ایرانی دوپینگی از آب در آمدند!
سرخط خبرها
علم و ورزش

خستگی در ورزش چیست؟

  • کد خبر: ۱۷۱۳۶
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
خستگی در ورزش چیست؟
یکی از مواردی که متخصصان علوم ورزشی را وادار به تحقیق کرده، عارضه مهم خستگی در ورزش است. خستگی بر ادامه ورزش اثر نامطلوب می‌گذارد و از کیفیت کار ورزشکاران می‌کاهد. در مورد تعریف خستگی گفته می‌شود حالت ناخوشایندی است که در بدن ورزشکار به‌وجود می‌آید که برای حل آن در ابتدا باید دلیل آن را پیدا کرد.

خستگی هوازی
به‌طورکلی ۲ نوع خستگی وجود دارد؛ خستگی هوازی و خستگی غیرهوازی. خستگی هوازی نوعی از خستگی است که در اثر فعالیت‌های هوازی به‌وجود می‌آید که علت آن ممکن است کم‌شدن سطح گلوکز خون در اثر فعالیت، کم‌شدن آب بدن به‌علت بالارفتن سطح متابولیسم و عمل تعریق، کم‌شدن نمک بدن، افزایش حرارت بدن یا عدم توازن بین یون‌های سدیم و پتاسیم باشد. کاهش بازده قلب به‌علت افزایش نیاز اندام‌ها که در هر ضربه قادر نیست خون کافی به اندام‌های بدن برساند نیز یکی از دلایل اصلی خستگی هوازی است که نمونه آن را در دو‌های ماراتن می‌توان دید.

خستگی غیرهوازی
علت نوعی دیگر از خستگی که در اثر فعالیت‌های غیرهوازی به‌وجود می‌آید، کمبود اکسیژن است. زیادشدن حالت اسیدی خون نیز در اثر بالارفتن مقدار اسید لاکتیک است. اسیدی‌شدن خون سبب به‌وجود‌آمدن اختلالاتی در انقباض عضلانی می‌شود. کمبود مواد قندی و کاهش آن در اثر فعالیت و ندادن استراحت‌های حساب‌شده در فعالیت‌های شدید و کوتاه‌مدت از علل دیگر این‌گونه خستگی‌هاست. نمونه خستگی غیرهوازی را می‌توان در کشتی یا مبارزات رزمی مشاهده کرد.

راه‌های مبارزه با خستگی
در تمریناتی که بیش از یک ساعت طول می‌کشد، داشتن گلیکوژن کافی یکی از شرایط موفقیت ورزشکاران محسوب می‌شود. محققان می‌گویند اگر ورزشکاران مواد قندی مصرف کنند، مقاومتشان در مقابله با خستگی بیشتر از هنگامی است که مواد چربی یا پروتئینی مصرف کرده باشند. روزه قندی برای افزایش گلیکوژن عضله و کبد انجام می‌گیرد. بعد از یک تمرین شدید، گلیکوژن ذخیره‌شده در عضله را استفاده می‌کنیم تا حدی که هیچ‌گونه اثری از گلیکوژن در عضله باقی نماند، سپس به‌مدت ۲ تا ۳ روز به ورزشکار هیچ‌گونه مواد قندی نمی‌دهیم و فقط چربی و پروتئین برایش در نظر می‌گیریم. در طول این مدت بهتر است ورزشکار تمرینات بسیار سبکی انجام دهد. بعد از این مدت به او مقدار بسیار زیادی مواد قندی می‌خورانیم که این عمل سبب بالارفتن ذخایر گلیکوژن در عضله می‌شود و مقدار آن به ۲ تا ۳ برابر افزایش می‌یابد.
گزارش خطا
برچسب ها: علم و ورزش
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->