هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد  از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد ویژه‌برنامه‌های خیابان «در مسیر بهشت» هم‌زمان با میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بعضی از دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد نژادحسین: مشکل ترافیک ۴۴ نقطه در مشهد با اصلاح هندسی رفع می‌شود اعمال‌قانون ۲۳۲۹ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازگشایی محور طبس _ بردسکن هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار دارد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مأموریت ویژه آتش‌نشانان در طوفان شب گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیگیری وعده‌های شهرداری منطقه‌۱۲ مشهد در تریبون مردمی محله امیریه اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند
سرخط خبرها

وضعیت گسل‌های اطراف مشهد پس از زلزله‌های اخیر چگونه شده است؟

  • کد خبر: ۱۸۹۲۳۹
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۸
وضعیت گسل‌های اطراف مشهد پس از زلزله‌های اخیر چگونه شده است؟
استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ادامه گسل هرات که محل برخورد دو صفحه زمین‌ساختی است، به سمت غرب وارد ایران شده و در ناحیه پهناوری به گسل‌های متعدد دیگر تبدیل می‌شود.

کیوان حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به زلزله‌های گسترده و طولانی افغانستان و وقوع چند زمین‌لرزه در اطراف نیشابور و شاندیز و تأثیر آن بر گسل‌های موجود در خراسان رضوی عنوان کرد: وقوع این زمین‌لرزه‌ها نشان می‌دهد که باید با شناخت بیشتری نسبت به موضوع زلزله اقدام کنیم. زلزله هرات در امتداد یکی از گسل‌های اصلی منطقه رخ داد که به لحاظ زمین‌ساختی مهم بود.

وی ادامه داد: ادامه گسل هرات که محل برخورد دو صفحه زمین‌ساختی است، به سمت غرب وارد ایران شده و در ناحیه پهناوری به گسل‌های متعدد دیگر تبدیل می‌شود. این ناحیه از جانب شمال به گسل بزرگ کپه‌داغ و از سمت جنوب به گسل درونه محدود می‌شود. در این ناحیه گسل‌های مهم دیگری چون گسل کشف‌رود در شمال مشهد، گسل سنگ‌بست - شاندیز در بخش جنوبی مشهد، سیستم گسلی نیشابور در شمال و جنوب آن و گسل سبزوار در شمال سبزوار در این ناحیه قرار گرفته‌اند. شهر‌های خواف، تربت حیدریه، کاشمر و بردسکن از دیگر شهر‌های تحت خطر در مجاورت گسل درونه است؛ بنابراین مشهد از شمال و جنوب در منطقه گسل‌های مستعد زلزله محصور می‌شود.

حسینی افزود: همچنین گسل باغان - گرماب که به شهر قوچان می‌رسد نیز فعال و مستعد زلزله است که تمرکز تنش روی آن‌ها زیاد و احتمال زلزله را در پی خواهد داشت.

این متخصص زلزله‌شناسی از دانشگاه کیوشو ژاپن بار دیگر به زلزله هرات اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: زلزله هرات را می‌توان دنباله زلزله سال ۲۰۱۸ شرق کابل دانست که به سمت مناطقی مانند زنده‌جان آمده و انتظار می‌رود مرحله به مرحله به سمت غرب افغانستان و در نهایت شرق ایران بیاید.

حسینی تصریح کرد: مطالعات لرزه‌نگاری این مسئله را تأیید می‌کند و قطعاً تمرکز تنش زمین به سمت مرز‌های غربی افغانستان خواهد بود.

استاد زمین‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد به زلزله‌های ظهر روز دوشنبه(۲۴مهر ۱۴۰۲) نیشابور و شاندیز اشاره و عنوان کرد: زلزله‌هایی که در مناطق نیشابور، خرو، شاندیز و زبرخان اتفاق افتاد، زلزله‌های مهمی است و بهتر است با آگاهی کامل از این زلزله‌ها اقدام کنیم. البته نباید هراس بیهوده به خرج داد و باید از شتابزدگی ناشی از وقوع زمین‌لرزه جلوگیری کرد. باید این موضوع را نیز تأکید کرد که مراکز اجرایی چون نظام مهندسی ساختمان و ستاد مدیریت بحران استان با کسب مشاوره از متخصصان زلزله بالاخص در دانشگاه‌ها و تشکیل کارگروه‌های بحران، بتوانند درخصوص خطرات احتمالی وقوع زلزله، تصمیمات درستی را اتخاذ کنند.

حسینی در پاسخ به اینکه آیا احتمال وقوع زلزله‌هایی با قدرت بیشتر هم وجود دارد یا خیر اظهار کرد: ما هر لحظه امکان وقوع این زلزله‌ها را محتمل می‌دانستیم و اما زمان دقیقی برای آن متصور نبودیم. گسل‌هایی چون گسل نیشابور توان ایجاد زلزله‌ای با بزرگی ۷ریشتر را دارد.
وی یادآور شد: البته باید گفت زلزله هرات با فاصله حدود ۳۰۰کیلومتری خطری برای شهر مشهد نداشته و نباید این‌طور برداشت شود که چون در هرات زلزله‌ای رخ داده است، پس ما هم باید زلزله را تجربه می‌کردیم.

این متخصص زلزله‌شناسی در پایان به احتمال خسارت‌ها و تلفات زلزله‌ای به بزرگی ۷ریشتر اشاره و تأکید کرد: در صورت وقوع چنین زلزله‌ای ما با آسیب‌های جدی و تلفات انسانی در مناطق روستایی مواجه خواهیم بود. همچنین در مناطق شهری، ساختمان‌های قدیمی و ناایمن تهدید جدی محسوب می‌شوند. ولی به ساختمان‌هایی که با اصول روز مهندسی ساخته شده باشند آسیب جدی وارد نمی‌شود. نظارت دقیق بر ساخت‌وسازها، آموزش همگانی و انجام دوره‌ای مانور‌های زلزله از مواردی است که همیشه باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->