آغاز به کار جشنواره ملی شعر رضوی در کرمان همه چیز درباره سریال رخنه + بازیگران و خلاصه داستان جشن روز دختر در «باغ شادونه» دانلود آهنگ و ترانه با موضوع باران + متن «میشل یو» در «بلید رانر ۲۰۴۹» شباهت عجیب رضا عطاران با صدام حسین + عکس داستان «باستان» | کتاب‌فروشی قدیمی و تأثیرگذار شهر، امسال صدساله می‌شود انتشار ۲ کتاب آموزشی جدید در حوزه موسیقی ایرانی همه فن حریف | نگاهی به مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های رضا عطاران به مناسبت سالروز تولدش + تصاویر حافظ افسانه‌های خراسانی | درباره حمیدرضا خزاعی به مناسبت نخستین سال روز درگذشتش صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ برنامه‌های تلویزیون در «دهه کرامت» + زمان پخش ماجرای اعتصاب کارکنان در جشنواره کن ۲۰۲۴  فیلم‌های سینمایی تلویزیون در سومین هفته اردیبهشت (۲۰ و ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش ویژه برنامه‌های رادیو در جشن میلاد حضرت‌معصومه (س) + زمان پخش «سپند امیرسلیمانی» ازدواج کرد + عکس جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکور صبور در قهوه‌خانه فرد متهم به قتل «زهره فکور صبور» بازداشت شد
سرخط خبرها

ششمین کارگاه روایت شهر در آرامگاه نادرشاه افشار برگزار شد

  • کد خبر: ۱۸۰۱۹۴
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۸
ششمین کارگاه روایت شهر در آرامگاه نادرشاه افشار برگزار شد
ششمین کارگاه رویداد روایت شهر با موضوع «مشهد در تاریخ» در آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، ششمین کارگاه رویداد روایت شهر در دومین روز برگزاری این رویداد، با موضوع «مشهد در تاریخ» و با حضور «جواد نوائیان رودسری» پژوهشگر تاریخ و روزنامه نگار برگزار شد.

این کارگاه آموزشی در آرامگاه نادرشاه افشار واقع در چهارراه شهدا برگزار شد. مکانی با بنای منحصر به فرد که از جاذبه‌های گردشگری مشهد نیز به شمار می‌رود.

در این کارگاه آموزشی، نوائیان رودسری با بیان این که حرم مطهر رضوی به عنوان محور مشهد به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: البته این جمله به این معنی نیست که تاریخ مشهد در حرم مطهر رضوی خلاصه می‌شود و پس از شکل گیری این شهر در جوار حرم مطهر، تحولات گوناگوونی در آن رخ داده و افراد زیادی در آن حضور پیدا کرده اند که در مجموع، یک تاریخ بیش از هزار و دویست ساله را شکل داده اند.

وی سخنان خود را با تاریخ شکل گیری مشهد آغاز کرد و گفت: پس از شهادت امام رضا (ع) در کاخ حمید ابن قحطبه، پیکر ایشان در سرداب همین کاخ به خاک سپرده شد. پس از آن نیز کم کم فضای حرم مطهر رضوی شکل گرفت و این شهر پدید آمد.

نوائیان رودسری خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در شکل گیری بنای حرم مطهر این بود که در گام نخست، بنای حرم توسط بزرگانی ساخته شد که جملگی از اهل سنت هستند و می‌توان گفت در شکل گیری حرم مطهر، نوعی وحدت اسلامی در اعتقاد به وجود اهلبیت (ع) شکل گرفت.

وی افزود: ادامه ساخت این بنا در دوران‌های مختلف تاریخی دستخوش تحولات فراوانی بود. نخستین چیزی که در جوار حرم مطهر شکل گرفت، نه خانه‌های مسکونی، بلکه بازار بوده و به همین رو می‌توان گفت بازار مشهد دارای تاریخی قدیمی بوده است. ضمن این که یکی از غذا‌های معروف مشهدی به نام «شله مشهدی» نیز در همین سیر تاریخی وجود داشته و می‌توان گفت این غذای مشهدی که مدل طبخ آن در طول سالیان متمادی تغییراتی داشته نیز دارای پیشینه‌ای هزار ساله است.

نوائیان رودسری در ادامه به ساخت نخستین کاروانسرای مشهد توسط خواجه نظام الملک اشاره کرد و گفت: می‌توان گفت این کاروانسرا به عنوان نخستین هتل و مهمانپذیر شهد در این شهر ساخته شده است که البته در طول زمان تخریب شده و امروزه بخشی از مسجد گوهرشاد به حساب می‌آید.

وی در ادامه به بیان بخشی دیگر از تاریخ مشهد اشاره کرد و تاکید کرد: تاریخ شکل گیری مشهد، منفعلانه و مبتنی بر یک مکان محدود نیست. این شهر، افراد و مکان‌های خاص دارد و در این شهر، افراد فراوانی حضور یافته اند.

نوائیان رودسری ضمن بیان برخی دیگر از نکات تاریخی پیرامون تاریخ مشهد، پاسخگوی پرسش‌های مخاطبان نیز بود و در خلال این پرسش و پاسخ به مقوله‌هایی از جمله روند شکل گیری سیستم آبرسانی در مشهد، موقوفات مهم مشهد و ... اشاره کرد.

این کارگاه موزشی با بازدید مخاطبان کارگاه از باغ و موزه نادری و با توضیحات نوائیان رودسری درباره این بنای تاریخی به پایان رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->