جاده‌های خراسان رضوی بارانی و لغزنده است | کاهش دید افقی درمحور تربت جام_صالح آباد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آب نیسان چیست؟ + روش تهیه، خواص و ادعیه هدیه ۴۰۰هزار تومانی تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان برای خرید کتاب + شرایط و نحوه دریافت بُن مرگ یک پدر و پسر در مشهد براثر برق گرفتگی آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ابتلا به سرطان‌های گوارش با مصرف مایعات داغ و غذا‌های فرآوری شده بهترین راه‌های پیشگیری از عفونت لثه کوتاه درباره جشن‌های نوظهور به عنوان سنت‌های جدید خانواده‌ها آماده‌سازی ۳ مکان جدید برای ساماندهی انبار‌های ضایعات در مشهد مشهد نیازمند افزایش تعداد مراکز «شلتر» با استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی است سد‌های خراسان رضوی تنها ۱۰ درصد ذخیره دارد جایگاه گنجینه میراث مکتوب در پیشانی متمایز ایران ممتاز آغاز زندگی مشترک زیر سایه خورشید اعتراف به قتل شوهر پس از انکار ماجرا | متهم: شوهرم می‌خواست سقط جنین کنم زنان چگونه با شرایط جدید می‌توانند بازنشسته شوند؟ تداوم بارش باران و وزش باد در برخی استان‌ها | ورود سامانه بارشی به غرب کشور طی هفته آینده (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) باقلا، مضر یا مفید؟ ۱۰ دلیل برای بی‌خوابی در زنان | یک زن چقدر به خواب نیاز دارد؟
سرخط خبرها

نکاتی درباره پیشگیری از گرفتار شدن در ترافیک صبحگاهی و تصادف‌های مهر ماه

  • کد خبر: ۱۸۵۳۲۵
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
نکاتی درباره پیشگیری از گرفتار شدن در ترافیک صبحگاهی و تصادف‌های مهر ماه
درباره پیشگیری از ترافیک و تصادف‌هایی که با بازگشایی مدارس افزایش می‌یابد.

به گزارش شهرآرانیوز زمان زیادی تا اول مهر باقی نمانده است. این روز‌ها خیلی از خانواده‌ها با توجه به نزدیک شدن سال تحصیلی هیاهوی آماده شدن برای رفتن به مدرسه فرزندانشان را دارند، از خرید لوازم‌تحریر گرفته تا هماهنگی سرویس مدارس و...، اما موضوعی که هر ساله با بازگشایی مدارس تبدیل به دغدغه‌ای شده است که شهر با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، افزایش حجم ترافیک است که در معابر شهری بر ساعات سفر‌های درون شهری تأثیر می‌گذارد و باعث طولانی شدن زمان سفر‌ها می‌شود.

به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ‌ترافیک پلیس راهور استان پیش‌بینی می‌شود در ایام بازگشایی مدارس ترافیک صبحگاهی ۲۰ تا ۳۰ درصد در کلان‌شهر‌ها افزایش یابد. شناور‌سازی ساعات‌کاری می‌تواند کمک مؤثری بر بهبود جریان ترافیک صبحگاهی داشته باشد. در ادامه این گفتگو بهترین راهکار برای رسیدن سریع‌تر به مقصد و کاهش ترافیک در این ایام را با هم می‌خوانیم.

وقتی آموزش از خطر می‌کاهد

کارشناسان پلیس راهور با شناسایی مدارس هدف که بیشتر در حاشیه راه‌ها قرار دارند قوانین راهنمایی‌و‌رانندگی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند. از هر مدرسه ۱۰ نفر به عنوان «همیاران پلیس» انتخاب می‌شوند تا عبور‌و‌مرور دانش آموزان را کنترل کنند.

در مقطع ابتدایی «همیاران پلیس»، متوسطه اول «پلیس‌یار نوجوان» و متوسطه دوم «پلیس‌یار جوان» با کلاه و کاور مشخص در معابری که مراقبت بیشتری لازم است، امنیت عبور‌و‌مرور را کنترل می‌کنند.

والدین بخوانند

دلایل متعددی وجود دارد که پدر‌ها و مادر‌ها برای بردن فرزندانشان به مدرسه از خودرو‌های شخصی خود استفاده کنند؛ تجمع این خودرو‌ها در ساعت شروع و خاتمه مدارس باعث ایجاد گلوگاه‌های ترافیکی و انسداد در معابر شده و وضعیت ترافیکی نابسامانی را ایجاد می‌کند. جدا از این موضوع که ازدحام و ترافیک سنگین در محدوده مدارس باعث اضطراب خود دانش‌آموزان می‌شود، رانندگان بهتر است به این نکته توجه داشته باشند که خودرو خود را در محل‌های مناسب و بدون ایجاد مشکل تردد برای دیگر رانندگان متوقف و پیاده، چند قدمی فرزندان خود را به داخل مدرسه هدایت کنند. توجه به تنظیم ساعت برای رسیدن به‌موقع از الزامات است.

از این نکته غافل نشویم که واجب است قبل از شروع سال تحصیلی، توصیه‌های مهم پلیس راهور علاوه بر آنکه مد نظر پدر و مادر‌های راننده قرار می‌گیرد، نکات احتیاطی مثل بیرون نبردن سر و دست و بدن، قفل کردن در‌های خودرو، بستن کمربند ایمنی، آشنایی با تابلو‌های راهنمایی‌و‌رانندگی، نحوه عبور از عرض معبر، استفاده از پیاده‌رو، پرهیز از تردد از سطح خیابان و استفاده از پل‌های روگذر و زیرگذر عابر پیاده و... به دانش آموزان گوشزد شود.

رانندگان سرویس مدارس بدانند

رانندگان سرویس مدارس هم مانند والدین دانش‌آموزان موظف هستند در سوار و پیاده شدن درست و اصولی دانش‌آموزان دقت کافی داشته باشند. توجه به موارد زیر سلامت سرنشینان سرویس مدارس را تضمین می‌کند:

  • پیاده و سوار کردن دانش‌آموزان از در سمت پیاده‌رو
  • تذکر برای بیرون نبردن سر و دست از پنجره
  • اجازه ندادن برای عبور از سمت جلو سرویس مدارس برای گذر از عرض خیابان
  • رعایت استاندارد ظرفیت سرویس مدارس با توجه به نوع خودرو
  • آموزش غیر مستقیم به دانش‌آموزان؛ به عنوان نمونه بستن کمربند ایمنی، رعایت تمامی قوانین و مقررات رانندگی مثل توقف پشت چراغ قرمز، رعایت حقوق عابران پیاده و...
  • مشارکت سرویس مدارس با والدین برای برنامه‌ریزی سوار و پیاده‌کردن دانش‌آموزان
  • سوار نکردن کودکان زیر دوازده سال در صندلی جلو

باید زیر‌ساخت‌ها فراهم شود

در کنار رعایت قوانین از سوی کاربران ترافیکی برای کاهش حجم ترافیک با شروع سال تحصیلی، فراهم بودن بعضی امکانات باعث می‌شود تا شاهد ترافیکی روان با کمترین تصادف در سطح شهر باشیم. به همین منظور لازم است موارد زیر مدنظر دست‌اندرکاران حوزه‌های مدیریت شهری قرار بگیرد.

  • حضور نیرو‌های راهور و انتظامی در مقابل مدارس مناطق مرکزی و اصلی به منظور نظارت بر راه‌بندان‌ها
  • اجرای برخی برنامه‌های ترافیکی از جمله طرح‌های زوج و فرد، طرح ترافیک و... حداقل برای هفته اول ماه‌مهر‌
  • افزایش فعالیت مضاعف وسایل حمل و نقل عمومی همراه با طرح‌های تشویقی به عنوان نمونه رایگان کردن خدمات برای هفته اول شروع سال تحصیلی
  • تأخیر در شروع کار بانک‌ها و ادارات دولتی به مدت یک هفته
  • افزایش فعالیت کارشناسان ارزیابی بیمه برای خسارت در صحنه‌های تصادف در روز‌های ابتدایی ماه مهر
  • آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی رانندگان در مورد نوع پرداخت خسارت برای جلوگیری از ایجاد تنش در خیابان (تصادف‌های تا سقف ۳۰‌میلیون تومان اگر علت مشخص و مقصر، تقصیر خود را بداند نیاز به حضور کارشناس در صحنه نیست) فقط انتقال خودرو‌ها به منتهی‌علیه سمت راست ضروری است.
  • برخورد با خودرو‌های تعمیری؛ به عنوان نمونه آن دسته خودرو‌ها که دودزا هستند و محیط زیست را آلوده می‌کنند.
  • برخورد و اعمال قانون با متخلفان رانندگی؛ به عنوان نمونه آن‌هایی که مقابل مدارس پارک دوبل می‌کنند، مدارک مورد نیاز مانند، کارت بیمه، مالکیت و گواهی‌نامه را همراه ندارند و...
  • آشکارسازی علائم تابلو‌های راهنمایی‌ورانندگی در اطراف مدارس
  • احیا و بهسازی علائم افقی و عمودی و خطوط گذرگاه عابران پیاده
  • فرهنگ‌سازی برای دیگر رانندگان وسایل نقلیه به عنوان نمونه توجه بیشتر به جلو و جوانب، پرهیز از عجله و شتاب و...

توجه!

در روز‌های ابتدایی ماه مهر و شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس با توجه به تردد بیشتر وسایل نقلیه در سطح معابر شاهد افزایش تصادف‌های خسارتی در شهر مشهد هستیم.

براساس مطالعات اخیر، آسیب پذیرترین گروه به عوارض ترافیک، کودکان هستند. این پدیده می‌تواند منجر به اختلال عملکرد مغزی کودکان، ضعف رشد و تکامل، کاهش ضریب هوش و افت تحصیلی آن‌ها شود.

ترافیک سنگین و افزایش میزان سرب موجود در هوا باعث بروز اختلال روانی می‌شود. آلودگی هوا در کنار آلودگی صوتی باعث کاهش آستانه تحمل افراد می‌شود و این مسئله ممکن است منجر به نزاع‌های خیابانی به دلیل مسائل بسیار ساده شده و سلامت روان افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->