دریافت صورت‌حساب الکترونیکی شرط معافیت از مالیات معاملات طلا و ارز وزیر کار به اعتراضات درباره دستمزد کارگری واکنش نشان داد فروش لباس تاناکورا ۲ واحد صنفی را در مشهد به پلمب کشاند ورود ۱۴ هواپیمای اورهال‌شده به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نات‌کوین به‌زودی لیست خواهد شد + جزئیات حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان جزئیات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با کمتر از ۲۰ میلیون تومان چه مدل موبایلی می‌توان خرید؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ مبالغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان برای رهن آپارتمان‌های منطقه سیدی مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) محمود سیادت: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است آیا بازار خودرو به آرامش رسیده است؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در راه بورس ویدئو | چک صیادی را آنلاین نقد کنید تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کاهش قیمت میوه‌های پاییزی در خراسان رضوی (۴ مهر ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۸۵۸۷۴
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
کاهش قیمت میوه‌های پاییزی در خراسان رضوی (۴ مهر ۱۴۰۲)
رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در خصوص قیمت میوه و صیفی‌جات در خراسان رضوی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد قنبری‌شکوه در خصوص انتشار اخباری مبنی‌بر کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت برخی از انواع میوه و صیفی‌جات، با اشاره به روند کاهشی قیمت‌ها اظهار کرد: در حال حاضر در برخی اقلام حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش قیمت داریم.

وی با اشاره به وجود سه قلم میوه درجه یک، درجه دو و ممتاز، تصریح کرد: سهم میوه‌های ممتاز در میادین بالا نبوده و به عنوان مثال شاید از ۱۰۰ تن بار میوه، ۵ تن ممتاز اعلام شود و مابقی باری که در سطح شهر عرضه می‌شود، عمدتا بین درجه یک و درجه دو است؛ کیفیت اقلام درجه دو نیز در سطح مطلوبی است.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد با بیان این‌که فعلا افزایش قیمتی پیش‌بینی نمی‌شود، خاطرنشان کرد: فعلا افزایش قیمتی پیش‌بینی نمی‌شود، مگر این‌که به عنوان مثال سازمان هواشناسی ناگهان اعلام کند دمای شهر مشهد به صفر خواهد رسید؛ در این صورت برخی اقلام مانند گوجه‌فرنگی، بادمجان، خیاربوته‌ای و آنچه در خود شهر مشهد و اطراف مشهد تولید می‌شود، دچار سرمازدگی خواهد شد و بار‌های گلخانه‌ای یا شهرستان‌های دیگر جایگزین می‌شود. اگر تغییر آب و هوایی در مشهد و سایر شهر‌ها نداشته باشیم، افزایش قیمت محسوسی نخواهیم داشت.

کاهش تولیدات میوه و صیفی‌جات در خراسان رضوی

قنبری شکوه در رابطه با وضعیت بازار میوه و صیفی‌جات نسبت به سال‌های گذشته با اشاره به این‌که افزایش تولید در صورت نبود مشتری صرفه اقتصادی ندارد، عنوان کرد: از منظر‌های مختلفی می‌توان به این موضوع نگاه کرد. درست است که مردم در فشارند و می‌گویند هر چه ارزان باشد بهتر است، اما به عنوان مثال پیازی که از شهرستان می‌آید، کیلویی ۵۰۰۰ تومان در میادین به فروش می‌رسد و مبلغ کرایه بار آن ۲۰۰۰ تومان است. یعنی کشاورز شهرستانی ما با کم و کسر بار و مسائل دیگر شاید کیلویی ۲۰۰۰ تومان هم نگیرد.

افزایش تولید محصولات می‌تواند دردسرساز شود

وی ادامه داد: مدت زیادی است که درگیر این اقلام هستیم. به عنوان مثال ما سیب‌زمینی از کیلویی ۷۰۰۰ تومان تا ۱۰ و ۱۲ هزار تومان داریم. سیب‌زمینی ممتازی که به صورت ویژه در میدان عرضه می‌شود، حدود ۱۳ هزار تومان است که مقدار آن کم است. عمده بار بین ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان است. این بار از همدان می‌آید، کیلویی ۲۰۰۰ تومان کرایه و حدود ۱۰۰۰ تومان نیز کم و کسر و مشکلات دارد؛ یعنی کشاورز ما عملا سیب‌زمینی را کیلویی ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان در مبدا می‌فروشد. این قیمت با مخارج امروز متناسب نیست. افزایش تولید زیادی داریم، اما باید فکری به حال آن شود که وظیفه ما نیست.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در رابطه با وضعیت بازار میوه و صیفی‌جات در سطح استان خراسان رضوی و مشهد نسبت به سال‌های گذشته، گفت: علاوه بر شهرستان‌های اطراف مشهد، گاهی استان‌های همجوار مانند خراسان جنوبی و همچنین استان‌های دیگر مثل تهران نیز از مشهد بار میوه و صیفی‌جات می‌برند. در سطح شهر مشهد وفور بار داریم و در سال جاری بار‌های سردرختی ما فراوان بوده که قیمت‌های مناسبی نیز داشته، اما در برخی اقلام شاهد قیمت‌های بالا بودیم.

قنبری شکوه اضافه کرد: همچنین در سطح کشور نیز کمبود میوه نداشتیم. حال ممکن است به عنوان مثال در مقطعی جلوی واردات میوه‌ای مثل انبه را که ارزش چندانی در سبد کالایی خانوار ندارد، گرفته و باعث شده باشند که این میوه که در میدان بار ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شد، به حدود ۲۰۰ هزار تومان برسد. اما این‌گونه نبوده که فردی از کمبود انبه متضرر شود. در سطح شهر نیز مشکل زیادی نداریم و وضعیت عرضه و تقاضای اقلام میوه و صیفی‌جات در سطح مطلوبی قرار دارد.

خدمات‌دهی میادین بار در ایام دهه پایانی صفر همراه با گلایه!

قنبری شکوه با اشاره به باز بودن میادین و خدمات‌دهی به زائران و مردم در ایام دهه پایانی صفر، گلایه‌هایی مطرح کرد و گفت: در تعطیلات رسمی، روز قبل با همکارانمان در خصوص تعطیلی یا فعالیت میادین نظرسنجی می‌کنیم و بر اساس نظرسنجی صورت‌گرفته تصمیم بر تعطیلی یا عدم تعطیلی میادین گرفته می‌شود. در این ایام به دلیل این‌که پنجشنبه، جمعه و شنبه تعطیل رسمی بود؛ ما در جلساتی که داشتیم تصمیم گرفته شد میادین بار در این ایام تعطیل باشد، اما ستاد تنظیم بازار پیش از این تصمیم گرفته بودند که میادین بار در ایام دهه پایانی صفر باز باشد. این در حالی است که از این موضوع اطلاعی نداشتیم و طبق رسومات قبلی اعلام کرده بودیم میادین بار تعطیل است.

وی افزود: دو روز قبل تعطیلات از فرمانداری با ما تماس گرفتند و اعلام کردند که میادین باید باز باشد. وقتی نامه مربوط به باز بودن میادین در ایام دهه پایانی صفر را به ما ابلاغ کردند، متوجه شدیم که یک ماه قبل ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت که میادین بار باز باشد. گله ما این بود که چرا در آن موقع اولا ما را در این جلسه ستاد تنظیم بازار دعوت نکردند و ثانیا چرا پس از این‌که تصمیم گرفته شد به ما ابلاغ نکردند تا حداقل ما اطلاع داشته باشیم و اعلام تعطیلی نکنیم.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد با بیان این‌که وقتی ما می‌گوییم تعطیل هستیم یعنی عملا بارگیری از مبدا که از ۴۸ ساعت قبل باید انجام شود دچار اخلال می‌شود، اضافه کرد: ما اعلام کردیم که میادین در ایام دهه پایانی صفر تعطیل است، یعنی عملا باری برای مشهد بارگیری نشده و وقتی تعطیل نباشیم قطعا با کمبود کالا مواجه خواهیم شد. گلایه ما بر همین مسئله بود که اگر تنظیم بازار به این نتیجه رسیده است که میادین بار در این ایام باز باشد، باید از قبل به ما اطلاع می‌داد. با همه این مسائل ما کنترل کردیم و قیمت‌ها دقیقا در ایام تعطیلات دهه پایانی صفر نیز به همان قیمت قبل تعطیلات فروخته شد و به هیچ عنوان افزایش قیمت نداشتیم.

قنبری شکوه در خصوص افزایش تولیدات میوه و صیفی‌جات تصریح کرد: می‌توانم بگویم در برخی موارد شاید تولیدات ما در محصولاتی مانند هندوانه، سیب‌زمینی و پیاز به ۲ برابر رسیده باشد. افزایش تولید بحث گسترده‌ای است. به عنوان مثال قبلا با آبیاری‌های سنتی و غرق‌آبی در یک هکتار زمین گوجه‌فرنگی، میانگین کشوری حدود ۴۰ تا ۵۰ تن بوده است. در آبیاری‌های تحت فشار و قطره‌ای با افزایش سطح زیرکشت به دلیل صرفه‌جویی در مصرف آب، تولید محصولات نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: یعنی با این روش‌ها میانگین برداشت محصولات ما به حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ تن در سطح کشوری می‌رسد. این ۱۸۰ تن در مقیاس هکتار به معنای افزایش چهار برابری محصولات است و با در نظر گرفتن افزایش چهار برابری سطح زیرکشت، در نتیجه عملا ما افزایشی ۱۶ برابری را در تولید برخی اقلام جالیزی و صیفی‌جات داشته‌ایم.

افزایش تولیدات برخی اقلام به بیش‌از ۱.۵ برابر هم می‌رسد

وی خاطرنشان کرد: برخی استان‌ها بنا به شرایط جوی یا مشکلاتی مانند روبه‌رویی با آفات دچار کاهش در تولید بوده‌اند، اما ما در برخی محصولات مثل پیاز، گوجه فرنگی و سیب‌زمینی افزایش تولید ۱.۵ برابری و چه بسا ۲ برابری داشته‌ایم.

تولیدات میوه و صیفی‌جات خراسان رضوی کاهش پیدا کرده است

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در مورد وضعیت تولیدات در مشهد گفت: با توجه به تولیدات خاصی که در مشهد داریم و همچنین با توجه به سرمایی که در زمستان گذشته پشت سر گذاشتیم، افزایش تولیدی در خصوص اقلام میوه و صیفی‌جات نداشتیم. تولیدات استان افزایشی نبوده است. به دلیل مسائل کمبود آب حتی می‌توانیم بگوییم تولیداتمان کمتر هم شده است. اما اگر در سطح کشوری به این موضوع بپردازیم، ما تولیدات محصولاتی مثل سیب‌زمینی را در سطح کشور به صورت بیشتری داشته‌ایم.

قنبری شکوه در رابطه با وضعیت قیمت‌گذاری میوه‌های نوبرانه با توجه به آغاز فصل جدید، تشریح کرد: نحوه قیمت‌گذاری‌ها در بازار تره‌بار مبتنی‌بر عرضه و تقاضا است. اگر باری در میدان فراوان باشد، ما نمی‌توانیم آن را ذخیره کنیم و باید بفروشیم. در خصوص میوه‌های پاییزی مثل نارنگی، پرتغال و سیب درختی پاییزی، عرضه و تقاضا بحث اصلی ماست، فعلا افزایش قیمت پیش‌بینی نمی‌شود، زیرا با توجه به آمار‌هایی که گرفته‌ایم، تولیدات بالایی در این محصولات پاییزی داشته‌ایم. همچنین با توجه به اینکه کم‌کم محصولات پاییزی فراوان‌تر خواهد شد، قیمت‌هایی که در حال حاضر برای میوه‌های فصل پاییز وجود دارد قطعا کاهش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بعضا برخی مسئولین با عدم اطلاع یا ناآگاهی، پیش‌داوری‌هایی در مورد صنف بارفروشان دارند. یک سری مسائلی مثل دلالی‌ها و مسائل دیگر را در حد کلی‌گویی عنوان می‌کنند که قطعا ۹۰ درصد آن مورد تایید ما نیست، اما یک‌سری مسائل را از روی ناآگاهی عنوان می‌کنند. اعلام آمادگی می‌کنیم تا روند تولید تا زمانی که وارد میدان شود را به‌صورت تفکیکی توضیح دهیم که هیچ دلال و واسطه‌ای بار‌ها را قیمت‌گذاری نمی‌کند. قیمت‌گذاری‌ها فقط مبتنی بر عرضه و تقاضا است.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد ضمن اشاره به تعاملات صورت‌گرفته برای میوه تنظیم بازار در شب‌های عید، گفت: به توافقاتی رسیده‌ایم تا بار را به قیمت خریدی که الان انجام می‌دهیم برای تنظیم بازار شب عید ذخیره‌سازی کنیم. با تعاملی که با جهاد کشاورزی صورت گرفته و جایگاه‌هایی که در سطح شهر به ما خواهند داد، به صورت عرضه مستقیم و با سودی منطقی این اتفاق در دست اقدام است که پس از طی مسیر‌های اداری و تایید نهایی رسانه‌ای خواهد شد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->