بازداشت دو سارق موتورسیکلت در تهران| آنها پدر و پسر بودند دستگیری سارق سابقه‌دار حین سرقت از اداره ثبت‌احوال پنج راه حل برای تشخیص ایمیل‌های جعلی آیا می‌دانید تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه فوری چیست؟ اظهار نظر یک پزشک درباره واکسن HPV کار را به دفتر رهبری کشاند پلیس جوان به علت تیراندازی به شرور مست محاکمه شد| بیکاری، حکم زندان و پرداخت دیه تاوان انجام وظیفه! اعضای بدن جوان بیست‌‌ودوساله نیشابوری اهدا شد جوان بدبخت مشهدی به پلیس پناه برد| یک زن خائن و دیگری دیوانه کتک زن! آتش‌سوزی‌‌های سریالی خانه‌ها در یک روستای دورافتاده | اهالی می‌گویند کار اجنه است! اخاذی مرد شیطان صفت از همسر سابقش | شگرد او انتشار تصاویر خصوصی بود! اعترافات تکان‌دهنده زورگیران بی‌رحم درباره قتل جوان بی‌گناه | مقتول ۲ فرزند خردسال داشت آتش‌سوزی مغازه تعویض‌روغنی در خیابان رسالت مشهد با یک مصدوم (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) برخورد قاطع قضایی با تغییر کاربری ۴۸ هکتار از زمین‌های کشاورزی در شهرستان مشهد واژگونی خودرو در خواف پنج مصدوم برجای گذاشت (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) جزئیات آتش سوزی برج اوپال و ساختمان خیابان ایرانشهر در تهران (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) دستورالعمل ملی البسه استاندارد بیماران به تمامی بیمارستان ها و مراکز تشخیصی و درمانی وزارت بهداشت ابلاغ شد اعلام شرایط جذب سرباز معلم در سال ۱۴۰۳ + جزئیات امحای بیش از ۵۲ تن از کالا‌های انبار‌های اموال تملیکی در مشهد ویدئو | لحظه برخورد صاعقه به مرد روس پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

از کرونا نترسـید، ولی جدی بگیرید

  • کد خبر: ۱۸۲۹۵
  • ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
از کرونا نترسـید، ولی جدی بگیرید
برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا اصل را فقط بر پیشگیری بگذارید
معصومه متین نژاد| «دو روز گذشته موارد مشکوک به ابتلا به کرونا ویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم‌های شناسایی و مدیریت بیماری‌های واگیر و تیم‌های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل‌های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفتند و از آن‌ها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد. درمیان نمونه‌های ارسالی، آزمایشگاه مرجع، دقایقی پیش نتایج آزمایش اولیه دومورد از موارد مشکوک را ازنظر ابتلا به کرونا ویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای
تیپ B اعلام شده است. مراحل بعدی آزمایشات درحال انجام است و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید.» وساعتی بعد «با توجه به کهولت سن و نقص سیستم ایمنی متاسفانه دو بیمار بر اثر ابتلا به کروناویروس فوت کردند.»
این متن اخباری است که دیروز بعدازظهر به محض انتشار از سوی وزارت بهداشت، خیلی سریع دربین خبرگزاری‌ها و شبکه‌ها و کانال‌های اجتماعی دست به دست شد تا یک بار دیگر موجی از وحشت را در بین مردم ایجاد کند. خبری شبیه به شیوع بیماری آنفلوآنزایی که در آذر و دی ماه امسال موجی از اضطراب و نگرانی را دربین مردم رقم زد و درنهایت نزدیک به ۶۰ قربانی گرفت و خوشبختانه به دلیل رعایت‌ها و پیشگیری‌هایی که مردم داشتند، اجازه یکه تازی بیشتر نیافت و خیلی زود پرونده اش بسته شد.
به بیماری آنفلوآنزا اشاره کردیم، برای آنکه بگوییم: ویروس کرونا هم درست همین حالت را دارد، یعنی با رعایت نکات بهداشتی، راحت می‌توان از شیوع بیشتر آن درجامعه جلوگیری کرد، ازاین رو امروز می‌خواهیم کمی درباره این بیماری به ظاهر خطرناک باهم صحبت کنیم. درضمن، مسئولان بهداشتی درمانی استان قم با تجهیز و آماده سازی ۲ بیمارستان شرایط را برای کنترل هرچه بهتر بیماری مهیا کرده و درباره سوءاستفاده برخی از فرصت طلبان از این فضا هم هشدار داده اند: استفاده از ماسک و برخی لوازم حفاظت فردی برای همه ضروری نیست و فقط افراد مستعد، سالمند و مبتلایان به بیماری‌های خاص باید از آن‌ها استفاده کنند.

کرونا بیماری جدیدی نیست
اگر تصورتان از کرونا یک بیماری جدید و کشنده است باید بگوییم که این طور نیست. کرونا یکی از اجزای خانواده ویروسی است که ۷ نوع آن در بدن عفونت ایجاد می‌کنند و قابل سرایت هم هستند. ۴ نوع از این ویروس‌ها از علل سرماخوردگی ویروسی به شمار می‌روند. در سال ۲۰۰۳ اولین نوع خطرناک خانواده این ویروس در چین نمود کرد که «سارس» نام داشت و ۲۷ کشور را درگیر کرد، اما با اقدامات مؤثر سازمان بهداشت جهانی پرونده آن سه ماهه مختومه شد. ناگفته نماند که میزان شدت بیماری آن از میزان شدت ویروس جدید کرونایی که اکنون در چین درحال انتشار است، بیشتر بود.
شیوع دسته دوم این ویروس درسال ۲۰۱۲ از شبه جزیره عربستان گزارش شد که نوع خاورمیانه‌ای کرونا محسوب می‌شد و از طریق ارتباط افرادی که در تربیت شتر فعالیت داشتند، انتقال می‌یافت و در کشور‌هایی مانند عمان، امارات، کویت و قطر به مرگ ده‌ها نفر منجر شد. در ایران نیز مواردی از نوع دوم این ویروس گزارش شد که با تشخیص به موقع و اقدامات انجام شده، شناسایی و از استقرارش جلوگیری شد. نوع سوم این ویروس هم این روز‌ها در چین و بیش از ۲۰ کشور دیگر شیوع یافته است که احتمال سرایتش به کشور ما هم هست، ولی آنچه مسلم است این است که میزان بیماری زایی و کشندگی آن به مراتب کمتر از آنفلوآنزای H۱N۱ است که چندی پیش کشورمان را درگیر کرده بود.

چگونه بیماری را تشخیص دهیم؟
علائم بیماری کرونا شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزاست. به عبارت دیگر درصورتی که این نشانه‌ها را داشتید یا پس از تماس با فردی مشکوک این علائم در شما بروز کرد باید احتمال بیماری را بدهید.
سرفه
تب و لرز
گلودرد و سردرد
تنگی نفس یا مشکل در تنفس
آبریزش بینی
اسهال، تهوع و استفراغ

درصورت ابتلا چه کار کنیم؟
درصورت ابتلا به بیماری جز برای دریافت دارو و درمان از خانه خارج نشوید و استراحت کنید.
از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید و در مراکز و محافل شلوغ و عمومی هم حاضر نشوید.
شرایط و فضای جداگانه‌ای از دیگر اعضای خانواده برای خود فراهم کنید و هیچ وسیله مشترکی هم نداشته باشید.
ماسک بزنید و مرتب دست هایتان را با آب و صابون بشویید. از تماس دست هایتان با چشم و بینی هم پرهیز کنید.
درصورتی که بیماری تان رو به وخامت رفت، سریع به مراکز درمانی مراجعه کنید.
درصورت امکان دیگر اعضای خانواده را به جایی امن بفرستید.
لباس هایتان را به ویژه آن‌هایی که با خون یا ترشحات آلوده شده اند پس از شست وشو حتما ضدعفونی کنید.

مقاومت بدنتان را بالا ببرید
خط اول پیشگیری در ابتلا به ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی به ویژه بهداشت دست هاست. همچنین لازم است که حتما مقاومت سیستم ایمنی بدنتان را بالا ببرید تا هم مانع از ابتلا سریع به بیماری شوید و هم تاب آوری بدنتان درمقابل بیماری افزایش یابد. برای این منظور توصیه می‌کنیم دریافت ویتامین‌ها را در اولویت‌های رژیم غذایی تان قرار دهید.
منابع غذایی ویتامین K
جعفری، پیاز، شلغم، توت فرنگی، کلم و جگر مرغ
منابع غذایی ویتامین C
فلفل، کشمش سیاه، کیوی و پرتقال، گل کلم و گریپ فروت
منابع غذایی ویتامین A
سیب زمینی، هویج، اسفناج، کاهو، تخم مرغ، کدوحلوایی و فلفل قرمز شیرین
منابع غذایی ویتامین D۳
انواع ماهی مانند سالمون و قزل آلا، روغن کبد ماهی، تخم مرغ و شیر
منابع غذایی ویتامین B۶
سینه بوقلمون، گوشت گوساله، دانه‌های آفتابگردان، نخود سبز و لوبیا چیتی
منابع غذایی ویتامین B۹
اسفناج، لوبیا چشم بلبلی، جگر گاو، کلم، کاهو، پرتقال و لوبیا قرمز
منابع غذایی ویتامین E
فندق، بادام، اسفناج، زیتون، چغندربرگ، گوجه فرنگی و کیوی

اصل را بر پیشگیری بگذارید
ویروس کرونا درست مانند ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزاست، یعنی نه داروی خاصی دارد و نه واکسنی که بتوان با دریافت آن از بیماری پیشگیری کرد، پس باید اصل را مانند همیشه بر پیشگیری گذاشت. براساس اطلاعات وزارت بهداشت ۷۰درصد افرادی که تا به امروز به ویروس کرونا مبتلا شده اند، حدود ۵ روز تا یک هفته بهبود پیدا کرده یا می‌کنند. ۳۰درصد ممکن است دچار علائم شدید سیستم تنفسی شوند. ضمن اینکه ۵درصد هم ممکن است به علت شدت بیماری نیاز به بستری شدن در بخش آی سی یو پیدا کنند و درنهایت از این تعداد هم ممکن است ۳۰درصد به دلیل شدت بیماری فوت کنند. بنابراین، بهترین و کم هزینه‌ترین روش درمانی برای این بیماری همان پیشگیری است، ازاین رو توصیه‌ می‌کنیم:

دست هایتان را مرتب با آب و صابون بادقت بشویید
از تماس حفاظت نشده با حیوانات خودداری کنید.
اگر آب و صابون ندارید، ازضدعفونی کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید.
از لمس چشم و صورت خود به ویژه با دست‌های آلوده بپرهیزید.
هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان وبینی خود را بپوشانید.
درتجمع‌ها حتما از ماسک استفاده کنید و از روبوسی بپرهیزید.
گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید و بعد مصرف کنید.
از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفلوآنزا دارند، خودداری کنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->