رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ مواد معدنی دنیا است خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امید بخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار کاهش دلار حباب سکه را کوچک کرد + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ «طرح ساماندهی کارکنان» قبل پایان کار مجلس یازدهم تمام شود رهن و اجاره در منطقه الهیه مشهد چقدر است؟ + جدول (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون امور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی: پیشنهادی برای افزایش حق مسکن کارگران نداریم کالابرگ الکترونیک یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ می‌شود آخرین تغییرات درباره زمان واریز یارانه معیشتی (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو دربازار امروز | ۲۰۷ دوباره میلیاردی شد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اسناد کاداستری برای همه زمین‌های ملی در خراسان رضوی صادر شد

  • کد خبر: ۱۸۹۳۲۰
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
اسناد کاداستری برای همه زمین‌های ملی در خراسان رضوی صادر شد
مدیر کل ثبت‌ اسناد خراسان‌ رضوی گفت: برای ۱۰۰ درصد زمین‌های ملی در استان سند کاداستر صادر شده است.

بیتا سخاوت | شهرآرانیوز؛ نیمه نخست پارسال بود که سیدرضا ابوترابی، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی، وعده پایان فرایند صدور سند کاداستر برای زمین‌های ملی استان را تا پایان سال‌۱۴۰۱ اعلام کرده بود تا صدور این اسناد مانعی برای دست‌اندازی سودجویان به زمین‌های ملی و پیشگیری از زمین‌خواری شود؛ وعده‌ای که البته تحققش به پارسال نرسید و حالا در هفتمین ماه سال‌۱۴۰۲، مدیرکل ثبت‌اسناد و املاک استان از تحقق آن خبر داده است.

سیدمرتضی مولوی‌پور در گفتگو با خبرنگار شهرآرا با بیان اینکه برای ۱۰۰ درصد زمین‌های ملی در استان سند کاداستر صادر شده است، به مساحت ۱۱‌میلیون‌و‌۸۰۰‌هزارهکتاری زمین‌های استان اشاره و خاطرنشان کرد: ۸۵‌درصد این زمین‌ها اکنون سند کاداستر دارند و برای یک‌میلیون‌و‌۷۰۰‌هزار هکتار از زمین‌های استان سند کاداستر صادر نشده است که البته این زمین‌های باقی‌مانده، بیشتر کشاورزی هستند.

او با بیان اینکه تا ابتدای تیرماه ۲۰۰‌هزار فقره از ۸۶۸‌هزار فقره سند دفترچه‌ای استان به سند کاداستری تبدیل شده که این‌رقم دو‌برابر سال گذشته است، تصریح کرد: اکنون ۶۶۸‌هزار فقره سند دیگر به‌صورت دفترچه‌ای باقی است.

به گفته مولوی‌پور، در شش ماه نخست امسال در استان ۱۵۴‌هزار‌و ۲۴۰ فقره سند و در مشهد ۷۲‌هزار‌و‌۷۹۶ فقره سند مالکیت صادر شده که این رقم نسبت به پارسال ۰.۲‌درصد رشد داشته است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا زمین‌هایی وجود دارد که سندی برایشان تعریف نشده باشد، بیان کرد: برای بسیاری از محلات و مناطق شهری مشهد نقشه کاداستر ایجاد شده است، اما برخی از املاک سند مالکیت ندارند که متقاضیان آن‌ها باید از طریق سایت سازمان ثبت‌اسناد اقدام کنند.

اسناد دفترچه‌ای بی‌اعتبار

مدیرکل ثبت‌اسناد استان با بیان اینکه بافت قدیمی مشهد، بیشترین شمار اسناد دفترچه‌ای را دارد که هنوز برای کاداستری شدن آن‌ها اقدامی صورت نگرفته است، اظهار کرد: صدور سند کاداستر زمان زیادی نمی‌طلبد؛ بااین‌حال در برخی موارد، به‌ویژه املاک اطراف حرم‌مطهر، صدور این اسناد زمان‌بر است، زیرا این املاک در بافت قدیمی مشهد واقع شده‌اند و اسناد مالکیت آن‌ها فاقد طول ابعاد است و در طول زمان تغییر وضعیت داده‌اند یا در نتیجه تغییرات شهری ممکن است تخریب شده باشند.

او با تأکید بر اینکه اسناد دفترچه‌ای به‌موجب قانون حدنگار بی‌اعتبار است، خاطرنشان کرد که برخی سازمان‌ها و نهاد‌ها نیز مانند شهرداری برای تبدیل اسناد دفترچه‌ای خود به اسناد کاداستری اقدامی نکرده‌اند.

مولوی‌پور درباره وضعیت صدور اسناد برای املاک اوقاف و آستان‌قدس‌رضوی نیز بیان کرد: اوقاف و آستان‌قدس‌رضوی در برخی پلاک‌ها مانند زمین‌های سعدآباد و آبکوه مرز مشترک دارند که هر دو مرجع سند مالکیت حدنگاری زمین‌های خود را دریافت کرده‌اند و اختلاف مرزی حل شده است.

او با بیان اینکه هنوز برخی زمین‌های اوقاف سند دفترچه‌ای دارند، تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح کاداستر تاکنون بیش از ۱۱ هزار فقره از اسناد وقفی و بیش از ۸‌هزار فقره از املاک آستانه در استان دارای سند کاداستر شده‌اند. همچنین ۱۳‌هزار‌و‌۹۰۷ فقره سند کاداستر برای مسکن مهر و ۳۸‌هزار‌و‌۹۹۴ فقره سند مالکیت دولتی در استان صادر شده است.

مدیرکل ثبت‌اسناد استان با اشاره به اینکه اسناد چهار دسته از زمین‌ها شامل ملی، کشاورزی، بافت مسکونی شهری و روستایی باید به کاداستری تبدیل شوند، بیان کرد: لازم است مردمی که هنوز سند کاداستر را دریافت نکرده‌اند، مراجعه کنند.

حدنگاری ۶۳‌درصد زمین‌های کشاورزی

به گفته او، براساس اعلام سازمان جهاد‌کشاورزی استان، بیش از یک‌میلیون‌و‌۱۰۰‌هزار هکتار زمین کشاورزی در استان داریم که تاکنون ۶۳‌درصد آن حدنگاری شده است.
مولوی‌پور با بیان اینکه با وجود سند کاداستر بسیاری از اختلافات، تعرضات نسبت به املاک و طرح دعاوی در مراجع قضایی کمتر خواهد شد، بیان کرد: مسئله حدنگاری اراضی، بسیار مهم است، زیرا اکنون بیش از نیمی از پرونده‌های قضایی مربوط به حوزه املاک و اراضی است.

او همچنین بیان کرد: یکی از اقدامات مهم اداره ثبت در زمینه اراضی کشاورزی، متقبل شدن هزینه‌های نقشه‌برداری است که قسمت عمده هزینه‌های حدنگاری این زمین‌ها را شامل می‌شود. در این فرایند نیازی به مراجعه حضوری متقاضی و پرداخت هزینه نیست.

به گفته مولوی‌پور، مراجعه نکردن مردم و ناآگاهی آن‌ها از اهمیت صدور اسناد کاداستری، مهم‌ترین مانع صدور این اسناد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->