شهادت ۱۵ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به مرکز غزه پایان سفر منطقه‌ای علی باقری‌کنی | سرپرست وزارت امور خارجه، دمشق را به مقصد تهران ترک کرد مقاوم صهیونیست: خسارت آتش سوزی در شمال چند برابر خسارت جنگ با لبنان است بیانیه مشترک ایران، چین و روسیه: مفاد برجام همچنان معتبر است حمله پهپادی مقاومت عراق به فلسطین اشغالی (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) تظاهرات علیه نتانیاهو در تل آویو ادامه دارد (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) آن هایی که درباره «ارتفاع بلند» توییت می‌زنند، چشم به پروازهای آمریکا و اروپا دارند | عیار شهید رئیسی، عیار انقلاب، امام(ره) و ملت بود شهردار صفد: قطعا آماده جنگ با حزب الله نیستیم مدیر «سیا» و مشاور ارشد بایدن راهی منطقه می‌شوند یک انفجار پایگاه «تسالیم» رژیم صهیونیستی را لرزاند حمدان: بدون توافق فراگیر دست صهیونیست‌ها هرگز به اسرایشان نخواهد رسید رؤسای شهرک نشینان شمال اسرائیل: تسلیم آتش سوزی‌ها شده‌ایم اختلاف و سردرگمی سران تل‌آویو در پرونده اسیران صهیونیست جهش چشمگیر کمک‌های مالی به کمپین ترامپ پس از محکومیت مواضع ارتش اسرائیل زیر ضربات راکتی، پهپادی و موشکی حزب‌الله (۱۵ خرداد ۱۴۰۳) کمین سنگین مقاومت فلسطین به نظامیان صهیونیست در غزه اسماعیلی: دولت نامزد مشخصی در انتخابات ندارد بایدن درباره کشتار ۳۶ هزار فلسطینی چه گفت؟ مصطفی پورمحمدی کیست؟ زندگینامه و سوابق روایت قطر از واکنش حماس و تل آویو به طرح بایدن
سرخط خبرها

کنعانی: صهیونیست‌ها از تمام خطوط قرمز عبور کرده‌اند

  • کد خبر: ۱۹۱۵۶۶
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
کنعانی: صهیونیست‌ها از تمام خطوط قرمز عبور کرده‌اند
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی از تمامی خطوط قرمز عبور و تمامی اصول و قواعد و مقررات آمره بین‌المللی را نقض کردند.

به گزارش شهرآرانیوز ناصر کنعانی با حضور در نشست خبری هفتگی به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی درباره آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

کنعانی درباره فعالیت مراکز اسلامی در کشور‌های خارجی، اظهار کرد: در کشور‌های مختلف، مراکز اسلامی مختلفی رسما و قانونا به ثبت رسیدند؛ مراکزی که به‌صورت نهاد‌های غیردولتی فعالیت می‌کنند؛ فعالیت‌های این مراکز ثمربخش بوده است؛ برخی از این مراکز مورد تعرض کسانی قرار گرفتند که معتقد به چند فرهنگی نیستند.

کنعانی درباره گزارش جدید گروه اقدام مالی fatf گفت: ما در این زمینه در داخل کشور سازوکار ملی و شفافیت سازوکار بین‌المللی داریم.

وی تاکید کرد: ما شفاف‌ترین سازوکار مالی را تصویب و اجرا کردیم؛ موضوع اف‌اِی‌تی‌اف متولیان خاص خود را دارد.

ایران معتقد به احقاق حقوق فلسطین و تشکیل کشور فلسطینی بر اساس جغرافیای فلسطین است

کنعانی درباره راه‌حل سیاسی ایران برای فلسطین، گفت: ایران معتقد به احقاق حقوق فلسطین و تشکیل کشور فلسطینی بر اساس جغرافیای فلسطین است؛ مقاومت حق مشروع ملت فلسطین است؛ عده‌ای با نگاه یک‌جانبه با حمایت از رژیم صهیونیستی وصله‌های غیرقابل قبولی را به مقاومت می‌چسبانند.

وی گفت: ابتکار دیگر ایران برای آن‌هایی که درباره فلسطین ملاحظه دارند، با منطق سیاسی راهکار سیاسی، برگزاری یک رفراندوم با حضور همه ساکنان ملت فلسطین است تا آن‌ها بتوانند با شرکت در رفراندوم عمومی سرنوشت خود را رقم بزنند.

حوزه‌های دوجانبه، گفتگو‌های مبتنی بر مذاکرات رفع تحریم‌ها و موضوع قفقاز جنوبی در سفر باقری به روسیه بررسی شدند

کنعانی درباره سفر علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه به روسیه، گفت: سفر معاون سیاسی به مسکو سفر از قبل برنامه‌ریزی شده براساس دعوت طرف روسی بود؛ حوزه‌های دوجانبه، گفتگو‌های مبتنی بر مذاکرات رفع تحریم‌ها و موضوع قفقاز جنوبی در این سفر بررسی شد.

وی گفت: سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به روسیه همزمان با حضور نماینده سیاسی جنبش حماس بود؛ تبادل نظر با طرف‌های مختلف از جمله با مسئولان جنبش حماس انجام شد.

تبادل نظر‌ها و بررسی‌های میدانی درباره اجرای موافقتنامه امنیتی ایران و عراق ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق، اظهار کرد: موضوع اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق با توافق دو کشور در تاریخ اعلام‌شده انجام شد؛ مقام‌های عراقی گزارش‌هایی به مقام‌های ایرانی دادند و کمیته مشترکی برای بررسی میدانی اجرای کامل این توافقنامه شکل گرفت و بازدید‌ها انجام شد.

وی در ادامه گفت: تبادل نظر‌ها و بررسی‌های میدانی درباره اجرای موافقتنامه امنیتی ایران و عراق ادامه دارد و ما ارزیابی کاملی درباره اجرای توافقنامه داریم؛ خواسته ایران اجرای کامل توافقنامه است.

ثبات و امنیت لبنان برای ایران حایز اهمیت است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات در مرز‌های لبنان، اظهار کرد: در استمرار رویکردی که رژیم صهیونیستی در پیش گرفته است و در سایه استمرار جنایت‌های این رژیم، مرز‌های لبنان می‌تواند آبستن تحولات و بحران‌های پیش‌بینی‌نشده و رخداد‌های ناگهانی باشد.

وی در ادامه گفت: ثبات و امنیت لبنان برای ایران حایز اهمیت است؛ این لبنانی‌ها هستند که مطابق با مصالح کشور خودشان تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند.

موضع صریح ایران درباره فلسطین در سازمان ملل اعلام شد

کنعانی اظهار کرد: مقر سازمان ملل مقر دولت‌ها و ملت‌های جهان است؛ وزیر امور خارجه در صحن مجمع عمومی دیدگاه‌های اصولی ایران را درباره مسئله فلسطین مطرح کرد؛ این موضع صریح ایران است؛ آن‌هایی که در کنار رژیم صهیونیستی ایستادند، مواضع برآمده از حق را نپذیرفتند.

وی تاکید کرد: ایران ارزشی برای این واکنش‌های بی‌ارزش قایل نیست.

ایران موضوع آزادی اسرا را با حماس مطرح کرده است

کنعانی درباره دیپلماسی فعال ایران درباره تحولات فلسطین، اظهار کرد: گفت‌وگوی وزیر امور خارجه با همتایان قطری و عربستانی ناظر بر یافتن راهکاری برای اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای پایان دادن به تجاوز نظامی این رژیم است.

وی در ادامه گفت: به دلیل درخواست برخی از کشور‌ها درباره اسرا از جمله با کشور‌هایی که اعلام کردند شهروندانی داشتیم که بخشی از نزاع نبودند، از روز‌های آغازین از ایران برای همکاری جهت آزادی این افراد درخواست کمک‌هایی مطرح شد؛ این موضوع با مقام‌های حماس مطرح شده و قول‌های مثبتی گرفتیم، اما مقام‌های حماس تاکید می‌کنند شرایط جنگی غزه و عدم توقف جنگ امکان اجرای این عملیات را غیرممکن کرده است.

ایران در موضوع قطعنامه حمایت از فلسطین از رای مثبت با رویه اعلامیه تحفظات استفاده کرد

کنعانی درباره قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل درباره تحولات فلسطین، اظهار کرد: رای‌گیری و اخذ نظر کشور‌ها برای قطعنامه درباره موضوع‌های مهم در سازمان ملل، یک امر مرسوم و شناخته‌شده است؛ در قبال قطعنامه‌ها هر کشوری ممکن است، نظر موافق یا مخالف داشته باشند؛ عرف رایج و رویه شناخته‌شده در سازمان ملل این است که کشور‌ها رای را می‌دهند و در اعلامیه تحفظات خود را مطرح می‌کنند؛ این رویه‌ای است که ایران در موضوع فلسطین استفاده کرده است.

کنعانی درباره موضع‌گیری‌های تنش‌آفرین آمریکا در منطقه، گفت: حمایت از تنش‌آفرینی واکنش خواهد داشت و ما بار‌ها منعکس کردیم؛ هر موضعی که آمریکایی‌ها درباره منطقه بگیرند، با بخشی از کنش و واکنش‌هایی از سوی گروه‌های مخالف حضور آمریکا در منطقه مواجه می‌شود.

کنعانی تاکید کرد: موضوع پایان دادن به تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی و شکل‌گیری آتش‌بس از موضوع‌های اولویت‌دار برای ایران است.

حوزه دریای خزر به دلیل اهمیت و مسائل همکاری کشور‌ها در این چارچوب پر مشغله است

کنعانی درباره مسائل حوزه دریای خزر و نشست‌های مربوط به آن، اظهار کرد: حوزه دریای خزر به دلیل اهمیت و مسائل همکاری کشور‌ها در این چارچوب به اندازه‌ای پر مشغله است که نمایندگان ویژه به‌طور مستمر نشست‌های دو و چندجانبه‌ای دارند؛ نماینده ویژه ایران در طول ماه‌های گذشته روز‌های پرکاری با همتایان خود داشت و تماس‌ها و گفتگو‌ها ادامه دارد؛ در این نشست‌ها موضوع‌های مورد اهتمام مورد گفتگو قرار می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: مسائل زیست‌محیطی و سطح آب دریای خزر جزو موارد توجه و اهتمام است که در نشست‌های آتی مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کنعانی در واکنش به اتهام‌های ضد ایرانی اخیر مقام‌های آمریکایی درباره تحولات غزه، گفت: پاسخ من هم به آن‌ها یک جمله در دو کلمه است: بس کنید!

ایران به روند مذاکرات برای بازگشت مسئولانه به برجام پایبند است

کنعانی درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها، گفت: موضوع مذاکرات و تعویق آن، موضوع مذاکرات در چارچوب ابتکار سلطان عمان است؛ از نظر ما آن چارچوب باز است؛ شرایط جاری و اهمیت قضیه فلسطین طبیعتا می‌تواند در برخی از موضوع‌ها تقدم و تاخری ایجاد کند؛ ایران به روند مذاکرات برای بازگشت مسئولانه به برجام پایبند است.

وی تاکید کرد: اگر شرایط اقتضا کند، مسیر بازگشت را دنبال می‌کنیم و این مسیر پویا است؛ اگر شاهد تحول جدی باشیم، موضوع را به اطلاع رسانه‌ها می‌رسانیم.

کنعانی درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، گفت: ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه مورد توجه ایران است؛ در دیدار وزیر امور خارجه با نماینده ویژه سازمان ملل و همچنین با دبیرکل سازمان ملل این موضوع مطرح شد، اما تا این لحظه شرایط در مرز رفح برآورده نشده است؛ تاکنون میزان کمک‌هایی که توانسته از مرز عبور کند، کمتر از ۱۰۰ کامیون بوده است.

وی درباره کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به نوار غزه، گفت: امکان ارسال کمک‌های ایران تاکنون میسر نشده است، اما رایزنی‌های ایران با مصر برای انتقال کمک‌های بشردوستانه ادامه دارد.

کنعانی ضمن اشاره به تاریخ طولانی جنایت‌های رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: داستان جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین قصه دیروز و امروز نیست؛ رنج ۷۵ ساله‌ای است که جهان در پرتو جنایت‌های سهمیگن اخیر صهیونیست‌ها بیش از هر زمان دیگری به آن و ماهیت نژادپرستانه رژیم صهیونیستی پی برد.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی امروز علاوه بر فلسطین بخش‌هایی از خاک لبنان را اشغالگرانه در اختیار خود دارد؛ وزیر امور خارجه در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که رژیم صهیونیستی همه ۴ جنایت بین‌المللی را نه یک بار بلکه بار‌ها در غزه مرتکب شده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، پیگیری جنایت‌های رژیم صهیونیستی و جنایت‌کاران جنگی یک مسئولیت بین‌المللی است.

کنعانی گفت: وزیر امور خارجه پیشنهاد کرد تا یک کمیته تخصصی ذیل سازمان همکاری‌های اسلامی تشکیل شده و جنایت‌های رژیم صهیونیستی و جنگ تحمیلی جاری غزه را مستندسازی کنند؛ این خواسته ایران هم در مقر سازمان ملل و هم در مقر سازمان همکاری اسلامی مطرح شد؛ وزیر امور خارجه این پیشنهاد را در گفتگو با شماری از همتایان خود نیز مطرح کرد.

کنعانی درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، تاکید کرد: ۲۴ روز از حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد؛ حملاتی که از تمامی خطوط قرمز عبور و تمامی اصول و قواعد و مقررات آمره بین‌المللی را نقض کردند.

وی ضمن اشاره به جنایت‌های گسترده و مستمر رژیم صهیونیستی در نوار غزه، تاکید کرد: صهیونیست‌ها کشتار و ددمنشی را در حق ملت فلسطین و همچنین تمام بشریت تمام کردند؛ کشتار بی‌رحمانه بیش از ۸ هزار نفر از شهروندان فلسطینی را تسلیت می‌گویم؛ براساس آمار‌ها ۳ هزار و ۳۰۰ نفر از شهدا، کودک و بیش از ۲ هزار نفر زن هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: به ملت بزرگ و صبور فلسطین تسلیت می‌گویم؛ ما با تمام احساسات خود در کنار ملت فلسطین قرار داریم؛ مرگ اخلاق در قاموس دولت آمریکا و برخی رژیم‌های آمریکایی را به بشریت و ملت‌های آزاده دنیا تسلیت می‌گویم.

منبع: میزان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->