توضیحات مدیریت بحران خراسان رضوی درباره خسارت‌های سیل اخیر | بارش ۴۷ میلی‌متر باران در مشهد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۲۶ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی خسارت حدود ۷۰ درصدی سیل به اراضی کشاورزی و باغی بردسکن + ویدئو (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امدادرسانی آتش‌نشانی مشهد به ۱۶۱ مورد عملیاتی در پی بارش شدید باران (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) توضیحات بخشدار مرکزی مشهد در پی وقوع سیل در روستای ده‌غیبی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سد «سراب» صالح‌آباد خراسان‌رضوی پس از سال‌ها سرریز شد پیش‌بینی رگبار باران در نقاط مختلف کشور | افزایش دما تا دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) همه‌چیز درباره گروگان‌گیری در پالادیوم + جزئیات و عکس پیش‌بینی وقوع رگبار و رعد و برق در خراسان رضوی طی روز‌های آینده (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت ۲ اخاذ مامورنما در مشهد ثبت بیش از ۳۰ میلیمتر بارندگی در ۵ شهر خراسان رضوی (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گرفتار شدن خودرو به همراه ۴ سرنشین داخل سیلاب در حاشیه شهر مشهد (۲۰ اردیبهشت) قطع برق محله سیدی مشهد با سقوط داربست روی شبکه ۲۰ هزار ولتی| نقص برطرف شد کلات با ۵۷ میلی متر بارندگی رکورددار بارش در خراسان رضوی شد کودک ۱۰ ساله چطور قاتل شد؟ | چرا کودکان نباید فیلم ترسناک تماشا کنند؟ اعترافات تکان دهنده دختر ۱۰ ساله تهرانی درباره قتل دوستش| آدمکشی را ار فیلم‌های ترسناک یاد گرفتم بارندگی و سیلاب موجب انسداد موقت محور‌های مواصلاتی خراسان رضوی شد(۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) گروگانگیری یک زن و دخترش مقابل مجتمع پالادیوم+تصاویر راه ارتباطی ۲۰ روستای کلات خراسان رضوی بر اثر سیل قطع شد ۳۶ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای در جاده نیشابور (۲۰ اردیبهشت)
سرخط خبرها

توصیه جدید مسئولان: مشهدی‌ها با ریزگردها هم‌زیستی کنند

  • کد خبر: ۱۸۱۱۹۴
  • ۰۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
توصیه جدید مسئولان: مشهدی‌ها با ریزگردها هم‌زیستی کنند
گرد‌و‌غبار در‌حالی دیروز دوباره به مشهد هجوم آورد که مسئولان از لزوم هم‌زیستی با این پدیده می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز گرد‌و‌غباری که اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی از روز جمعه درباره‌اش هشدار سطح نارنجی اعلام کرده بود، سرانجام عصر دیروز خود را به مشهد رساند تا بار دیگر شاخص کیفیت هوای شهر که تا پیش از ورود ریزگردها، در وضعیت قابل‌قبول بود، پس از آن، در وضعیت ناسالم قرار گیرد.

مهدی اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی، هم دیروز در گفتگو با ایرنا درباره وقوع این پدیده هشدار داد و به شهروندان «خودمراقبتی» را توصیه کرد. او همچنین از مشهدی‌ها خواست که از رفت‎وآمد غیرضروری در شهر پرهیز کنند.

هوای مشهد براساس داده‌های مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی این شهر از ابتدای امسال سی روز برای گروه‌های حساس و یک روز برای همه گروه‌ها ناسالم بوده است؛ همچنین بر‌اساس همین داده‌ها، دو روز هوای ناسالم، شش روز هوای پاک و ۱۱۹ روز هوای قابل‌قبول نیز از ابتدای امسال برای مشهد ثبت شده است.
نفس کلان‌شهر مشهد که فهرست سیاهه آلاینده‌هایش پیش‌از‌این هم پر‌و‌پیمان بود، این روز‌ها بیش از پیش تنگ شده و خشک‌سالی سال‌های اخیر هم به درد بی‌درمان ریه‌های شهر اضافه شده است.

وخامت حال هوای شهر تا آنجا پیش رفته است که اگرچه مسئولان استانی پیش‌تر از تصویب برنامه ده‌ساله برای مقابله با گرد‌و‌غبار در استان خبر داده بودند، اما حالا در ادبیاتشان کلیدواژه‌های «سازگاری با گرد‌و‌غبار» و «هم‌زیستی با گرد‌و‌غبار» به چشم می‌خورد.

همین چند روز پیش بود که به نقل از اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی، نوشتیم: «با گرد‌و‌غبار سازگار شویم»؛ راهکاری که البته جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی، در نشست خبری هفته دولت با عنوان «هم‌زیستی» با این پدیده از آن یاد کرده بود.

خدایی در همان نشست منشأ ریزگرد‌های مشهد و استان را علاوه بر کانون‌های داخلی، دو صحرای قره‌قوم ترکمنستان و نیز هرات اعلام کرده و گفته بود که خراسان‌رضوی آمادگی دارد تجربه خود را در این زمینه در اختیار ترکمنستان و افغانستان قرار دهد. او همچنین از فقدان ابزار به‌روز و پیشرو در این زمینه نیز سخن گفته و بیان کرده بود که مشهد در اولویت نصب سایت رادار هواشناسی در کشور قرار دارد.

اگرچه محسن نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی دیروز در گفتگو با اخبار مشهد گفته بود که طوفان گرد و غبار به شدت دفعات قبل نیست، اما همین گرد و غبار باز هم حرکت قطار مشهد- سرخس را لغو کرد و به گفته جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، کاهش دید افقی رانندگان را هم در جاده‌ها به دنبال داشت.

اداره‌کل هواشناسی استان البته دیروز از نفوذ جریانات مرطوب شمالی به استان هم خبر داده بود؛ همین بود که باز هم چشممان به آسمان بود تا شاید باران، گرد و غبار را از شهر بزداید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->