پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | تکلیف نفقه در دوران عقد چیست؟ بی‌نام‌و‌نشانیم‌ ای‌حضرت پدر! روایتی از زنان مسلمان بااقتدار در تاریخ ایران | درسارای‌ملک‌خانم همسر باذکاوت تیمور یک دخترانه صمیمانه ویدئو | گل‌آرایی حرم حضرت‌معصومه‌(س) با ۵۰ هزار شاخه گل هشدار قرمز یک پزشک| ساده‌انگاری نسبت به سقط جنین حتی در بین خانواده‌های متدین دختری که با بیماری‌ نادرش رفاقت می‌کند هزینه درمان ناباروری در ایران کمتر از سایر کشورها فرزندان سوم و چهارم ۶۵ درصد از سقط جنین‌های خراسان رضوی هستند آیا لایحه «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی است؟ زنان به چند ساعت خواب نیاز دارند؟ صدور رأی بی‌سابقه به‌نفع بانوان ایرانی توزیع بسته های بهداشتی دوران بلوغ بین دختران دانش آموز در خراسان رضوی از تولیدات هنرمندان درباره جوانی جمعیت حمایت می‌شود برنامه‌های دهه کرامت با گلباران حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد آغاز می‌شود روایت یک بانوی نخبه از تجربه زندگی با چادر در آمریکا و ژاپن تست آمینوسنتز در دوره بارداری و هزینه بالای آن چطور می‌توان از سحر و جادو در امان ماند؟ باید و نبایدهای تعامل با کودکان چاق انتشار جزئیات جدید از پرونده دزدیده شدن دختر ۴ ساله کلاله‌ای
سرخط خبرها
غریزه مادری با معادلات بشری قابل محاسبه نیست

غریزه مادری با معادلات بشری قابل محاسبه نیست

  • کد خبر: ۱۹۶۵۰۵
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵
«غریزه مادری»؛ اصطلاحی است که آن را بسیار شنیده‌ایم؛ شاید جملات از توصیف این اصطلاح ناتوان باشند؛ گرایش ذاتی به پرورش و پروراندن کودکان حسی است زیبا و پر شور که نمی‌توان آن را با سایر حواس جایگزین کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، غریزه مادری مفهومی بالاتر از میل به تولد فرزند است؛ بلکه زنان در کنار به دنیا آوردن نسل آینده، به طور ذاتی به روش‌های مراقبت از کودک نیز مجهز هستند و او را برای پذیرفتن نقش‌های خود در آینده آماده می‌کنند.

این پیوند عاطفی بین مادر و فرزند از پیش از تولد کودک شکل می‌گیرد و تا آخرین روز حیات مادر پابرجاست؛ این دلبستگی به صورت غریزی ایجاد می‌شود و با معادلات بشری قابل محاسبه نیست.

مریم سادات ظهوریان کارشناس فرهنگی درباره این حس و مزیت‌های مادری برای فرد و جامعه، به موضوع فطری بودن این امر اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی موارد نه تنها در فطرت انسان بلکه در فطرت همه جانداران و حیوانات نیز قرار داده شده که می‌توان به مادر بودن به عنوان یکی از این موارد توجه داشت.

وی با بیان اینکه این حس در انسان که اشرف مخلوقات است به شکل زیبایی قرار داده شده، افزود: به وجود آوردن و خلق کردن و اینکه انسان می‌تواند آینده دنیا و جهان را رقم بزند، موضوعاتی است که در درون هر فردی نهاده شده است.

ظهوریان ادامه داد: این به وجود آوردن و خلق کردن می‌تواند برای یک دست ساخته باشد؛ انسان حتی به دست ساخته‌های خود علاقه و تعلق خاطر دارد؛ حال مادری، که چندین پله بالاتر از یک دست ساخته و خلق موجودی زنده است که می‌تواند آینده را رقم بزند، می‌تواند بسیار زیبا باشد.

این کارشناس فرهنگی افزود: برای اینکه حس مادری و احساس مسئولیت در برابر آن در فردی بروز داشته باشد، باید در نوع تربیت افراد از کودکی مورد توجه قرار گیرد و فطرت افراد پرورش یابد.

وی با تاکید بر اینکه اگر یک فرد به طور طبیعی، معمول و بر اساس فطرت رشد کند و بزرگ شود، مادری برای او یک مزیت به حساب می‌آید اظهار داشت: البته در مواردی، افراد از مادر شدن سرباز می‌زنند و با اصطلاحاتی نظیر این جملات که می‌گویند «خودم چه خیری از این دنیا دیدم که فرد دیگری را اسیر کنم» نسبت به مادری ابراز بی‌علاقگی می‌کنند.

ظهوریان افزود: حتی در نقطه مقابل برخی والدین ناکامی‌های خود در زندگی را برای فرزندان جبران می‌کنند و می‌خواهند عزیزترین افرادی که در زندگی دارند، ناکامی‌های آنان را تجربه نکند و بر اساس کمالگرایی درباره «مادر نشدن» اظهار نظر می‌کنند.

وی ادامه داد: در برخی موارد نیز داشتن فرزند برای مادر مسئولیت ایجاد می‌کند و برخی موارد نمی‌توانند آنطور که می‌خواهند فرزند را پرورش دهند و یا اینکه درگیر شدن با دیگر مسئولیت‌ها و موازی بودن مسئولیت مادری با دیگر مسئولیت‌ها نیز ممکن است موجب شود تا برخی مادری را کنار بگذارند و به جای حل مساله، صورت مساله را پاکی می‌کنند.

ظهوریان خاطرنشان کرد: گاهی نیز برخی افراد ترجیح می‌دهند تا آرامش خود را از دست ندهند و یا اینکه نگران تربیت فرزندان هستند و بنابر این از مادر بودن چشم پوشی می‌کنند.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: افراد باید توجه داشته باشند که داشتن شغل خوب و تحصیلات عالی، رقیب مادر بودن نیست؛ وقتی سایر مسئولیت‌ها رقیب مسئولیت مادری قرار می‌دهیم، «مادر شدن» کم اهمیت جلوه می‌کند و انتخاب نمی‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.