ساعت و تاریخ بازی رئال مادرید و دورتموند در فینال لیگ قهرمانان اروپا نتیجه و ویدیو خلاصه بازی الهلال و النصر(۱۱ خرداد ۱۴۰۳)| آبی‌های ریاض فاتح همه چیز ستاره مدنظر پرسپولیس سرباز است!| ملوان خوشحال از قوانین سازمان لیگ ویدیو گل سردار آزمون به میلان در بازی دوستانه ترکیب پرسپولیس مقابل مس رفسنجان| آخرین ترکیب برای قهرمانی؟ کنایه تند نکونام به اوسمار در نشست خبری+ ویدیو| من هم اگر... ساعت و تاریخ بازی استقلال و پیکان| امیدوار به توقف پرسپولیس ساعت و تاریخ بازی پرسپولیس و مس رفسنجان| یک گام تا قهرمانی سرخ‌ها فشار مضاعف مجیدی روی نکونام با انتشار یک استوری! ترکیب احتمالی استقلال مقابل پیکان بازی پیکان و استقلال همچنان در دستگردی| تغییری در کار نیست رهبری‌فرد: استقلال و پرسپولیس هر دو لایق قهرمانی هستند حمایت هلدینگ خلیج فارس از نکونام موسوی: از سرخابی‌ها فقط رنگ پیراهنشان باقی مانده واکنش‌ها به تمارض عجیب دروازه‌بان استقلال شاگردان محرم نویدکیا در پی قهرمانی استقلال! دو داور کشتی ایران در المپیک پاریس بازگشت نیستلروی به جزیره پیروزی مقصودلو در شطرنج آزاد قزاقستان علیپور اولین خرید پرسپولیس؟
سرخط خبرها

سعودی‌ها، ناجی نجومی چلسی!

  • کد خبر: ۱۷۱۹۹۷
  • ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
سعودی‌ها، ناجی نجومی چلسی!
چگونه عربستانی‌ها در حال نجات دادن تیم بحران زده لندنی هستند؟!

فروش کالیدو کولیبالی، حکیم زیاش، ادوارد مندی و چند بازیکن دیگر به باشگاه‌های عربستانی می‌تواند باشگاه چلسی را از منجلاب مالی رها کند. چلسی پس از هزینه‌های عجیبی که در دو پنجره نقل‌وانتقالاتی گذشته داشت، در خطر نقض قوانین فیرپلی مالی قرار دارد، اما ناگهان ناجیانی از آسیا پیدا شده‌اند که بازیکنان پابه‌سن‌گذاشته آبی‌های لندن را با قیمت‌های نجومی می‌خرند تا این باشگاه از بحران مالی نجات پیدا کند.

اما آیا صندوق سرمایه‌گذاری عربستان (PIF) که مالکیت ۷۵ درصد باشگاه‌های الهلال، الاتحاد، النصر و الاهلی را دارد، واقعا فقط به‌دلیل جنبه‌های فوتبال روی خرید بازیکنان چلسی دست گذاشته است یا اینکه پشت این معجزه مالی برای آبی‌های لندنی، دست‌های پشت پرده دیگری حضور دارد؟

انتقال پیرمرد‌ها به عربستان

کالیدو کولیبالی پس از یک فصل فاجعه‌بار در چلسی، با ۲۷ میلیون دلار به الهلال می‌پیوندد، درحالی‌که به نظر می‌رسد سه بازیکن دیگر چلسی هم با انتقال‌های پرسود به عربستان می‌روند. انتظار می‌رود حکیم زیاش به رونالدو در النصر ملحق شود، ادوارد مندی، دروازه‌بان این تیم، در حال مذاکره با الاهلی است و پیشنهاد عربستان برای پیر امریک اوبامیانگ هم به دست مالکان باشگاه لندنی رسیده است. همچنین روملو لوکاکو و کالوم هادسون اودوی، بازیکنان چلسی که فصل گذشته به‌صورت قرضی در دیگرباشگاه‌ها حضور داشتند، توجه عربستانی‌ها را جلب کرده‌اند.

فروش بازیکن، تنها راه نجات لندنی‌ها

قوانین فیرپلی مالی مسئله‌ای است که فروش این بازیکنان را برای چلسی به معجزه‌ای اقتصادی تبدیل کرده است. چلسی پس از هدردادن ۷۶۳ میلیون دلار برای خرید بازیکنان جدید در فصل گذشته، به‌دنبال متعادل‌کردن اوضاع مالی خود بود. بر اساس قوانین لیگ‌برتر، یک باشگاه اگر در طول سه سال درمجموع درآمد‌ها و هزینه‌های فوتبالی‌اش بیشتر از ۱۳۳ میلیون دلار ضرر داشته باشد، اجازه حضور در لیگ‌برتر را نخواهد داشت.

این قوانین مالی برای این گذاشته شده‌اند تا مالکان ثروتمند باشگاه‌ها نتوانند با هزینه‌های بی‌حساب‌وکتاب، قدرت رقابت را از دیگرباشگاه‌ها بگیرند. همچنین آبی‌های لندن در سپتامبر ۲۰۲۲ به فهرست پیگیری‌های بازی جوانمردانه مالی (FFP) یوفا اضافه شدند و فعالیت‌های آن‌ها بیشتر زیر نظر قرار گرفت. درنتیجه، پس از هزینه‌های هنگفت مالکان این باشگاه، فروش بازیکنان تنهاراهبرد باقی‌مانده آن‌ها برای خروج از این بحران است و علاقه ناگهانی ثروتمندان عربستانی برای خرید‌های دست‌ودل‌بازانه از چلسی، آبی‌های لندنی را از منجلاب مالی نجات می‌دهد.

از این جیب به آن جیب

صندوق سرمایه‌گذاری عربستان شیفته بازیکنان پابه‌سن‌گذاشته و ناآماده چلسی نیست که با خرید آن‌ها این باشگاه لندنی را از وضع بد اقتصادی خارج کند. اصل ماجرا این است که این صندوق در سال‌های گذشته میلیارد‌ها دلار در شرکت Clearlake Capital سرمایه‌گذاری کرده است؛ شرکتی که مالک ۶۰ درصد سهام باشگاه چلسی است. همچنین این صندوق با یکی از شرکت‌های تاد بولی، مالک آمریکایی چلسی، برای ساخت هتل‌های زنجیره‌ای وارد همکاری شده است.

مواردی که نشان می‌دهد خرید‌های نجومی عربستانی‌ها از چلسی آن‌چنان هم بدون ارتباط به همکاری‌های اقتصادی آن‌ها با این باشگاه لندنی نیست. درواقع آن‌ها به‌نوعی مالک بخشی از سهام این باشگاه هستند و با این خرید‌ها در حال دورزدن قوانین فیرپلی مالی لیگ‌برتر و کمک به باشگاه خود هستند؛ موضوعی که اگر ثابت شود، آبی‌های لندن را با جریمه‌های سنگینی روبه‌رو خواهد کرد.

غول‌های اروپا خواهان محاکمه چلسی

به گزارش تلگراف، باشگاه‌های برجسته اروپایی خواستار تحقیق درباره معاملات نقل‌وانتقالات چلسی با عربستان‌سعودی شده‌اند. آن‌ها معتقدند که این باشگاه با کمک صندوق سرمایه‌گذاری عربستان در حال دورزدن قوانین فیرپلی مالی اروپا و ایجاد رقابتی نابرابر با دیگر باشگاه‌هاست.

البته این موضوع، منحصر به چلسی نیست و اعتراض‌هایی درباره دورزدن قوانین مالی توسط منچسترسیتی، پاری‌سن‌ژرمن و برخی دیگر از باشگاه‌های بزرگی که در سال‌های گذشته با سرمایه‌گذاران و مالکان غرب آسیایی مرتبط شده‌اند هم شنیده می‌شود. باید دید آیا یوفا می‌تواند قوانین جوانمردانه مالی‌اش را به‌طور دقیق به اجرا درآورد یا دلار‌های نفتی رقابت سالم میان باشگاه‌های بزرگ فوتبال جهان را تحت‌شعاع قرار خواهد داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->