مشاور شهردار مشهدمقدس منصوب شد افزایش ساعت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوس‌رانی مشهد در دهه کرامت | سرویس‌دهی رایگان در روز میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست رفع مشکل آسفالت محله کاظمیه مشهد + پاسخ اعمال‌قانون ۱۰۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی تمام ظرفیت‌های شهری مشهد برای برگزاری جشن بزرگ دهه کرامت بازدید سرزده شهرآرا از مراکز تجاری قدیمی مشهد که خطر حریق و حادثه در کمین آنهاست هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقوع ۶۸ حادثه در پی وزش باد و بارش باران در مشهد(۲۰ اردیبهشت) وزش باد شدید در مشهد باعث جدا شدن ورق‌های کامپوزیت نمای یک هتل شد ۴۳ نقطه از مشهد درگیر آب گرفتگی شد | حجم بارش در مشهد به ۱۳ میلی‌متر رسید (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد مثل دبی نشد! | بارش شدید باران خللی در پروازها ایجاد نکرد راه‌آهن مشهد: مسافران زمان‌بندی برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن را در نظر بگیرند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰ دقیقه‌ تلاش آتش نشانان برای نجات دو جوان کارتن خواب از سیلاب کال خیام + عکس شهردار مشهد: ۶ هزار نیروی خدمات شهری مشغول فعالیت هستند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد + فیلم اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود آغاز جشن‌های دهه کرامت در مشهد | مدیریت شهری با فضاآرایی شهری به استقبال این دهه می‌رود
سرخط خبرها

نگاهی به عملکرد شهرداری‌های مناطق مشهد در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)

  • کد خبر: ۱۷۶۴۴۱
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
نگاهی به عملکرد شهرداری‌های مناطق مشهد در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)
شهرداری‌های مناطق سیزده‌گانه مشهد همزمان با دهه اول محرم برنامه‌های جامعی را برای مجاوران و زائران رضوی تدارک دیدند.

کاملان- ظهیری | شهرآرانیوز؛ رنگ ماه عزای امام شهیدان، امسال هم رخسار شهر را محزون از غمی کرده است که حرارتش تا ابد فروکش نخواهد شد. محرم امسال هم خادمان شهری مشهد در لباس خدمت، سوگوار امام شهیدشان هستند و برای آسایش و آرامش عزاداران و سیه‌پوشان خاندان نور و مهربانی، شب‌و‌روز نمی‌شناسند.

در‌همین‌راستا در کنار همه ارکان مدیریت شهری مشهد، شهرداری‌های مناطق سیزده‌گانه نقش برجسته‌ای در خدمات رسانی به زائران و مجاوران امام رضا (ع) داشتند و برنامه‌های مفصلی را برای دهه اول محرم به‌ویژه روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی تدارک دیده بودند. در این فرصت نیم‌نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ روز فعالیت شبانه‌روزی مدیریت‌های مناطق مختلف شهر مشهد که تمام‌قد برای برگزاری هرچه‌باشکوه‌تر عزای ثارا... در میدان حاضر بودند.

برپایی ایستگاه‌های زیست عفیفانه

جواد مسلم
شهردار منطقه ۱
هم‌زمان با ورود به ماه محرم‌الحرام و آغاز مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان، برنامه‌های مدیریت‌شهری در این منطقه با هدف فضاآرایی و آماده‌کردن سیما و منظر شهری متناسب با این ایام اجرایی شد. در این راستا معابر اصلی و فرعی این منطقه با مشارکت در نصب ۳ هزار مترمربع پرده آویز، ۱۰ هزار مترمربع پرده عرضی و همچنین نصب داربست و پرده‌های عزا با مضمون ماه محرم فضاسازی شده است.

با توجه به اینکه ما باید به برگزاری باشکوه و گسترده مراسم این ایام کمک کنیم، شهرداری این منطقه از هفتاد تشکل اجتماعی در زمینه‌هایی همچون فضاآرایی، خرید ملزومات، ریسه، پرچم، نصب داربست، سیستم صوت و... حمایت کرده است.

سه ایستگاه زیست عفیفانه نیز با محوریت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با فلسفه قیام عاشورا در مکان‌هایی ازجمله چهارراه احمدآباد، چهارراه کلاهدوز و بوستان امین بولوار سجاد برگزار شده است.

برپایی ۷۰ ایستگاه پذیرایی صلواتی

سید علی حسین پور
شهردار منطقه ۲
اداره فرهنگی‌واجتماعی شهرداری منطقه ۲ با مشارکت هیئت‌های مذهبی هم‌زمان با دهه اول ماه محرم، برنامه‌ریزی مطلوبی برای فضا‌سازی منطقه و برپایی مراسم سوگواری داشته است. در ماه محرم بیش از هفتاد ایستگاه پذیرایی صلواتی به‌شکل مشارکتی در منطقه برپا شده است. همچنین پانصد پرده آویز ستونی به‌منظور فضا‌سازی محیطی در منطقه اکران شده است.

اختصاص بن خرید به بیش از هشتاد تشکل برای تهیه وسایل مورد نیاز ایستگاه‌های صلواتی، برپایی مراسم عزاداری و ایستگاه پذیرایی صلواتی در میدان جانباز، برپایی مراسم عزاداری در بوستان پردیس، برپایی مراسم عزاداری و ایستگاه پذیرایی صلواتی «خیمةالانتظار» در خیابان شهیدمطهری‌شمالی، برپایی ایستگاه پذیرایی صلواتی و چای‌خانه حضرت حجت (عج) در میدان معراج و برپایی مراسم عزاداری در خیابان توس۸۵ از دیگراقدامات شهرداری منطقه ۲ به مناسبت این ایام است.

۱۲۰ تشکل فرهنگی پای کار عزاداری ماه محرم

جواد هاشم‌نیا
سرپرست شهرداری منطقه ۳ مشهد
ما در منطقه ۳ برای برگزاری باشکوه مراسم عزاداری ماه محرم با ۱۲۰ تشکل مذهبی در منطقه همکاری و مشارکت کردیم و هم‌زمان با آغاز ماه محرم فعالیت‌های خودشان را آغاز کردند و ۴۵ ایستگاه صلواتی هم در منطقه برپا شد.

در فضاآرایی دهه اول محرم هم سیصد آویز ستونی در معابر منطقه نصب شد و ۱۵۰بیرق سیاه عزای حسینی هم در سردر مغازه ها در خیابان‌های شیرازی و گاز تعبیه شد. علاوه بر این‌ها، در ایستگاه‌های بی‌آرتی فضاآرایی ویژه‌ای انجام شد و در پل‌های رسالت و امام‌حسین (ع) هم صد پرچم و پانزده قاب تصاویر شهدا هم در منطقه ۳ نصب شد.

مشارکت با ۹۰ هیئت و تشکل مردمی

محسن نعیمی‌مقدم
شهردار منطقه ۴
به مناسبت دهه اول ماه محرم، ۱۵۰ پارچه آویز ستونی عزاداری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدا... الحسین (ع)، در خیابان‌ها، کوچه‌ها و معابر منطقه ۴ به اکران درآمد. همچنین در معابر این منطقه اکران ۲ هزار مترطول ریسه، ۴۸۰ بیرق بی‌آرتی و ۵۵۰ بیرق یک‌سرچوب انجام شده است.

روی ساختمان شهرداری منطقه ۴ نیز پرچمی با مساحت ۲۷۰ مترمربع نصب شده است. در این روز‌ها شهرداری منطقه با نود مسجد و تشکل مردمی و همچنین با ۴۵ هیئت مذهبی برای پرپایی ایستگاه‌های صلواتی مشارکت داشته است. در راستای آشنایی کودکان و نوجوانان منطقه با مفاهیم آشنایی و ذکر مصیبت اهل‌بیت (ع) حسینیه کودک در جوار مزار شهید گمنام بوستان ارم به مدت ۱۰ شب برپا شد.

تعزیه‌خوان‌ها میزبان عزاداران

مجید وحدتی پور
شهردار منطقه‌۵
تعزیه‌خوانی هیئت مریدان حضرت زینب (س) در بولوار شهیدبابانظر یکی از مراسم‌های ویژه منطقه ۵ در دهه اول محرم بود که تا شام غریبان امام‌حسین (ع) ادامه داشت و هرشب میزبان بیش از ۳ هزار نفر از عاشقان و عزاداران امام‌حسین (ع) بود. همچنین با همکاری جمعی از هنرمندان افغانستانی، نمایشگاه عکس «عرفات تا فرات» برگزار شد.

در این نمایشگاه آثار هنری مربوط به بزرگداشت حماسه حسینی به نمایش درآمد. علاوه بر برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی در فرهنگ‌سرای امت، در برپایی ۶۲ ایستگاه صلواتی مشارکت کردیم و ایستگاه‌هایی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی مستقر و برقرار شد. در فضاآرایی هم ۱۲۰ مترمربع سازه داربست برای نصب بنر‌های مناسب‌سازی و فضاآرایی ویژه محرم ایجاد شد و پانزده پرده عرضی برای سیاه‌پوش‌کردن فضای معابر نصب شد.

مشارکت در برگزاری مراسم عزاداری

کاظم یزدان مهر
شهردار منطقه ۶
به مناسبت ایام شهادت امام‌حسین (ع) و یاران وفادارش و در دهه اول ماه محرم اقدامات گوناگونی ازجمله مشارکت با تشکل‌ها و هیئت‌های مذهبی در منطقه ۶ به مرحله اجرا درآمده است.

به مناسبت ایام عزاداری در معابر اصلی منطقه ۱۵ هزار متر ریسه مشکی و قرمز، روی پل‌ها و در میدان‌ها ۱۵۰ پرچم مشکی، در آیلند‌های معابر اصلی سیصد پرچم و بنر روی پل‌ها به مساحت سیصد متر و پنجاه بنر تسلیت دهه اول محرم نصب شده است. مشارکت با ۸۵ تشکل مذهبی معرفی‌شده از سوی شورای هیئات مذهبی و ۴۵ تشکل منطقه که در سامانه مشارکت‌ها ثبت‌نام کرده‌اند و همچنین مشارکت در برگزاری مراسم عزاداری بوستان‌های منطقه و مزار شهدای آلاله و شهید گمنام و مشارکت در برپایی ایستگاه‌های صلواتی از دیگراقدامات در این منطقه بوده است.

ایجاد ۹۰ ایستگاه صلواتی

وحید برجسته نژاد
شهردار منطقه ۷
در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی مدیریت‌شهری در دهه اول ماه محرم، شهرداری منطقه ۷ در برگزاری بیست مراسم عزاداری و برپایی نودایستگاه صلواتی با مساجد، هیئت‌ها و تشکل‌های مردمی منطقه مشارکت داشته است.

همچنین در روز برگزاری مراسم بزرگ شیرخوارگان حسینی، شهرداری این منطقه در برگزاری سه مراسم مشارکت داشته و در دهه اول ماه محرم در نمازخانه ساختمان این منطقه نیز مراسم عزاداری حسینی برگزار شده است. همچنین به مناسبت ایام ماه محرم و در راستای تعظیم شعائر اسلامی، فضاآرایی خیابان‌ها، معابر و تقاطع‌های محوری منطقه ۷ با مضامین عاشورایی انجام شده است.

خدمت‌رسانی به عزاداران سیدالشهدا (ع)

احسان شریعتی
شهردار منطقه‌۸
در دهه اول محرم امسال همه محلات منطقه ۸ با نصب ششصد پرده سردری، پانصد آویز ستونی و پانصد پرده بیرقی به مناسبت آغاز ماه محرم و عزای امام‌حسین (ع) فضاآرایی و منطقه سیاه‌پوش شد. علاوه بر این فضاآرایی گسترده، عرصه‌هایی در چهار بوستان بزرگ کوهسنگی، کوهشار، جهان‌شهر و باغ ملی برای برگزاری مراسم عزاداری در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار گرفت.

در کنار این اقدامات، در محدوده محلات هسته مرکزی شهر و خیابان‌های نزدیک به حرم مطهر رضوی مثل خیابان‌های امام‌رضا (ع)، امام‌خمینی (ره) و آخوند خراسانی فضا برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی مهیا شد و در این میان چهل ایستگاه صلواتی با مشارکت هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های فرهنگی‌اجتماعی برای برگزاری مراسم عزاداری و توزیع نذری آماده شد و در این ایام به عزاداران حسینی خدمت‌رسانی کردند.

فضاآرایی ویژه محرم

سعید حسینقلی‌زاده‌مقدم
شهردار منطقه ۹
در دهه اول ماه محرم و به مناسبت شهادت حضرت ابا‌عبدا... الحسین (ع) فضاآرایی ویژه‌ای در منطقه ۹ انجام و در این راستا ۴۵۰ پارچه بیرقی در معابر اصلی بولوار وکیل‌آباد نصب شد. همچنین ۶۵۰ پرچم ستونی، ۱۵ هزار متر ریسه، پانزده پرچم عرضی، سی بنر سه‌درچهار با داربست و ۱۵۰ بنر عفاف و حجاب در معابر اصلی منطقه، ایستگاه‌های مترو، سالن‌های ورزشی، فرهنگ‌سراها، تشکل‌ها، پل‌های عابرپیاده، کوه‌پارک، بولوار هفتم‌تیر و هاشمیه و بوستان‌های منطقه نصب شده است.

از سوی دیگر به مناسبت ماه محرم، مجوز برپایی سی ایستگاه صلواتی در منطقه صادر و در راستای مشارکت با تشکل‌ها و هیئت‌های مردمی به ۳۶ هیئت و تشکل منطقه بن خرید اقلام از نمایشگاه «حسینیه‌ای به وسعت شهر» داده شد. مشارکت در برگزاری مراسم‌های دهه اول محرم با چهل هیئت مذهبی از دیگرفعالیت‌های محرمی شهرداری منطقه ۹ بوده است.

همراهی ۷۵ تشکل و هیئت مذهبی

سعید اکبریان
شهردار منطقه ۱۰
ویژه‌برنامه‌های فرهنگی‌مذهبی محرم در منطقه ۱۰ با مشارکت و همت ۴۵ هیئت مذهبی برگزار شد و سی تشکل فرهنگی و مذهبی از این منطقه برای دریافت خدمات به نمایشگاه «حسینیه‌ای به وسعت شهر» معرفی شدند.

در منطقه ۱۰ در کنار هیئت‌های مذهبی مشارکت ویژه‌ای در برپایی ایستگاه‌های صلواتی با مردم و تشکل‌های فرهنگی و هیئت‌های مذهبی داشتیم و در دهه اول محرم امسال، شهرداری منطقه در برپایی ۲۱ ایستگاه صلواتی با هدف تشویق مردم و هیئت‌های مذهبی در برگزاری سوگواره‌های حسینی و پرشورترشدن مراسم عزاداری مشارکت جدی داشت.

درباره فضاآرایی هم پانزده پرچم بزرگ‌مقیاس در نقاط و معابر مختلف نصب شد و ۹ هزار مترطول ریسه مشکی، ۴۸۰ آویز ستونی پارچه‌ای مشکی و قرمز و ۱۳۲ میل‌پرچم ویژه سیاه‌پوش‌کردن معابر و خیابان‌های منطقه ۱۰ نصب شد.

سیاه‌پوشی معابر منطقه

مهدی عرفانیان
شهردار منطقه ۱۱
هم‌زمان با فرارسیدن ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدا... الحسین (ع) شهرداری منطقه ۱۱ مشارکت با هیئت‌های مذهبی را برای برگزاری شایسته مراسم این ایام در دستورکار قرار داده است. در این روز‌ها شهرداری این منطقه با بیش از هجده هیئت مذهبی برای برگزاری برنامه‌های مختلف مذهبی مشارکت داشته است و امکانات موجود را در اختیار آن‌ها قرار داده‌ایم. این هیئت‌ها در نقاط مختلف منطقه ازجمله بوستان ملت، رودپارک، مدارس و فضای روباز اطراف مساجد برنامه عزاداری خود را دایر می‌کنند.

همچنین به‌منظور فضاآرایی مناسب، اقدامات لازم در منطقه انجام و بیش از ۲۵ هزار متر ریسه، سی پرده عرضی، پانصد پرچم بیرقی و چهارصد آویز ستونی روی ستون‌های معابر و پل‌ها نصب شد. فضاآرایی مسیر وکیل‌آباد نیز به‌شکل ویژه‌ای انجام شد و معابر اصلی منطقه با پرده‌های بزرگ عزاداری به طول چهل متر و ارتفاع سه متر، فضایی محرمی به خود گرفته است.

۱۵ سازه شهری برای اطلاع‌رسانی

مهدی خداشناس
شهردار منطقه ۱۲
بیش از بیست موکب و ایستگاه صلواتی در معابر و میادین منطقه ۱۲ فعال بودند و به عزاداران حسینی خدمت‌رسانی کردند و شهرداری منطقه با چهل مسجد و هیئت مذهبی و ۲۴دسته عزاداری و هیئت مذهبی برای برپایی باشکوه مراسم عزاداری به‌شکل ویژه‌ای مشارکت کرد و این تعداد از مساجد و موکب‌ها و هیئت‌های مذهبی در محدوده منفصل شهری توس و محدوده متصل الهیه با محوریت شورا‌های اجتماعی محلات مراسم برگزار کردند و به مردم خدمات دادند.

در بحث فضاآرایی هم در کنار سیاه‌پوش‌کردن همه معابر منطقه، ۹ سازه دائمی و شش سازه موقت برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات محیطی هیئت‌های مذهبی، موکب‌ها و مساجد ساخته شد که با استقبال خوبی همراه بود.

بسیج منطقه برای خدمت‌رسانی به زائران

ساسان نورین‌مقدم
شهردار منطقه ثامن
هم‌زمان با آغاز سوگواری در ماه‌های محرم و صفر اقدامات ویژه‌ای در منطقه ثامن برنامه‌ریزی و انجام شد. در گام اول و برای فضاآرایی منطقه ۸هزار ریسه لامپ قرمز به کار رفت، هفده جایگاه ثابت برای نصب بنر‌های عزاداری و مناسبتی نصب شد و هفده گوبو و چهارده سان‌لایت مناسبتی هم در نقاط مختلف منطقه به‌ویژه در معابر منتهی به حرم مطهر رضوی جانمایی و نصب شد. با توجه به حضور زائران در شهر مشهد، همه معابر منطقه ثامن به‌صورت روزانه شست‌وشو و نظافت شد و زمان فعالیت ۳۲۰ چشمه سرویس بهداشتی هم برای رفاه حال زائران افزایش پیدا کرد.

جدا از این اقدامات، امسال با هیئت‌های مذهبی به‌صورت ویژه مشارکت و همکاری کردیم و علاوه بر برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی و همکاری ویژه با مؤسسه فرهنگی و حسینیه فاطمیه آذربایجانی‌های مقیم مشهد برای برگزاری مراسم عزاداری در شارستان شهیدشوشتری، با تشکل‌ها و هیئت‌ها برای برپایی بیش از چهل ایستگاه فرهنگی و صلواتی مشارکت کردیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->