سرخط خبرها

مروری بر تیتراژ‌های به یادماندنی علیرضا قربانی

  • کد خبر: ۲۱۲۷۳۷
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۳
مروری بر تیتراژ‌های به یادماندنی علیرضا قربانی
علیرضا قربانی خواننده محبوب، بسیاری از تیتراژ‌های سریال‌های مهم تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی را اجرا کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا قربانی از جمله خواننده‌هایی است که در اجرای قطعات تیتراژ‌های سریال‌های مهم تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی یدی طولانی دارد. بسیاری از سریال‌های فاخر با صدای او در ذهنمان ماندگار شده‌اند و بعضی از این قطعات مثل «مدار صفر درجه»، «شب دهم»، «پرده‌نشین» یا «همگناه»، جزو پرطرفدارترین آثار  این خواننده محبوب به حساب می‌آید.  او  برای تیتراژ سریال‌های دیگری از جمله «روشن‌تر از خاموشی»، «راستش را بگو»، «سایه آفتاب»، «سال‌های ابری»، «کیمیا»، «تن‌هایی لیلا» و «عقیق» هم قطعاتی اجرا کرده است. در اینجا نگاهی داریم به مهم‌ترین قطعاتی که این خواننده پر طرفدار برای تیتراژ سریال‌های مهم اجرا کرده است.

کیف انگلیسی | نام قطعه: گشته خزان

اولین تیتراژی که علیرضا قربانی در تلویزیون خواند مربوط بود به سریال «کیف انگلیسی» به کارگردانی سیدضیاءالدین دری در سال ۱۳۷۸. «کیف انگلیسی» سریال تارخی خوش‌ساختی بود و روی وقایع سیاسی دهه ۱۳۲۰ ایران دست گذاشته بود. محور اصلی سریال روی این مسئله بنا شده که چطور نفوذ انگلیس‌ها به ایران، در جنبه‌های مختلف زندگی مردم تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را به سمت سبک جدیدی از زندگی هدایت می‌کند. جذابیت داستان، انتخاب بازیگران، طراحی صحنه و لباس و موسیقی استاد فرهاد فخرالدینی جزو اتفاق‌های مهم این سریال بودند. در دو نقطه حساس ریال، قطعه «گشته خزان» با صدای علیرضا قربانی پخش شد که بسیار اثرگذار بود. یکی جایی که مستانه پیرایش با بازی لیلا حاتمی، بعد از حبس، روی سنگفرش خیابان لاله‌زار رها می‌شد و اشک می‌ریخت و دیگری در پایان آخرین قسمت سریال. ترانه این قطعه با مطلع «گشته خزان نوبهار من، بهار من» با صدای قربانی کاملا با محتوای این بخش‌های سریال هماهنگی داشت و از این جهت در ذهن‌ها ماندگار شد.

شب دهم | نام قطعه: عقل و جنون

بعد از موفقیت «کیف انگلیسی»، علیرضا قربانی سال ۱۳۸۰ به همراه فردین خلعتبری، به پروژه «شب دهم» حسن فتحی پیوست. این سریال قرار بود نوروز ۸۱ که با دهه اول محرم همزمان شده بود پخش شود. سریالی درباره عشق یکی از لات‌های تهران به دختری از خانواده قجری. حیدر خوشمرامی که برای عمل کردن به شرط ازدواج با فخرالزمان، در روز‌های ممنوعه، بساط تعزیه‌خوانی راه می‌انداخت. این عشق زمینی زندگی او را متحول می‌کرد و به عشقی آسمانی می‌رسید. صدای علیرضا قربانی چنان روی ترانه «مرز در عقل و جنون باریک است، عشق و ایمان چه به هم نزدیک است…» به قلم زنده‌یاد افشین یدالهی نشسته بود و با فضای این سریال همخوانی داشت که هنوز هم وقتی نام این سریال به میان می‌آید، موسیقی آن در ذهنمان مرور می‌شود. سکانس درخشان پایان سریال «شب دهم» با قطعه‌ای حزن‌انگیز «یک شب دلی به مسلخ خونم کشید و رفت»، جزو به‌یادماندنی‌ترین بخش‌های این سریال است.

مدار صفر درجه | نام قطعه: من عاشق چشمت شدم 

«من عاشق چشمت شدم» با مطلع «وقتی گریبانِ عدم؛ با دستِ خلقت می‌درید، وقتی ابد؛ چشمِ تو را پیش از ازل می‌آفرید و …» سروده افشین یدالهی، هنوز هم در ذهن اکثر طرفداران علیرضا قربانی، بهترین اثر اوست. همانطور که بسیاری از علاقه‌مندان به آثار حسن فتحی، «مدار صفر درجه» را موفق‌ترین اثر او می‌دانند. در این سریال که عاشقانه‌ای را در بستر جنگ جهانی دوم به تصویر می‌کشید، مجموعه‌ای از عناصر درخشان کنارهم قرار گرفتند و مجموعه‌ای از زیبایی و احساس خلق کردند. موسیقی و محتوای سریال چنان درهم تنیده شده‌اند که وقتی علیرضا قربانی با صدای رسایش می‌خواند: «یک آن شد این عاشق شدن، دنیا همان یک لحظه بود.» تمام ماجرای عاشقانه سریال مقابل چشممان قرار می‌گیرد. موفقیت علیرضا قربانی، فردین خلعتبری و افشین یدالهی در این سریال باعث شد تا همکاری جدی‌تری را کنار هم شروع کنند. علیرضا قربانی در مصاحبه‌ای گفته که اگر قرار باشد از میان کارهایش فقط یکی را انتخاب کند، قطعاً «مدار صفر درجه» است و آن را بیشتر از همه آثارش دوست دارد.

وضعیت سفید | نام قطعه: نقش فرش دل

سال ۱۳۸۹ حمید نعمت‌الله سریال «وضعیت سفید» را با تکیه بر خاطره‌بازی با سبک زندگی دهه شصت کارگردانی کرد؛ سریالی با سوژه‌ای متفاوت، خرده‌روایت‌هایی جذاب که علاوه بر به تصویر کشیدن مشکلات زندگی مردم در ایام موشک‌باران، روی عشق بی‌آلایش یک پسر نوجوان تمرکز داشت و جزئیات و جذابیت زندگی دسته‌جمعی را از نقطه‌نظر این پسر روایت می‌کرد. قطعه «نقش فرش دل» با ترانه «گفتم بدوم تا تو همه فاصله‌ها را، تا زودتر از واقعه گویم گله‌ها را» سروده محمدعلی بهمنی و آهنگسازی کیخسرو پورناظری هم با فضای این سریال هماهنگی داشت و هم محتوای عاشقانه‌ی آن. بخشی از این قطعه، جایی که قربانی می‌خواند: «یکبار تو هم‌ای عشق من از عقل میاندیش، بگذار که دل حل کند این مسئله‌ها را» بیشتر از همه در ذهن‌ها مانده و یک‌جور‌هایی وقتی نام «وضعیت سفید» می‌آید، در ذهن‌ها نقش می‌بندد.

پرده‌نشین | نام قطعه: پرده‌نشین

موسیقی تیتراژ سریال «پرده‌نشین» به کارگردانی بهروز شعیبی یکی از مهمترین عناصر جذابیت آن به حساب می‌آمد. جدای از اینکه با معیار‌های محتوایی سریال متناسب بود، با ترانه محمدعلی بهمنی و آهگسازی مهیار علیزاده و به قطعه‌ای مشهور و درخشان در کارنامه علیرضا قربانی تبدیل شد. به طوری که حتی ا فرادی که هیچ‌وقت سریال «پرده‌نشین» را ندیده بودند هم به عنوان یکی از مهمترین اثار قربانی از آن یاد می‌کنند. «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است، دنیا برای از تو سرودن مرا کم است و …» از همان نقطه شروع، با صدای علیرضا قربانی چنان در دل‌ها جا می‌گیرد که نمی‌توانیم نسبت به هیچ‌یک از بند‌های آن بی‌توجه بمانیم. این قطعه هنوز هم در کنسرت‌های قربانی، جزو پرطرفدارترین‌هاست.

پدر | نام قطعه: عشق آسان ندارد و لیلا 

«عشق آسان ندارد» که علیرضا قربانی سال ۱۳۹۷ برای تیتراژ سریال «پدر» به کارگردانی بهرنگ توفیقی ساخته بود هم یکی از آثار شناخته شده او به حساب می‌آید. قطعه «گفتم این آغاز پایان ندارد، عشق اگر عشق است آسان ندارد و …» با ترانه‌ای از اهورا ایمان و آهنگسازی ستار اورکی در زمان پخش سریال طرفدار زیادی داشت، اما با وجود اینکه قطعه‌ای موفق در کارنامه این خواننده است، اما مثل سایر آثار ماندگار او، در ذهن مخاطبانش نمانده است. قربانی قطعه دیگری را هم برای این سریال با نام «لیلا» اجرا کرد که آن هم با مطلع «کجایی‌ای که عمری در هوایت نشستم زیر باران‌ها کجایی؟» کاملا با محتوای سریال همخوانی داشت و با احساسات شخصیت‌ها گره می‌خورد.

همگناه | نام قطعه: همگناه، خیال خوش، شروع ناگهان

علیرضا قربانی اولین‌بار با خواندن تیتراژ فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» با مصطفی کیایی همکاری کرد و در «همگناه» همکاری او با این کارگردان به موفقیت بیشتری رسید. قربانی براساس ترانه حسین غیاثی و با آهنگسازی علیرضا افکاری، سه قطعه با نام‌های «هم‌گناه»، «شروع ناگهان» و «خیال خوش» برای این سریال اجرا کرد که از همه بیشتر قطعه «همگناه» با مطلع «من تفنگی شده‌ام رو به نبودن‌هایت، رو به یک پنجره در جمعیت تنهایت و ..» که تیتراژ پایانی سریال بود در ذهن‌ها ماند. بخصوص بخشی از این قطعه که علیرضا قربانی می‌خواند: «خنده‌های تو مرا باز از این فاصله کشت، قهر نه، دوری تو قلب مرا بی‌گله کشت.» بیشتر از سایر بخش‌ها یادآور صحنه‌های سریال است. همچنین قطعه «خیال خوش» که با «تو ماه منی اشتباه منی چگونه هنوز از تو می‌گویم» شروع می‌شود هم جزو به یادماندنی‌های این سریال است.

بی‌گناه | نام قطعه: بی‌گناه 

قربانی بعد از دو همکاری با مصطفی کیایی، سال ۱۴۰۱ برای تیتراژ سریال «بی‌گناه» مجددا با این گروه همراه شد. «بی‌گناه» به تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی و کارگردانی مهران احمدی ساخته شد، اما به لحاظ حال‌وهوا، به «همگناه» نزدیک بود. قربانی دو سال پیش از «بی‌گناه»، سه قطعه موفق به آهنگسازی علیرضا افکاری برای سریال «همگناه» سروده بود و در «بی‌گناه» بار دیگر این همکاری شکل گرفت. درست است که سریال «بی‌گناه» به اندازه «همگناه» با اقبال روبه‌رو نشد، اما قطعه «بی‌گناه» براساس ترانه حسین غیاثی، اینبار هم جزو عناصر مهم جذابیت سریال بود؛ قطعه‌ای که با «تو خنده دوری در یاد، تو قاصدکی دور از باد، من زخمی قبل از مردن، من ساکت قبل از فریاد…» شروع شد و بند «آمده‌ام تو به داد دلم برسی» که بار‌ها در آن تکرار می‌شد، بیشتر از همه در ذهن‌ها ماند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->