صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای خراسان رضوی و ۵ استان دیگر (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قتل زن جوان توسط برادرش در مشهد به خاطر حرف مردم + عکس هشدار جهادکشاورزی مشهد به کشاورزان، دامداران، مرغداران، زنبورداران و گلخانه‌داران آزمون شفاهی احراز صلاحیت  اخذ پروانه تخصصی روانشناسان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه و جمعه ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران در استان تا جمعه جاده‌های خراسان‌رضوی بارانی و لغزنده است | کاهش دید افقی در محور تربت‌جام_صالح‌آباد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) این فرودگاه در ۳۰ سال گذشته هیچ باری را گُم نکرده است! آب نیسان چیست؟ + روش تهیه، خواص و ادعیه هدیه ۴۰۰هزار تومانی تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان برای خرید کتاب + شرایط و نحوه دریافت بُن مرگ پدروپسر مشهدی براثر برق‌گرفتگی آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ابتلا به سرطان‌های گوارش با مصرف مایعات داغ و غذا‌های فرآوری شده بهترین راه‌های پیشگیری از عفونت لثه کوتاه درباره جشن‌های نوظهور به عنوان سنت‌های جدید خانواده‌ها کدام غذا‌ها و ویتامین‌ها در کاهش یبوست تاثیر دارند؟ آماده‌سازی ۳ مکان جدید برای ساماندهی انبار‌های ضایعات در مشهد مشهد نیازمند افزایش تعداد مراکز «شلتر» با استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی است سد‌های خراسان رضوی تنها ۱۰ درصد ذخیره دارد جایگاه گنجینه میراث مکتوب در پیشانی متمایز ایران ممتاز
سرخط خبرها

مسجد تاریخی روستای گاه در چناران مرمت شد

  • کد خبر: ۱۸۹۱۴۸
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
مسجد تاریخی روستای گاه در چناران مرمت شد
مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران گفت:️ عملیات مرمت و بهسازی مسجد تاریخی روستای گاه پس از ۲ ماه کار و تلاش شبانه‌روزی به پایان رسید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمد طاهریان‌مقدم با اشاره به اینکه این بنای مقدس و تاریخی شامل شبستانی با ۹ گنبد کوچک و فضایی مربع‌شکل، دارای حدود ۱۴متر طول و ۱۳متر عرض و به صورت سرپوشیده است، اظهار کرد: آسیب‌دیدگی و فرسودگی اندود کاهگل پشت بام و همچنین رشد علف‌های هرز در پشت بام و عدم شیب‌بندی مناسب و ترک‌های به‌وجود آمده در داخل ستون‌های شبستان شدت آسیب‌دیدگی را دوچندان کرده بود که خوشبختانه با مشارکت اهالی، خیّران و اعتبارات استانی عملیات مرمت آن انجام شد.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چناران با بیان اینکه این بنای مذهبی میان اهالی و روستا‌های مجاور از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: با توجه به فرم شبستانی و نوع کوهستانی این مسجد و همچنین نوع طاق‌ها و فرم گنبد‌های آن که قابلیت مقایسه با بنا‌های تاریخی سبک صفوی دارد، پیشینه آن به اواخر دوره صفوی و بیش از پنج سده باز می‌گردد.



او افزود: این مسجد در حدود ۱۰سال قبل مورد مرمت اولیه قرار گرفته، اما با توجه به شدت آسیب‌های وارده، ارائه و اجرای برنامه مرمت استحکام‌بخشی و تکمیلی آن اجرا شد و برای مرمت و بهسازی آن با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستا بیش از ۲ میلیارد ریال انجام شد.

طاهریان‌مقدم تصریح کرد: با این اقدام مرمتی زمینه برگزاری مراسم‌ مذهبی، از جمله برپایی نماز جماعت و قرائت ادعیه و محافل انس با قرآن در این مکان مقدس فراهم شد.

مسجد تاریخی روستای گاه به شماره ۳۳۳۷۴ در ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای گاه در حدود ۶۰کیلومتری شمال شهر چناران و در دامنه کوه‌های هزار مسجد قرار دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->