کارنامه شهید رئیسی در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی، الگوی مدیران فرهنگی کشور است | احداث ۸ کتابخانه عمومی در حاشیه شهر مشهد در دوران تولیت خادم‌جمهور  سینما‌های کشور دوشنبه و سه‌شنبه (۱۴ و ۱۵ خرداد) تعطیل است «جوکر ۲» در آستانه پخش از شبکه نمایش خانگی خبرنگاران مشهدی در روز زیارتی امام‌رضا(ع) نایب‌الزیاره شهدای خبرنگار غزه می‌شوند رویداد «خلاق و نوآور» برگزیدگان خود را شناخت + اسامی بازگشت نجم‌الدین شریعتی با فصل جدید «حسینیه معلی» اعلام روز‌های تعطیلی اجرای نمایش‌های روی صحنه مشهد در خرداد ۱۴۰۳ برگزاری مراسم خاکسپاری «عزیز شبانی» دوبله سریال جنایی «ژن جنایت» برای تلویزیون پخش جهانی «گربه ماهی» آغاز شد ادامه تحقیقات جنایی پلیس درباره مرگ «متیو پری» بازیگر سریال فرندز مستند زندگی «کتایون امیرابراهیمی» در مسیر تولید «لباس عروسی» با بازی رابعه اسکویی در مسیر تولید اهداف و رویکرد‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی تبیین شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) «در سایه سرو» واجد شرایط اسکار شد مرتضی اردستانی، بازیگر سینما و تلویزیون درگذشت + علت فوت «روایت ناتمام سیما» با بازی آزاده صمدی در راه سینما شهامت استفاده از ابزار نمایش در حرم رضوی
سرخط خبرها

انتشار تحقیقی جدید دربارهٔ گویش مشهدی

  • کد خبر: ۱۹۱۰۸۱
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
انتشار تحقیقی جدید دربارهٔ گویش مشهدی
کتاب «واژه‌نامهٔ گویش مشهدی» آخرین اثر انتشاریافته در این زمینه است.

به گزارش شهرآرانیوز، پژوهش‌های زبان‌شناختی دربارهٔ گویش‌ها، اگرچه کج‌دارومریز، همچنان ادامه دارد. در این بین، خوشبختانه، گویش مشهدی نیز از نگاه محققان این عرصه دور نمانده است. کتاب واژه‌نامهٔ گویش مشهدی، که به‌تازگی در دسترس علاقه‌مندان به این حوزه قرار گرفته است، گواه این مدعاست. این اثر، اگرچه کار یک زبان‌شناس حرفه‌ای نیست، بسیار ارزنده و قیمتی است.

ناشر کتاب، پشت جلد آن، در باب نویسنده و کار او چنین آورده است:

محمد ارژنگ بیشتر به‌عنوان فیلم‌ساز و مترجم آثار سینمایی شناخته شده است. از او تا کنون ده کتاب ترجمه‌ای و کتابی تألیفی به نام ده درس کارگردانی از پدرخوانده به‌چاپ رسیده است. جمع‌آوری لغات این کتاب را او بیشتر به‌عنوان یک حرکت ذوقی از سال ۱۳۸۰ شروع کرد، و پس از حدود یک دهه به این نتیجه رسید که کار را به‌شکل جدی‌تری ادامه دهد؛ ازاین‌رو، ده سال را به تحقیق میدانی و پژوهش در اندک دوم منابع مکتوب گذراند. او متولد ۱۳۵۰ در مشهد است و، با آنکه بیش از سی سال است که دیگر در مشهد زندگی نمی‌کند، اما هیچ‌گاه ارتباطش را با این شهر قطع نکرده. کتاب حاضر با بیش از ۲۰۰۰ مدخل ماحصل دغدغه‌های شخصی بیش از دو دهه تلاش نویسنده در ثبت گویشی است که به‌نظرش شاید تا یک دههٔ دیگر چندان چیزی از آن باقی نماند.

انتشار تحقیقی جدید دربارهٔ گویش مشهدی

همچنین، سیدجواد رسولی، عضو علی‌البدل انجمن صنفی ویراستاران، که ویرایش این اثر را بر عهده داشته است، در یادداشتی کوتاه این‌گونه نوشته است:

هرچند نویسندگان و پژوهشگرانی در دهه‌های اخیر در آثار خود به گویش‌های مناطق و اقلیم‌های گوناگون، از جمله مشهد، توجه داشته‌اند و حتی شاعرانی همچون عماد خراسانی و ملک‌الشعرای بهار و اصغر میرخدیوی به گویش مشهدی اشعاری سروده‌ و منتشر کرده‌اند، اما جای کتابی جامع و مستقل که واژگان گویش مشهدی را با نظمی علمی و آوانگاری در بر داشته باشد خالی بود. از بخت‌یاری این گویش است که محمد ارژنگ، در کنار دیگر علایق خود و با پشتکار، قریب بیست سال به این کار همت گماشت و توانست کتاب واژه‌نامهٔ گویش مشهدی را گردآوری و تدوین و نگارش و به‌مساعدت «انتشارات چتر» دیدگان خوانندگان و علاقه‌مندان این حوزه را نورانی کند. همان‌گونه که نویسنده اذعان داشته، «کتاب حاضر به‌عنوان نخستین تلاش در زمینهٔ نگارش واژه‌نامهٔ گویش مشهدی، مثل هر حرکت پیش‌قدمانهٔ دیگری، محسنات و کاستی‌های خود را دارد، و نظرات خوانندگان می‌تواند بزرگ‌ترین کمک برای اصلاح و کامل‌ترشدن آن باشد؛ بنابراین، نگارنده را از شنیدن و خواندن نظرات خود بی‌نصیب نگذارید و به پربارشدن این نهال نوکاشته یاری رسانید.»

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

ادّهٔ سر خدّه /addeye sare xadde?/ [ترکیب وصفی] کنایه از کسی که در جای مناسب خودش (چه از نظر فیزیکی و چه از نظر مفهومی) قرار نداشته باشد. [اصلاً نِفهمیدُم مو رِ بِری چی تو او جلسه دعوت کِرده بودَن. شده بودُم اَدّهٔ سرِ خَدّه: اصلاً نفهمیدم چرا مرا به آن جلسه دعوت کرده بودند. شده بودم وصلهٔ ناجور – برو از وِسطِ ما کنار؛ دِرِم حرف مِزِنِم ما، اَدّهٔ سر خَدّه!: از بین ما برو کنار؛ ما داریم حرف می‌زنیم، فضولِ بی‌معنی!]

واژه‌نامهٔ گویش مشهدی، تألیف و تدوین محمد ارژنگ، را پردیس بنی‌فاطمی تصویرگری نموده و نشر «چتر فیروزه» در ۲۱۱ صفحه و ۱۰۰ نسخه به قیمت ۲۲۴۵۰۰ تومان چاپ و منتشر کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->