آغاز به کار جشنواره ملی شعر رضوی در کرمان همه چیز درباره سریال رخنه + بازیگران و خلاصه داستان جشن روز دختر در «باغ شادونه» دانلود آهنگ و ترانه با موضوع باران + متن «میشل یو» در «بلید رانر ۲۰۴۹» شباهت عجیب رضا عطاران با صدام حسین + عکس داستان «باستان» | کتاب‌فروشی قدیمی و تأثیرگذار شهر، امسال صدساله می‌شود انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی همه فن حریف | نگاهی به مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های رضا عطاران به مناسبت سالروز تولدش + تصاویر حافظ افسانه‌های خراسانی | درباره حمیدرضا خزاعی به مناسبت نخستین سال روز درگذشتش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه‌های تلویزیون در «دهه کرامت» + زمان پخش ماجرای اعتصاب کارکنان در جشنواره کن ۲۰۲۴  فیلم‌های سینمایی تلویزیون در سومین هفته اردیبهشت (۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش ویژه برنامه‌های رادیو در جشن میلاد حضرت‌معصومه (س) + زمان پخش «سپند امیرسلیمانی» ازدواج کرد + عکس جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد
سرخط خبرها

لالایی‌های خراسان به‌روایت یک مستندساز

  • کد خبر: ۱۷۹۸۷۵
  • ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
لالایی‌های خراسان به‌روایت یک مستندساز
علی عابدی، یکی از پژوهشگران و مستندسازان موسیقی نواحی ایران، از ساخت و تولید دو مستند درباره موسیقی نواحی منطقه خراسان خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی عابدی، پژوهشگر و مستندساز، گفت: به‌تازگی تصویربرداری یک مستند به نام «بخشی» را به پایان رسانده‌ام که مشتمل بر روایت تصویری نیم‌ساعته از زندگی و آثار استاد عیسی قلی‌پور، از نوازندگان شاخص موسیقی نواحی خراسان (معروف به «عیسی بخشی»)، است.

وی افزود: در این مستند تلاش کردیم تا به‌واسطه ارزشمندی‌های هنری این استاد شناخته‌شده موسیقی خراسان به محل زندگی او رفته و درباره کارهای تولیدی وی و همچنین فعالیت‌های دیگری که در زندگی شخصی خود انجام می‌دهد تصویربرداری‌هایی انجام دهیم. در واقع می‌توان گفت این مستندپرتره‌ای از استاد قلی‌پور است که فکر می‌کنم با آثاری که قبلا از این هنرمند پیش‌کسوت موسیقی تولید شده متفاوت خواهد بود.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران درباره دیگر فعالیت‌های موسیقایی خود نیز گفت: اثر دیگری که مشغول پیش‌تولید آن هستیم مستندی با موضوع لالایی‌های موسیقی خراسان است که به‌زودی تصویربرداری آن را در خراسان کلید می‌زنم. این مستند اثری درباره موسیقی لالایی اقوام مختلف منطقه خراسان مشتمل بر ترکمن‌ها، تات‌ها، کرمانج‌ها و ترک‌هاست که در ادامه پژوهش‌های قبلی‌ام در این عرصه تولید می‌شود. این فیلم هم مستندی یک‌ساعته است که به معرفی لالایی مادرانه اقوام مختلف خراسان اختصاص دارد.

عابدی در بخش پایانی صحبت‌های خود یادآور شد: پیش از ساخت این دو فیلم هم مستندی درباره موسیقی منطقه خراسان به‌اسم «ازیادرفته‌ها» ساختم که حدود ۶۰ دقیقه است. در این مستند کوشیده‌ام بخشی از زندگی بخشی‌ها و عاشیق‌های منطقه خراسان را مورد بررسی و واکاوی قرار دهم، بررسی‌هایی که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ انجام گرفت. نکته حائزاهمیت درباره این مستند درگذشت ۹۵درصد از هنرمندانی است که در آن سوژه ما بودند و امروز دیگر در میان ما نیستند، امری که فکر می‌کنم می‌تواند ارزش‌های این اثر مستند را بیشتر کند.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->