«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

اعلام‌های تقویمی صرف!

  • کد خبر: ۱۷۳۲۸۲
  • ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
اعلام‌های تقویمی صرف!
انتخاب انواع  و  اقسام روز‌ها در تقویم، مفید نیست. باید این نام گذاری‌ها تأثیر اجتماعی داشته باشند و اقدامات عملی درباره آن صورت بگیرد.

اصولا هدف از نام گذاری روز‌های خاص، معرفی و بزرگداشت ارزش‌ها و تحکیم پیوند‌های دینی، ملی، فرهنگی، علمی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جامعه است که منجر به نوعی همدلی، همکاری و مشارکت عمومی شود و این چیزی است که در بسیاری از کشور‌ها اتفاق افتاده و به نوعی مرسوم است.

روز‌هایی در تقویم هستند که نهادینه شده و تقریبا تأثیرگذاری خود را بر اساس موضوع مربوطه بر طیف هدف خود می‌گذارند؛ مثل موضوعات فرهنگی و اعیاد مذهبی و ملی و این را به عینه در کشور شاهد هستیم.

اما واقعیت مطلب این است که برخی مناسبات که در تقویم تعیین شده، هنوز آن چنان که باید، در کشور نهادینه نشده اند. به عنوان مثال همین چند روز گذشته روز قلم را در تقویم داشتیم. هرچند اهالی قلم، مناسبت‌های دیگری هم در تقویم دارند که برای این قشر در نظر گرفته شده و به فراخور اقداماتی از قبیل برگزاری جشنواره و همایش در خصوص آن صورت می‌گیرد؛ اما روز قلم برای اهالی حوزه فرهنگ و اهالی قلم آن طور که باید، تأثیرگذار نبوده است.

این در حالی است که وقتی مناسبتی در تقویم گنجانده می‌شود، باید برای حمایت آن برنامه‌هایی به فراخور تدارک دیده شود که این اتفاق هم نیفتاده است. به عنوان مثال ما در این روز شاهد بزرگ‌ترین همایش‌ها و جشنواره‌های ملی با حضور پر تعداد نویسندگان و تولیدکنندگان آثار فاخر هنری و ادبی نبودیم؛ بنابراین حق این روز به لحاظ ساختاری از طرف دستگاه‌ها و سازمان‌های فرهنگی ادا نشده است. برای همین زمان می‌برد تا یک مناسبت تبدیل به یک رویداد فرهنگی شود، لذا پشتوانه لازم است.

به هرحال خیلی مهم است که این مناسبت‌ها برای خود دستگاه‌های فرهنگی حاکمیتی مسئله باشد.

در اصل یک سازمان و یک سازوکاری که همه را به عنوان بانی و حامی اتفاقات فرهنگی مثل روز قلم درگیر کند، وجود ندارد تا سازمان دهی کند که مثلا این روز در ارگان‌های فرهنگی کشور پاس داشته شود.

از طرفی برخی مناسبت‌ها مانند روز قلم، ستادی که به عنوان مثال ارشاد آن را برجسته کند، ندارند تا مردم بدانند که مثلا روز قلم در پیش بوده و قرار است اتفاقاتی در این زمینه بیفتد و صرفا با اعلام تقویمی اتفاقی نخواهد افتاد.

خلاصه فقط انتخاب انواع و اقسام روز‌ها در تقویم، مفید نیست. باید این نام گذاری‌ها تأثیر اجتماعی داشته باشند و اقدامات عملی درباره آن صورت بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->