سرخط خبرها

محمدحسین لطیفی: قهرمان با «فیلمنامه»، «نگرش کارگردان» و «بازیگر» تبدیل به قهرمان می‌شود

  • کد خبر: ۱۸۰۵۷۹
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
محمدحسین لطیفی: قهرمان با «فیلمنامه»، «نگرش کارگردان» و «بازیگر» تبدیل به قهرمان می‌شود
محمدحسین لطیفی تهیه‌کننده و کارگردان سینما گفت: قهرمان یک فیلم یا سریال با «فیلمنامه»، «نگرش کارگردان» و «بازیگر» تبدیل به قهرمان می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، آخرین کارگاه آموزشی رویداد روایت شهر با موضوع «قهرمان در کارهای نمایشی» و با حضور «محمدحسین لطیفی» تهیه‌کننده و کارگردان سینما برگزار شد.

محمدحسین لطیفی: قهرمان با «فیلمنامه»، «نگرش کارگردان» و «بازیگر» تبدیل به قهرمان می شود

لطیفی با اشاره به اینکه موضوع «قهرمان» سال‌هاست که در فضاهای مختلف مطرح شده، خاطرنشان کرد: متاسفانه سینمای ایران سال‌هاست به اندازه کافی نتوانسته است قهرمان داشته باشد و بسازد و از قهرمان‌های خود دفاع کند.

وی سخنان خود را با طرح این پرسش که «قهرمان کیست؟» ادامه داد و گفت: در ذهن هر کس برای او قهرمان ساخته می‌شود. «قهرمانی» بر اساس نداشته‌های ما شکل می‌گیرد. ما موقعیت‌سنجی می‌کنیم و می‌گوییم اگر ما در این موقعیت بودیم توانایی چنین کاری را نداشتیم و اگر فردی این کار را انجام دهد قهرمان است.

لطیفی افزود: قهرمان آن کسی است که احساس می‌کنیم خود ما برای رسیدن به پایه و اندازه او کم داریم. قهرمان در اساس کسی است که فراتر از ماست و ما خود را زیر چتر وجود، احساس، عمل و ایدئولوژی او می‌بینیم. ما باید خودمان را کمتر از او ببینیم تا برای ما قهرمان باشد.

وی با بیان اینکه ما به کم قانعیم و همیشه برای قهرمانان خود کم می‌گذاریم، خاطرنشان کرد: مفهوم قهرمان از نگاه شرق و غرب متفاوت است. در مشرق زمین قهرمان بر پایه عواطف انسانی و اخلاقی و مضامینی مانند ایثار شکل می‌گیرد، اما در غرب، این مفهوم متفاوت است.

لطیفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ساخت فیلم حواسم برای معرفی درست قهرمان باید کاملا جمع باشد. هر اندازه کنش قهرمان سخت‌تر باشد، کار نویسنده یا کارگردان سخت‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: قهرمان با «فیلمنامه»، «نگرش کارگردان» و «بازیگر» تبدیل به قهرمان می‌شود. البته در برخی موارد هم اصلا نباید سراغ ساخت اثر برای قهرمان رفت و آن، جایی است که قهرمان، یک حلقه محکم اتصال با خداوند دارد و این موضوع غالبا در مورد قهرمانان مذهبی و دینی است، مثلا به نظر من اصلا نباید برای شخصیتی مانند امام حسین(ع) فیلم ساخت چون هر اندازه هم تولید و ساخت به دقت انجام شود، نمی‌تواند ابعاد واقعی این شخصیت کار را به درستی بیان کند و در نتیجه اثر تولیدشده هم نمی‌تواند کارکرد و نتیجه درستی به دنبال داشته باشد.

لطیفی تاکید کرد: یک جامعه نیاز به قهرمان دارد. سینما به مردم خود مدیون است و حتی باید برای آن‌ها قهرمان بسازد. این ساختن قهرمان هم باید از شبکه‌های کودک آغاز شود. قهرمان همان کسی است که حرف دل ما را می‌زند و کنشی انجام می‌دهد که انجام آن آرزوی ماست.

وی افزود: قهرمان چند بعدی است و لذا اگر ابعاد مختلف وجودی یک شخص فهم نشود، از دل او قهرمان بیرون نمی‌آید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->