جمعیت مهمترین مسئله امنیتی و مولفه اول قدرت نظامی کشور خواهد بود تعداد وام‌های پرداخت‌شده برای ازدواج و فرزندآوری رکورد زد| راه اندازی مراکز همسان گزینی عرض ارادت دختران مشهدی به کریمه اهل‌بیت(ع)+فیلم پاسخ به پرسش‌های حقوقی بانوان | تکلیف نفقه در دوران عقد چیست؟ بی‌نام‌و‌نشانیم‌ ای‌حضرت پدر! روایتی از زنان مسلمان بااقتدار در تاریخ ایران | درسارای‌ملک‌خانم همسر باذکاوت تیمور یک دخترانه صمیمانه ویدئو | گل‌آرایی حرم حضرت‌معصومه‌(س) با ۵۰ هزار شاخه گل هشدار قرمز یک پزشک| ساده‌انگاری نسبت به سقط جنین حتی در بین خانواده‌های متدین دختری که با بیماری‌ نادرش رفاقت می‌کند هزینه درمان ناباروری در ایران کمتر از سایر کشورها فرزندان سوم و چهارم ۶۵ درصد از سقط جنین‌های خراسان رضوی هستند آیا لایحه «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی است؟ زنان به چند ساعت خواب نیاز دارند؟ صدور رأی بی‌سابقه به‌نفع بانوان ایرانی توزیع بسته های بهداشتی دوران بلوغ بین دختران دانش آموز در خراسان رضوی از تولیدات هنرمندان درباره جوانی جمعیت حمایت می‌شود برنامه‌های دهه کرامت با گلباران حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد آغاز می‌شود روایت یک بانوی نخبه از تجربه زندگی با چادر در آمریکا و ژاپن تست آمینوسنتز در دوره بارداری و هزینه بالای آن
سرخط خبرها
شرایط اعتکاف بانوان چگونه است؟

شرایط اعتکاف بانوان چگونه است؟

  • کد خبر: ۲۰۷۳۰۷
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۸
انجام مراسم عبادی برای زنان با ویژگی‌ها و شرایطی همراه است که اعتکاف نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اگرچه در بعد ایمانی و معنوی تفاوتی با زن از جهت رعایت تقوی ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، ماه رجب که از راه می‌رسد بوی ماه مبارک رمضان را هم انگار با خود می‌آورد. عبادت در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان به قدرس سفارش شده است که گویی خواهی نخواهی در دل عاشقان خدا، حال و هوای عبادی بیشتری ایجاد می‌شود. اعتکاف رجبیه که انجام آن نیز بسیار توصیه شده نیز از جمله مراسم عبادی در ماه رجب است؛ اما باید دانست انجام این مراسم برای بانوان نیز شرایط فقهی و اخلاقی منحصر به فرد خود را دارد.

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث در گفتگو با شهرآرانیوز در خصوص اهمیت اعتکاف گفت: اعتکاف عبادتی فردی است، اما چون به صورت جمعی برگزار می‌شود برکات خود را در سطح جامعه هم نشان می‌دهد.

مریم اکبری فتح آبادی درباره شرایط عمل عبادی اعتکاف ویژه زنان بیان کرد: اعتکاف یک عمل مستحبی است و مستلزم رعایت شرایطی برای خانم‌ها به لحاظ احکام شرعی و اخلاقی است. از جمله اینکه افراد در ایام عادت ماهانه نباشند و اگر حین اعتکاف دچار حیض شدند بنا به مرجع تقلیدی که انتخاب کردند این عمل عبادی را باید انجام دهند.

اکبری فتح آبادی افزود: بخش دیگری از این شرایط مربوط به حوزه اجتماعی و خانواده است. زن اگر ازدواج کرده است باید با اجازه همسر و دختر با اجازه پدر در اعتکاف شرکت کند.

این مسئله نشان دهنده اهمیت بنیان خانواده در اسلام است به این معنا که حفظ بنیان خانواده بر هر عبادت و عمل مستحبی ارجحیت دارد؛ لذا اگر بنا به هر دلیلی امکان حضور خانم‌ها در مراسم اعتکاف وجود نداشته باشد مثلا همسر و پدر اجازه ندهند، مادری فرزند کوچک داشته باشد یا والدینی دارند که نیاز به مراقبت دارند نباید اعتکاف بروند؛ در این صورت می‌توان گفت ماندن در خانه شاید کمتر از اعتکاف هم نباشد چرا که یکی از نتایج اعتکاف عبادت و به خدا رسیدن و گره گشایی از کار دیگران است که رعایت حال خانواده نیز گویای عمل به دستورات الهی و نوعی عبادت است.

این استاد حوزه علمیه به برکات فردی و اجتماعی اعتکاف اشاره کرد و افزود: اعتکاف یعنی ماندن در مسجد به نیت عبادت به مدت حداقل سه روز و روزه داری و حذر کردن از یک سری اعمال از جمله نزدیکی زن و شوهر برای افرادی که ازدواج کردند.

اکبری فتح آبادی ادامه داد: اعتکاف فرصت خوبی برای تفکر و اندیشیدن، مهار نفس و تعدیل خواسته ها، تمرکز درونی و توان مدیریت غرایز، امیدآفرینی به پذیرش توبه از سوی خداوند و ایجاد ارتباط معنوی با پروردگار است که در نهایت آرامش درونی را فراهم می‌کند.

وی نقش رسانه‌ها و فضای مجازی در زندگی روزمره افراد را یکی از مسائل مهم جامعه امروز دانست و خاطرنشان کرد: اعتکاف با توجه به فضای امروز فرصتی برای روزمرگی زدگی و رسانه زدگی است که دوری از این فضا و خلوت گزینی و تفکر در سکوت برکات زیادی دارد.

اکبری به برکات اجتماعی اعتکاف نیز اشاره کرد و افزود: دوری از جدال و ستیزه بر سر موضوعات پیش پا افتاده، گره گشایی از کار دیگران و همدردی با افراد گرسنه که کمترین حد همدردی اجتماعی است از برکات اجتماعی اعتکاف است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.