ویدئو | وقتی خواننده‌های مطرح کشور برای امام رضا(ع) می‌خوانند ویدئو | گل‌آرایی حرم مطهر رضوی به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت ویژه برنامه‌های حرم مطهر در شب میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر اعلام شد ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت دهه کرامت + جزئیات شباهت‌های حضرت معصومه (س) با حضرت زهرا (س) حضرت معصومه (س) مظهر یک دختر اجتماعی در معنای دینی و اسلامی مشهدالرضا(ع)، میزبان همایش ملی «رویش امید» | رحیم‌پور ازغدی: حقوق زن و کودک، بزرگ‌ترین خط قرمز اسلام است  عطر شادی در بهشت هشتم پیچیده است | آغاز جشنی به بزرگی کرامت امام مهربانی‌ها + تصاویر رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) همزمان با آغاز دهه کرامت + فیلم و عکس حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت کشف یک آغوش امن سیده جلیله فاطمه‌معصومه (س) برکتی به نام دختر | آنچه باید درباره شأن دختران در باور‌های دینی بدانیم طوفان به تاسیسات برق در مشهد و دو شهرستان خراسان رضوی خسارت زد نشست هم‌اندیشی کمیته علمداران شورای هیئات مذهبی مشهد برگزار شد مروری بر جایگاه و نقش زنان مسلمان در تاریخ صدر اسلام
سرخط خبرها

فرهنگ آزادگی در برابر جنگ شناختی

  • کد خبر: ۱۷۸۷۱۸
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳
فرهنگ آزادگی در برابر جنگ شناختی
«اگر دین ندارید، آزاده باشید»، مفهومی است که برای همیشه تاریخ می‌تواند استفاده شده و به آن توجه شود.

این کلام راهبردی حضرت اباعبدا... الحسین (ع) خطاب به دشمنان که «اگر دین ندارید، آزاده باشید»، مفهومی است که برای همیشه تاریخ می‌تواند استفاده شده و به آن توجه شود.

اگر بخواهیم به اهمیت و جایگاه این مفهوم راهبردی در دوران خود حضرت پی ببریم، باید روی حادثه عاشورا تأمل داشته باشیم. تلاش بنی امیه این بود که با یک جنگ ترکیبی و با استفاده از جنگ شناختی، جریان نبوت و امامت را ساکت و مغلوب کنند.

در این جنگی که بنی امیه با اهل بیت (ع) داشتند، تلاش کردند مفهوم امامت را در برابر مفهوم جماعت قرار بدهند؛ یعنی مسیر نبوت و ولایت، مسیر امامت است و امامت در مسیر امت می‌تواند سعادت جامعه را رقم بزند. ولی بنی امیه تلاش کردند بین امامت و امت جدایی بیندازند.

آن‌ها می‌گفتند هر جا که ائمه (ع) به مسائل جامعه ورود پیدا کردند، جماعت دچار شکست شده و به منافع خود نرسیده است و مثال‌هایی را هم برای این امر می‌زدند. در دوران حضرت علی (ع) می‌گفتند دوران شما پر از جنگ بوده است. این در حالی است که این جنگ‌ها را همین جریان مقابل آغاز کرده اند یا در دوران امام حسین (ع) می‌گفتند شما می‌خواهید جامعه را دوپاره کنید.

این جنگ شناختی یکی از راهبرد‌های بنی امیه بود که مفهوم امامت را در برابر مفهوم جماعت قرار بدهد؛ بنابراین حضرت اباعبدا... (ع) با این جمله «اگر دین ندارید، لا اقل آزاده باشید»، تلاش دارند که این جنگ شناختی را بی اثر کنند و به عبارتی به آن‌ها بگویند اگر فارغ از مسائل دینی، به مفاهیم فطری توجه داشته و انصاف هم داشته باشید، معلوم است که این جنگ یک جنگ نابرابر است. جنگی که هزاران نفر در برابر ۷۲ نفر صف آرایی کرده اند، یک جنگ نابرابر است.

حضرت خواستند بگویند اگر به فرض به اینکه ما باعث دو شقه شدن جامعه اسلامی می‌شویم، قائل هستید، کشتن یک کودک شش ماهه، نه با هیچ دینی و نه با هیچ ارزش انسانی و هیچ انصافی توجیه پذیر نیست. کافی است که شما به این توجه کنید تا از گره‌های پیچیدگی جنگ شناختی خارج  شوید.

این مفهوم برای جامعه امروز ما هم می‌تواند بسیار راهبردی و اثرگذار باشد و باید به آن با همین نگاه توجه شود که در میانه این تقابل اگر هم دچار پیچیدگی‌هایی می‌شویم، باید بدانیم اتفاقاتی را که می‌افتد، بدون حب و بغض‌ها تحلیل کنیم. مثلا توجه داشته باشیم اتفاقاتی مثل ترور‌های حرم شاهچراغ (ع) و قتل شهید علی وردی‌ها را با نگاه انسانی و آزادگی تحلیل کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->