آمادگی ۱۸ هزار و ۶۰۰ عامل اجرایی برای برگزاری دور دوم انتخابات در خراسان رضوی سخنگوی وزارت خارجه روسیه: زلنسکی خائن است رئیس‌جمهور چین وارد بوداپست شد اعتراف بایدن به استفاده از بمب‌های آمریکایی برای کشتار غیرنظامیان در غزه وزارت ارتباطات از ارائه ۵۰۰ خدمت دولتی به صورت هوشمند خبرداد پروژه فیبر نوری منازل و کسب کار استان قم با حضور رئیسی افتتاح شد بلوغ ایران در حوزه دانش و صنعت هسته‌ای رئیسی: افز‌ایش سرعت اینترنت در اولویت کار دولت قرار دارد | حتی برای کسانی که گیم انجام می‌دهند نباید حال‌گیری پیش بیاید + فیلم پایداری تمامی زیرساخت‌های ارتباطی مورد نیاز برگزاری انتخابات سناتور آمریکایی: اسرائیل به استاندارد‌های بشردوستانه پایبند باشد مقام حماس: اسرائیل از مذاکرات صلح به عنوان پوششی برای حمله به رفح استفاده می‌کند گروسی: نگران رزمایش هسته‌ای روسیه هستیم تماس تلفنی هنیه باالعامری | تقدیر حماس ازمقاومت عراق درحمایت ازغزه اتحادیه اروپا به ماموریت نظامی خود در مالی پایان می‌دهد درگیری خانواده‌های اسرای صهیونیست با نیروهای پلیس در تل آویو آمریکا:حمله به رفح را تایید نکرده‌ایم | ارسال بمب به اسرائیل را کوتاه مدت متوقف کرده ایم حمله رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی نوار غزه سه شهید و ۱۶ زخمی برجای گذاشت + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهادت ۳ مبارز گردان‌های قدس در جنوب لبنان واکنش سوریه به حمله احتمالی اسرائیل به رفح ادعای مضحک وزیر دفاع آمریکا درباره ایران
سرخط خبرها

وزیر علوم در مشهد: اساتید و دانشجویانی که در راستای نیاز‌های جامعه تحقیق کنند، حمایت می‌شوند + فیلم

  • کد خبر: ۲۰۸۰۷۶
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
وزیر علوم در مشهد: اساتید و دانشجویانی که در راستای نیاز‌های جامعه تحقیق کنند، حمایت می‌شوند + فیلم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اساتید و‌ دانشجویانی که در راستای نیازهای جامعه تحقیق کنند و پایان‌نامه و‌ رساله آن‌ها در این زمینه باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدعلی زلفی‌گل امروز، ۴ بهمن‌ماه، در افتتاحیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم وزارت علوم با نگاه جدیدی به مسئله راهبری علم وارد مدیریت علمی کشور شد و در این راستا اتفاقات مبارکی در عرصه علمی رقم خورد.

وی افزود: با مجوزی که از مراجع ذی‌صلاح گرفتیم معاونت فناوری و نوآوری را تاسیس کرده، در برنامه‌ریزی‌ها و قوانین و مقررات حاکم بر وزارت علوم مسئله تحقیقات نیازمحور، توسعه پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغال دانش‌بنیان را سرلوحه کار خود قرار دادیم و به صورت فصلی اجلاس روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌ها را برگزار کردیم. ما تلاش می‌کنیم برنامه وزارت علوم را اطلاع‌رسانی کرده و هماهنگی ایجاد کنیم تا به طور جدی پای کار برنامه‌ها باشند.

زلفی‌گل با اشاره به عنوان اجلاس «ارتقای نظام بهره‌وری در آموزش عالی» عنوان کرد: در این راستا تلاش می‌کنیم بهره‌وری را در آموزش عالی در عرصه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم و هماهنگی ایجاد کنیم تا بتوانیم از امکانات موجود در آموزش عالی به نحو مطلوب استفاده کرده و دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌ها را موتور پیشران اقتدار، ثروت و خدمت ملی قرار دهیم.

وزیر علوم گفت: در دو سال و نیم گذشته از دولت اتفاقات خوبی در وزارت علوم رخ داده است. در زمینه مرجعیت علمی در این دو سال و نیم تعداد مجلات ما که تحت نمایه بین‌المللی قرار گرفتند، ۵۴ مجله بوده، در حالی که در دوران چهار دهه بعد انقلاب ۱۰۱ مجله بود. دانشمندان یک و دو درصد، تعداد شغل‌های دانش‌بنیان در پارک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور شرکت‌های دانش‌پایه در پارک‌ها افزایش خوبی داشته است.

وی ادامه داد: نخبگان ما که علاقه‌مند هستند در صنایع مختلف در دوران تحصیل بورس شوند، این اتفاق رقم خورده و همچنین تقویت علوم پایه و علوم انسانی نیز اتفاق افتاده است. ما مرکز علوم انسانی را تاسیس کرده و با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری هماهنگ و تفاهم‌نامه امضا کردیم که ۱۳۸۰ نفر از رتبه‌های برتر و مدال‌آوران را در رشته‌های مورد نیاز کشور بورسیه کنیم.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه برای یک سال و نیم باقیمانده برنامه‌هایی داریم، تصریح کرد: از جمله برنامه‌های ما بازنگری در قوانین و مقررات مدیریتی اعضای هیئت علمی و آیین‌نامه جامع مدیریت است. آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی مراحل نهایی خود را در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی طی می‌کند و به محض ابلاغ آن، با توجه به رویکرد جدید مدنظر مقام معظم رهبری که توجه به نیاز‌های جامعه و مرجعیت علمی است، گام‌های موثری برمی‌داریم.

وزیر علوم بیان کرد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اتاق فکر دولت هستند. یکی از برنامه‌های ما اجلاس‌هایی است که برگزار کرده و تلاش می‌کنیم روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کنار هم باشند و هم‌اندیشی انجام دهند. مهم‌تر از این موارد اینکه معاونت فرهنگی وزارت علوم با همکاری معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم برنامه‌ریزی کردند تا انجمن‌های علمی دانشجویی را به شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری وصل کنند.

وی خاطرنشان کرد: آیین‌نامه‌ها و مقررات تصویب شده توسط ما نگاه ویژه‌ای را به تحقیقات نیازمحور، فناوری، تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع نیاز‌های جامعه دارد. با تاسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها «سامانه نان» و تصویب آن در قانون مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی تمامی صنایع خصوصی و دولتی وزارتخانه‌ها مکلف هستند نیاز‌های خود را در این سامانه‌ها ثبت کنند و در معرض دید دانشجویان تحصیلات تکمیلی قرار دهند.

زلفی‌گل اضافه کرد: اساتید ما نیز باید طرح‌های تحقیقاتی و عنوان پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویان ارشد دکتری خود را در راستای نیاز‌های ثبت شده در این سامانه تعریف کنند. اساتید و دانشجویانی که در راستای نیاز‌های جامعه تحقیق کنند و پایان‌نامه و رساله آن‌ها در این زمینه باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرند. از ظرفیت برنامه توسعه هفتم نیز به خوبی استفاده کردیم. احکام بسیار اثرگذاری در این برنامه مصوب شده که با عملیاتی شدن آن‌ها گام‌های موثری برای پیشرفت آموزش عالی کشور برخواهیم داشت.

وزیر علوم درخصوص رشته‌های نوظهور و نوپدید عنوان کرد: رشته‌هایی مانند علوم شناختی، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، کوانتوم و میکروالکترونیک رشته‌هایی هستند که مورد توجه ویژه وزارت علوم قرار دارند و از آن‌ها حمایت‌های ویژه می‌کنیم.

وی افزود: بنیاد علم ایران توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تاسیس شده و سند هوش مصنوعی نیز در حال تدوین است که اگر اجرایی شود اتفاقات مبارکی رخ خواهد داد. ما از هوش مصنوعی در راستای خدمت به مردم و ذی‌نفعان خود استفاده می‌کنیم. در پنجره خدمات هوشمند دولت که بخشی به دانشگاه‌ها و وزارت علوم مربوط می‌شود، استفاده از هوش مصنوعی مطرح است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->