برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی «هشت بهشت» در پارک ملت مشهد مقدس + فیلم ارتقاء حوزه مقاومت بسیج شهرداری مشهد مقدس به سازمان بسیج افشای خودکشی ۱۰ نظامی اسرائیلی در ساعات اولیه عملیات طوفان الاقصی تملک ۲۷۰ پلاک از سوی سازمان زمین و مسکن در سال ۱۴۰۲ | اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال به حاشیه شهر مشهد کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه لوکال آزادی مشهد در آینده‌ای نزدیک ظرفیت اشغال هتل‌های مشهد در دهه کرامت به ۷۰ درصد رسید ویژه‌ترین فضاآرایی شهری به‌مناسبت دهه کرامت در مشهد مقدس اعمال‌قانون یک هزار و ۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۱ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در میدان شهدا و بزرگراه‌های مشهد | فوت سرنشین پژو به دلیل واژگونی خودرو (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد «پاک» است (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) برقراری سیستم گردشی غرفه‌داری در شب‌بازارهای مشهد | موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟ مدیریت شهری مشهد، مهیای برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) پایان پرونده پلاک ۱۷۶ | پس از ۳ دهه، یکی از فرسایشی‌ترین پروژه‌های شهر مشهد رو به پایان است برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد در اردیبهشت ماه تدوین می‌شود تعیین تکیلف ۲۴۰ پرونده ارسالی در کمیسیون ماده ۵ توسط شهرداری مشهد طی سال گذشته قلندرشریف: ایستگاه سلامت خط‌دو متروی مشهد در سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود مجید فاطمی‌ارفع به‌عنوان مشاور شهردار مشهد مقدس منصوب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ساعت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوس‌رانی مشهد در دهه کرامت | سرویس‌دهی رایگان در روز میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست رفع مشکل آسفالت محله کاظمیه مشهد + پاسخ
سرخط خبرها

نخستین نمایشگاه محرمی مهاجران افغانستانی در مشهد برگزار شد + تصاویر

  • کد خبر: ۱۷۶۲۳۴
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۱
نخستین نمایشگاه محرمی مهاجران افغانستانی در مشهد برگزار شد + تصاویر
نخستین نمایشگاه هنری محرمی «از عرفات تا فرات» با هدف شناسایی نخبگان مهاجران افغانستانی در حاشیه شهر مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، امروز ۴ مرداد ماه همزمان با شب تاسوعای حسینی، محله گلشهر در مشهد که معروف به محله مهاجرنشینان افغانستانی است برای نخستین بار نمایشگاهی هنری با رنگ و بوی محرم راه اندازی کرده است. عوامل اجرایی آن نیز همان مهاجران مسلمان افغانستان هستند که دغدغه دین و فرهنگ و نخبه پروری دارند و محفلی به نام مرکز توانمندسازی نخبگان مهاجر در مشهد تشکیل دادند که زیر نظر اداره اتباع است.

اعضای این مرکز که به دنبال شناسایی نخبگان افغانستان در مشهد و ایران در زمینه‌های مختلف هستند می‌خواهند با برپایی این نمایشگاه سهمی در بزرگداشت حادثه بزرگ کربلا برای همشهریان مشهدی و به ویژه هم کیشان خود در ایران داشته باشند و با هنرنمایی و استفاده از استعداد‌های هم وطنان خود به این نمایشگاه رونق ببخشند.

عقبه نمایشگاه «از عرفات تا فرات» به هرات و مراکز فرهنگی آنجا بر می‌گردد. دبیر اجرایی این نمایشگاه در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص راه اندازی این نمایشگاه می‌گوید: جمعی از دوستان من که سابقه کار فرهنگی در افغانستان داشتیم مرکز توانمندسازی نخبگان مهاجر را تشکیل دادیم تا از این طریق نخبگان اتباع را شناسایی کنیم و زمینه‌ای برای بروز استعداد‌ها فراهم کنیم که یکی از این اقدامات، برپایی نمایشگاه «از عرفات تا فرات» است.

تصاویر تصاویر تصاویر تصاویر تصاویر تصاویر تصاویر تصاویر تصاویر

نمایشگاه به صورت غرفه‌هایی در امتداد هم و دو طرفه چیده شده است که ابتدای مسیر مربوط به غرفه هنر‌های تجسمی است؛ از واقعه هجرت امام حسین (ع) از مدینه به کربلا شروع می‌شود تا آنجا که می‌رسد به گودی قتلگاه و خرابه‌های شام. بعد از آن شاهد غرفه طراحی و نقاشی با سیاه قلم و آبرنگ هستیم که تماشاگران را به خود جلب می‌کند.

سیدحسن روشن درباره ابعاد برگزاری نمایشگاه و مشارکت هموطنان خود می‌گوید: این نمایشگاه در هفت بخش پوستر، عکاسی، نقاشی، خطاطی، طراحی، هنر‌های تجسمی و غرفه کودک با هدف به تصویر کشیدن حادثه کربلا و ترویج ارزش‌های اسلامی برپاشده است. ۳۰ اثر در قالب طراحی سیاه قلم و آبرنگ و ۳۰ اثر عکاسی مرتبط به مراسم عاشورا در ایران و افغانستان به نمایش گذاشته شده است.

یک غرفه که قرار است به صورت زنده، محصول هنری ارائه کند غرفه خط و خوشنویسی است که توسط استاد محمد احمدی که خود از هنرمندان اتباع است و سال هاست در این عرصه، فعالیت دارد برپا شده است. خطی که مزین شده به نام علی (ع) و استاد با طنازی و هنرمندی فراوان، آن را بر صفحه سفید می‌نگارد و به آن روح و جان می‌بخشد. سعی می‌کنم با او گپی کوتاه بزنم، ولی استاد علاقه‌ای به گفتگو ندارد و می‌گوید هنر باید خود، معرف صاحبش باشد، به قدری که هر کسی آن اثر را دید او را بشناسد وگرنه هنری که با حرف، نشان داده شود ارزشی ندارد.

بعد به سراغ غرفه کودکان می‌رویم. روشن در خصوص این بخش می‌گوید: علاوه بر اینکه مربیان این غرفه، طرح‌های آماده رنگ آمیزی به کودکان می‌دهند از کودکان و نوجوانان علاقمند به نقاشی خواستیم هنگام خروج از مراسم، آنچه دیدند یا دریافت کردند را به تصویر بکشند. این غرفه نیز با هدف شناسایی استعداد فرزندانمان در حوزه نقاشی طراحی شده است که مورد حمایت هنرمندان مرکز توانمندسازی نخبگان مهاجر قرار گیرند.

دبیر اجرایی نمایشگاه به مشارکت هم کیشان خود برای برپایی نمایشگاه «از عرفات تا فرات» اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل اینکه بسیاری از هم وطنان ما ارادت خاصی به محرم و امام حسین (ع) دارند و علاقه دارند اربعین در کربلا باشند، ولی این امکان به راحتی برایشان مقدور نیست تلاش می‌کنیم مدت نمایشگاه را افزایش دهیم و زمان برگزاری آن را تا ۲۰ محرم و اگر موافقت اداره اتباع را جلب کنیم تا اربعین ادامه یابد.

گفتنی است نمایشگاه هنری محرمی «از عرفات تا فرات» از سلسله نمایشگاه‌های نخبگان است که توسط مرکز توانمندسازی نخبگان مهاجر افغانستانی با مشارکت شهرداری منطقه ۴ مشهد در محله گلشهر، ابتدای بولوار شهید آوینی امروز ۴ مردادماه همزمان با شب تاسوعای حسینی افتتاح شد و تا شنبه ۷ مردادماه ادامه خواهد داشت.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->