برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی «هشت بهشت» در پارک ملت مشهد مقدس + فیلم ارتقاء حوزه مقاومت بسیج شهرداری مشهد مقدس به سازمان بسیج افشای خودکشی ۱۰ نظامی اسرائیلی در ساعات اولیه عملیات طوفان الاقصی تملک ۲۷۰ پلاک از سوی سازمان زمین و مسکن در سال ۱۴۰۲ | اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال به حاشیه شهر مشهد کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه لوکال آزادی مشهد در آینده‌ای نزدیک ظرفیت اشغال هتل‌های مشهد در دهه کرامت به ۷۰ درصد رسید ویژه‌ترین فضاآرایی شهری به‌مناسبت دهه کرامت در مشهد مقدس اعمال‌قانون یک هزار و ۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۱ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در میدان شهدا و بزرگراه‌های مشهد | فوت سرنشین پژو به دلیل واژگونی خودرو (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد «پاک» است (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) برقراری سیستم گردشی غرفه‌داری در شب‌بازارهای مشهد | موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟ مدیریت شهری مشهد، مهیای برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) پایان پرونده پلاک ۱۷۶ | پس از ۳ دهه، یکی از فرسایشی‌ترین پروژه‌های شهر مشهد رو به پایان است برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد در اردیبهشت ماه تدوین می‌شود تعیین تکیلف ۲۴۰ پرونده ارسالی در کمیسیون ماده ۵ توسط شهرداری مشهد طی سال گذشته قلندرشریف: ایستگاه سلامت خط‌دو متروی مشهد در سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود مجید فاطمی‌ارفع به‌عنوان مشاور شهردار مشهد مقدس منصوب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ساعت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوس‌رانی مشهد در دهه کرامت | سرویس‌دهی رایگان در روز میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست رفع مشکل آسفالت محله کاظمیه مشهد + پاسخ
سرخط خبرها

۷۰ هزار زائر و مجاور در رویداد بزرگترین عید مشهدی‌ها پذیرایی شدند

  • کد خبر: ۱۷۳۴۸۰
  • ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
۷۰ هزار زائر و مجاور در رویداد بزرگترین عید مشهدی‌ها پذیرایی شدند
نخستین رویداد بین‌المللی «بزرگ‌ترین عید» به عنوان برنامه محوری مدیریت شهری در دهه ولایت با پذیرایی از ۷۰ هزار زائر و مجاور به کار خود پایان داد.

به گزارش شهرآرانیوز، نه‌فقط اهالی بولوار رسالت بلکه بسیاری از مجاوران به یاد دارند که محوطه بین رسالت ۷۷ و ۷۹، چیزی جز خاک‌های انباشته در یک زمین بزرگ رهاشده نبود، اما از ۱۳ تیرماه و در آستانه فرارسیدن عید سعید غدیر، شهرداری منطقه ۳ برنامه‌ریزی کرده تا به‌جای تاریکی محض زمین در شب‌ها، تماشاگهی از نور و جشن و شادکامی در این منطقه شهری برپا شود.

منظور از این تماشاگه، همان اولین رویداد بین‌المللی «بزرگ‌ترین عید» است که برنامه محوری مدیریت شهری در دهه ولایت بود و در این راستا از ۱۳ تا ۱۸ تیرماه به مدت پنج شب پذیرای بیش از ۷۰ هزار زائر و مجاور مشهدی بود. به‌جز جایگاه اجرای ویژه‌برنامه رسمی مراسم، غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی، صنایع‌دستی و البته جایگاه عرضه خوشمزه‌ترین غذا‌های ملل نیز در این رویداد جانمایی شد تا مردم بتوانند از این اتفاق ویژه در حاشیه مراسم بهره‎مند شود.

پیش از رسیدن به محل برگزاری رویداد، صدای مبهم مجری، همهمه مردم و البته جشنواره نور‌های رنگارنگ است که توجه هر بازدیدکننده را به خود جلب می‌کرد. نزدیک‌تر که می‌شدید، عطر درهم‌آمیخته غذا‌ها به حس‌آمیزی بهتر این تجربه ماندگار کمک می‌کرد و در نهایت، زمانی که خانواده‌های مشهدی پا به محل برگزاری رویداد می‌گذاشتند، انبوه جمعیت مردم و فعالیت پرشورونشاط غرفه‎داران بود که مشاهده می‌کردند.

در بخش جایگاه، گروه‌های سرود نوجوانان از آستان قدس رضوی و حتی گروه‌های هنری از کشور پاکستان و افغانستان به اجرای مراسم پرداختند و به‌موازات این، ضمن تجلیل از یک نخبه فرهنگی، در هر شب از برنامه خانواده یک شهید شاخص نیز تکریم شدند.

الگوی فرهنگی در کشور

حجت الاسلام نصرا... پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه بازدید از رویداد بزرگ‌ترین عید با تقدیر از برگزاری چنین جشن‌هایی از سوی شهرداری گفت: شهرداری در اقدامی جالب توانسته مشارکت مردم را به تصویر بکشد. به جای اینکه شهروندان به صورت منفعلانه از این برنامه‌ها استفاده کنند، فضایی ایجاد شده که آن‌ها فعالانه در این صحنه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

این کار تأثیر بسیار عمیقی در مسائل فرهنگی جامعه خواهد داشت و، چون مردم به شکل مستقل وارد این عرصه می‌شوند، بسیار پایدار و جدی خواهد بود. امیدوارم این جشن که مشارکت مردمی را همراه با شادی و نشاط آن‌ها به همراه داشته است، بتواند به عنوان الگوی قابل تعمیم در کل کشور از آن استفاده شود.

استقبال پرشور شهروندان

شهردار منطقه ۳ با اشاره به استقبال بی نظیر مردم از رویداد بزرگ‌ترین عید گفت: این رویداد در مساحتی با متراژ ۶۷ هزارمترمربع برگزار شد و به طور میانگین بیش از ۱۰ هزارنفر مخاطب در هر شب از برنامه‌های ما استقبال کردند. در شب عیدغدیر هم تعداد مخاطبان به بیش از ۱۷ هزار نفر در برنامه رویداد و حدود ۴۵ هزار نفر در بخش تشکل‌های مذهبی افزایش پیدا کرد.

مهدی خداشناس ادامه داد: رویداد بزرگ‌ترین عید دو بخش داشت که بخش نخست متعلق به بیست غرفه غذا‌های ملل مختلف همچون افغانستان، پاکستان و غذا‌های عربی بود که در این غرفه‌ها انواع نوشیدنی‌ها و غذا‌های سنتی ملل به شهروندان ارائه می‌شد. در بخش دیگر شاهد عرضه خدمات و تولیدات خانگی کارآفرینان در بیست غرفه مجزا بودیم.

وی با بیان اینکه چنین رویدادی برای نخستین بار است که در منطقه ۳ شهرداری برگزار می‌شود، افزود: این برنامه از ۱۳ تیرماه در خیابان رسالت آغاز شد و تا ۱۸ تیر ادامه داشت و برای نخستین بار است که جشنی به این بزرگی در این محدوده برگزار شده است و ما تلاش می‌کنیم تا معضلات اجتماعی را که در این محدوده وجود دارد و مردم با آن‌ها دست به گریبان هستند با اتفاقات فرهنگی کمرنگ کنیم و شادی را به مردم خوب این محله هدیه دهیم.

۱۶۰ موکب پذیرای مردم

دانیال نظری، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۳، با اشاره به دیگر جزئیات رویداد بین‌المللی «بزرگ‎ترین عید» افزود: علاوه بر بخش جایگاه، در بخش پذیرایی هم بیست‌غرفه کارآفرینی برای توانمندسازی سرپرستان خانوار و بانوان کارآفرین در ورودی مکان برگزاری رویداد برپا شده و در طرف دیگر رویداد هم بیست‌غرفه غذای ملل از کشور‌های پاکستان، افغانستان، هند، عراق و کشور‌های عربی جنوب خلیج‌فارس، غذا‌های بومی محلی و انواع نوشیدنی‌های سنتی را به خانواده‌های مشهدی عرضه می‌کنند.

فعالیت پویش «مشهد مهربان» با هدف آزادی زندانیان نیازمند و غرفه‌های فرهنگی حوزه علمیه خراسان برای ارائه وصیت‌نامه‌های صوتی شهدا از دیگر موضوع‌هایی بود که در این رویداد موردتوجه بازدیدکنندگان قرار داشت. به گفته معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه ۳، اگرچه ویژه‎برنامه رویداد در شب عیدغدیر با ۱۶۰ موکب پذیرایی از مردم برپا بوده که از ساعت ۱۸ تا ۱ بامداد، از ۱۵ هزار مشهدی پذیرایی کرده‌اند، اما ضمن استمرار برنامه در شش شب از هفته گذشته، این آمادگی وجود دارد که در صورت ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز در همین فضا، دست‌اندرکاران براساس تجربه ارزشمند خود بتوانند در مناسبت‌های دیگر نیز به‌صورت هدفمند و موضوعی به برگزاری رویداد‌های فرهنگی بپردازند.

وی ادامه داد: در طول این شب‌ها ضمن فضاآرایی و فضاسازی بولوار رسالت، بیش از چهل المان موضوعی در محل برگزاری رویداد نصب شده است تا فضا مزین به القاب حضرت علی (ع)، احادیث مفهومی و البته گل‌آرایی‌های چشم‌نواز باشد. در بخش پذیرایی از خانواده‌ها نیز به‌موازات حضور ۱۰ هزار نفر در هر شب از برگزاری رویداد، جمعی از مسئولان استانی، مدیران شهری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مهمان اولین رویداد بین‌المللی «بزرگ‌ترین عید» بوده‌اند.

نظری تأکید کرد: برای صرفه‌جویی در هزینه‌های برگزاری رویداد، متمرکز بودیم تا از امکانات و لوازم فرهنگ‌سرا‌های مشهدالرضا (ع) استفاده کنیم. فرهنگ‌سرای قرآن و عترت، غدیر و حتی ظرفیت‌های فرهنگی منطقه ثامن همه پای‌کار آمدند تا در نهایت، خاطره‌ای دل‌پذیر و فراموش‌نشدنی از غدیر ۱۴۰۲ برای مشهدی‌ها و زائران امام هشتم (ع) رقم بخورد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->