تداوم بارش باران و وزش باد در برخی استان‌ها | ورود سامانه بارشی به غرب کشور طی هفته آینده (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) باقلا مضر یا مفید؟ ۱۰ دلیل برای بی‌خوابی در زنان | یک زن چقدر به خواب نیاز دارد؟ از کجا بفهمیم سرطان رحم داریم؟ | شایع‌ترین علت سرطان دهانه رحم را بشناسید بهترین زمان خوردن تخم مرغ برای کاهش وزن برخورد پراید با تریلی در خواف ۲ کشته داشت + عکس اختتامیه پویش "نان و مهر" ویژه دانش آموزان مناطق محروم برگزار شد | توزیع ۶۰هزار صبحانه گرم در ۲۲۰ مدرسه خراسان رضوی خرید ملک ورثه‌ای چه دردسرهایی دارد؟ رییس کمیته امداد: ۳۰۰ هزار میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان داده می‌شود قتل اشتباهی در جنوب تهران (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) عبدالرسول پورعباس سرپرست سازمان ملی سنجش شد تغییر روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان تصادف شدید خودرو پراید و میکسر در بزرگراه پیامبر اعظم(ص)+تصویر جزئیات برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ویژه داوطلبان سیل‌زده (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی ورود ۱۴۵ هزار گردشگر سلامت به مشهد در سال ۱۴۰۳ مصرف کدام کنسروها ممنوع است؟ طرز تهیه کیک توت‌فرنگی با مارمالاد و کرم کاستارد + عکس کشف ۷۳ فقره سرقت ضبط و پخش خودرو در مشهد دستبرد ۸ میلیاردی به یک ساعت‌فروشی در مشهد ویدئو | فرود بدون چرخ یک هواپیمای باری در فرودگاه استانبول
سرخط خبرها

آس‌بادهای سنگان خواف در فهرست آثار ملی ثبت شد

  • کد خبر: ۲۰۲۴۷۳
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
آس‌بادهای سنگان خواف در فهرست آثار ملی ثبت شد
رئیس اداره ثبت و حریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ثبت آس‌باد‌های سنگان خواف در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمود طغرایی ششم دی‌ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آس‌باد‌های تاریخی شهر سنگان شهرستان خواف به شماره ۳۳۹۶۶ و مورخ یازدهم مردادماه ۱۴۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت و به استان خراسان رضوی ابلاغ شد.

وی افزود: این آس باد‌ها که در جنوب شرقی شهر کنونی سنگان قرار دارد، شامل ده دستگاه سازه آس‌باد است که به صورت خطی و متصل به هم از دوره قاجار تاکنون باقی مانده‌اند.

رئیس اداره ثبت وحریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: آس‌بادها، سازه‌های نسبتاً بلند خشتی هستند که درگذشته در مسیر باد‌های موسمی یا محلی ساخته می‌شدند و با استفاده از توان باد و تبدیل آن به نیروی چرخشی و اتصال آن به سنگ آسیاب، گندم و سایر غلات را آرد می‌کردند، آس‌باد‌ها عمدتاً در نواحی شرقی ایران و اغلب در مسیر باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان ساخته شده‌اند.

طغرایی تصریح کرد: سازه آس‌باد‌های سنگان از نمونه آس‌باد‌های دو طبقه‌اند، طبقه بالائی که پره‌های چوبی در آن قرار دارد، پرخانه و طبقه پایین که سنگ آس در آن قرار گرفته است، آس‌خانه نام دارد.

وی اظهار کرد: آس‌باد‌ها به عنوان نماد معماری پایدار، خلاقانه و منحصر به‌فرد که هماهنگ با اقلیم منطقه ساخته شده و در گذشته نقش حیاتی در زندگی مردم داشته، مورد توجه جهانیان قرار گرفته و به‌عنوان یک عنصر ایرانی معرفی و در شرف ثبت جهانی قرار دارند.

رئیس اداره ثبت وحریم آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: این میراث فرهنگی غیرمنقول با ویژگی‌های معماری و فنی- مهندسی بسیار ارزشمندی که در آن‌ها نهفته است، میراث‌دار جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردمان گذشته و به‌عنوان میراثی ارزشمند از دانش نیاکان در بهره‌برداری پایدار و مناسب از اقلیم و شرایط محیطی به نسل‌های آینده محسوب می‌شوند.

طغرایی تأکید کرد: ضروری است پس از ثبت ملی این آثار، اقدامات اساسی در راستای مرمت، حفاظت و باز زنده‌سازی آن‌ها ادامه یافته و به‌عنوان جاذبه‌های گردشگری فرهنگی، در معرض نگاه علاقه‌مندان میراث فرهنگی قرار گیرد.

وی یادآور شد: در شهرستان خواف چندین مجموعه آس‌باد دیگر از جمله آس‌باد‌های نشتیفان، آس‌باد‌های شهر خواف، آس‌باد‌های خرگرد، آس‌باد‌های مهرآباد، آس‌باد‌های برآباد و آس‌باد‌های تیزاب در شهرستان خواف نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->