فرودگاه مشهد مثل دبی نشد! | بارش شدید باران خللی در پروازها ایجاد نکرد راه‌آهن مشهد: مسافران زمان‌بندی برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن را در نظر بگیرند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰ دقیقه‌ تلاش آتش نشانان برای نجات دو جوان کارتن خواب از سیلاب کال خیام + عکس شهردار مشهد: ۶ هزار نیروی خدمات شهری مشغول فعالیت هستند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد + فیلم اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود آغاز جشن‌های دهه کرامت در مشهد | مدیریت شهری با فضاآرایی شهری به استقبال این دهه می‌رود بوستان‌های وکیل‌آباد و چهل‌بازه مشهد تعطیل شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال قانون ۳ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۸۴ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تا ۴۸ ساعت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد  از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد
سرخط خبرها

شهرداری مشهد دنبال استفاده از روش‌های غیرنقدی برای تامین منابع پروژه‌هاست

  • کد خبر: ۲۰۲۶۴۱
  • ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
شهرداری مشهد دنبال استفاده از روش‌های غیرنقدی برای تامین منابع پروژه‌هاست
هزینه خرید صد‌ها اتوبوس، قیر برای نهضت آسفالت و ۶۰ واگن قطار شهری، با این روش تأمین می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز اجرای پروژه‌های عمرانی ریز و درشت امری ناگزیر در کلان‌شهرهاست؛ در واقع شهرداری برای حل برخی مشکلات شهر، چاره‌ای جز تعریف و اجرا کردن برخی از پروژه‌ها ندارد، اما مشکلات اعتباری و مالی مدیریت شهری در شهر‌های مختلف کاری کرده که ساخت‌وساز و اجرا کردن پروژه‌های مختلف با چالش رو‌به‌رو شود و به قول معروف دست‌ودل شهرداری‌ها برای تعریف کارِ عمرانی جدید به دلیل منابع مالی محدود بلرزد.

در مشهد، اما مدتی است که شکل و شمایل تأمین منابع مالی پروژه‌ها تغییر کرده است و شهرداری به جای پول نقد، از منابع غیرنقد برای اجرای پروژه‌ها خرج می‌کند، مثلا آن‌طور که معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری می‌گوید، ۸۰ درصد از منابع مالی پروژه ۶۰۰ میلیاردی تقاطع چهار سطحی آزادگان به صورت غیرنقد تأمین شده است.

محمدهادی محمدی‌مقدم در گفتگو با شهرآرا با اشاره به جزئیات اجرای پروژه بزرگ تقاطع آزادگان و مدل خاص تأمین منابع مالی برای این پروژه ویژه شرق کشور گفت: در ماجرای ساخت تقاطع چهار سطحی آزادگان بیشتر به ابعاد اجرایی کار اشاره شده است، درحالی که شیوه تأمین منابع مالی برای اجرای این پروژه بسیار ویژه بود. سال ۱۳۹۷ اوضاع منابع مالی نقد شهرداری چندان خوب نبود و متأثر از رکود بود، برای همین هم اجرای پروژه‌های عمرانی در شهر به سمت استفاده از منابع غیرنقد رفت.

گام اول؛ اجرای ۴ پروژه بزرگ

تقاطع چهارسطحی آزادگان، تقاطع غیرهم‌سطح خلیج‌فارس، تقاطع غیرهم‌سطح مصلی و محور کوشش-خلج اولین پروژه‌های شهری بودند که قُرعه ساخت‌وساز و تکمیل با منابع غیرنقد به نام آن‌ها افتاد. رئیس سازمان اقتصادی شهرداری درباره این پروژه‌ها توضیح داد: تأمین مالی این چهار پروژه به روش غیرنقد در همان زمان به ما واگذار شد و این‌ها اولین پروژه‌هایی در شهر بودند که آن زمان هزینه‌های آن‌ها به صورت غیرنقد تأمین شد و برای دیگر شهر‌ها و کلان‌شهر‌ها سؤال بود که چطور توانستیم این پروژه‌های نسبتا بزرگ شهری را به این روش به مرحله اجرا و بهره‌برداری برسانیم.

۶۰۰ میلیارد تومان پروژه، فقط ۲۰ درصد نقد

وی با تأکید بر اینکه ۴۸۰ میلیارد تومان از اعتبار پروژه ۶۰۰ میلیاردتومانی تقاطع چندسطحی آزادگان به صورت غیرنقد تأمین شده است که در نوع خودش بی‌نظیر است، تصریح کرد: در زمان برگزاری مناقصه برای این پروژه دچار شک و تردید بودیم که آیا با این وضعیت سرمایه‌گذاری برای ساخت این پروژه، می‌توانیم کار را پیش ببریم یا نه؟ اما در کمال ناباوری ۲۷ شرکت برای ساخت تقاطع چهارسطحی آزادگان با همین روش غیرنقد اعلام آمادگی کردند که چهارده شرکت امتیاز شرکت در مناقصه را به دست آوردند.

محمدی‌مقدم ادامه داد: اگر قرار بود قیمت تمام شده این پروژه بزرگ را به نرخ امسال محاسبه و کار را ادامه دهیم، به‌طورقطع بیشتر از ۶۰۰ میلیاردتومان باید پرداخت می‌کردیم. البته که سرعت پرداختی‌های نقد و غیرنقد به پیمانکار در این دوره اخیر بیشتر شد و این امر به تسریع ساخت و بهره‌برداری از همه سطوح پروژه تقاطع چهارسطحی منجر شد.

ضرورت اجرای سریع پروژه‌های عمرانی

رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد در ادامه از ظرفیت خوب مشهد برای تأمین منابع مالی به صورت غیرنقد صحبت کرد و در این باره تأکید کرد: این ظرفیت در شهرداری مشهد و در میان پیمانکاران وجود دارد که اگر نقدینگی نباشد یا کافی نباشد، به راحتی می‌توانیم پروژه‌های مختلفی را در شهر به صورت غیرنقد اجرایی کنیم و مدیران شهری نباید از تعریف و اجرای پروژه به این روش واهمه داشته باشند. اگر پروژه مهمی امروز اجرا نشود، با توجه به وضعیت اقتصادی، همان پروژه را مجبوریم در سال‌های بعد با چند برابر قیمت زیر بار اجرا ببریم. هر پروژه‌ای هرچه سریع‌تر اجرا شود به نفع شهر و شهرداری است.

از خرید واگن تا خرید اتوبوس با روش جدید

اما تقاطع چهارسطحی آزادگان و چند پروژه دیگر آخرین پروژه‌های شهرداری نیستند که هزینه‌های آنان به روش غیرنقد تأمین می‌شود و قرار است از قیر موردنیاز نهضت آسفالت سال آینده تا اتوبوس‌ها و ۶۰ واگن خط یک قطارشهری و یکی دو پروژه دیگر با همین روش تأمین شود تا کار شهر لنگ نماند.

محمدهادی محمدی‌مقدم به همکاری میان سازمان اقتصادی و معاونت خدمات شهری و عمران برای اجرای چند پروژه غیرنقد بزرگ در حوزه تأمین اتوبوس و واگن قطارشهری و... اشاره کرد و گفت: الان در حوزه اقتصادی با همکاری معاونت شهری و معاونت عمران درگیر چند پروژه غیرنقد بزرگ در شهر هستیم که ثمره آن متحول شدن شهر است. قطار شهری مشهد در خط یک به ۶۰ واگن نیاز دارد و سال‌هاست که درگیرودار خرید آن هستند.

این ماجرا جزو بودجه‌های سنواتی شهر بوده و تا امروز محقق نشده است و الان درحال تلاش هستیم تا بتوانیم با استفاده از منابع غیرنقد این خرید را که حدود ۶ هزارمیلیارد تومان هزینه دارد انجام بدهیم. همچنین ۴ هزارمیلیاردتومان قرار است تا صرف خرید اتوبوس و مینی‌بوس و میدل‌باس برای شهر شود که بخش زیادی از این قرارداد هم برای اولین بار با منابع غیرنقد مثل تسهیلات و... انجام خواهد شد.

آغاز نهضت آسفالت با خرید غیرنقدی قیر

معاون شهردار و رئیس سازمان اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به حمایت شورای شهر از این روش تأمین منابع مالی تصریح کرد: خود شورای شهر مشهد هم در ماجرای منابع غیرنقد از ما حمایت می‌کند و چندی پیش در مصوبه‌ای برای خرید سیمان و میلگرد و قیر این مجوز را به ما داد تا این کار را با منابع غیرنقدی مثل امتیازات ساختمانی و... جلو ببریم.

با این خرید به روش غیرنقد هم تأمین مصالح را برای شهرداری خواهیم داشت و هم نهضت آسفالتی که چند سالی است به دلیل مسئله تأمین قیر و... متوقف شده بود یک بار دیگر شروع شود و به رکورد سه‌و‌نیم‌میلیون مترمربع آسفالت در سال خواهیم رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->