فروش لباس تاناکورا ۲ واحد صنفی را در مشهد به پلمب کشاند ورود ۱۴ هواپیمای اورهال‌شده به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نات‌کوین به‌زودی لیست خواهد شد + جزئیات حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان جزئیات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با کمتر از ۲۰ میلیون تومان چه مدل موبایلی می‌توان خرید؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ مبالغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان برای رهن آپارتمان‌های منطقه سیدی مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) محمود سیادت: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است آیا بازار خودرو به آرامش رسیده است؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در راه بورس ویدئو | چک صیادی را آنلاین نقد کنید تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است
سرخط خبرها

گلایه شهروندان از قیمت‌های قالی‌‌شویی

  • کد خبر: ۲۱۵۵۲۱
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
گلایه شهروندان از قیمت‌های قالی‌‌شویی
رئیس اتحادیه قالی‌شویان مشهد: برای پیشگیری از بروز هر اتفاق ناخوشایند از اتحادیه استعلام بگیرید.

انسیه شهرکی | شهرآرانیوز؛ با آغاز اسفند بازار برخی صنوف داغ می‌شود. نمونه بارزش، صنف قالی‌شویی است که این روز‌ها کارشان، سکه است و باید ساعت‌ها در انتظار بنشینی تا یک اپراتور پاسخ‌گوی تماس تلفنی‌ات باشد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت، فردای آن روز قالی‌ها به سمت کارگاه‌ها حمل شوند.

حدود دو دهه پیش در چنین روز‌هایی قالی و قالیچه میان حیاط خانه انداخته می‌شد و بچه‌ها و اعضای خانواده با شوق و ذوق وصف‌ناپذیری فرش‌ها را می‌شستند. حالا با مدرن شدن زندگی شهری، در آپارتمان‌های نقلی و بحران کمبود آب، عملا این کار، شدنی نیست.

ناگزیر بانوی خانه که دغدغه خانه‌تکانی و نونواری سال نو دارد، دست‌به‌دامن قالی‌شویی‌ها می‌شود تا با شست‌وشوی اصولی، به این کف‌پوش‌های رنگارنگ جلوه و جلا ببخشد.

اما در این میان، برخی اتفاق‌ها گریبان مشتری‌ها را می‌گیرد که خاطره‌ای ناخوشایند از خانه‌تکانی در ذهنشان بر جای می‌گذارد. از نم و نای فرش و پارگی و خسارت‌های جدی به آن گرفته تا قیمت‌های گزافی که به شهروندان تحمیل می‌شود.

فرش سالم را پاره تحویل گرفتم

شهروندی صدایش را به صدای مردم شهرآرا می‌رساند، درددلش یکی دوتا نیست. این بانوی جوان که به قول خودش، روی پاکی و نجسی حساسیت دارد ماجرا را این‌طور توضیح می‌دهد: برای عید فرش‌های هزاروهفتصدشانه را که تازه دوسالی است خریداری کرده‌ام به قالی‌شویی تحویل دادم. یکی از فرش‌های من را پاره تحویل دادند و اصلا زیربار نرفتند.

او که به‌تازگی از یکی از شهرستان‌های استان خراسان جنوبی به مشهد نقل مکان کرده است، می‌گوید: به توصیه یکی از آشناها، فرش‌ها را با آن وضعیت سمت پنجراه پایین خیابان بردیم تا پیش چشم خودمان رفو کنند، ولی به خاطر پارگی شدید باز هم خوب نشد.

او در ادامه بیان می‌کند: خیلی ضرر کردم. مثل فرش من در بازار بیشتر از ۱۰‌میلیون تومان قیمت دارد و من دیگر توان خرید ندارم. واقعا مانده‌ام اگر این حق‌الناس نیست، پس چیست؟ باید برای شکایت به کجا بروم؟

این بانوی شهرستانی درخواستش را این‌طور مطرح می‌کند: کاری بکنید که بساط این‌گونه قالی‌شویی‌های بی‌مسئولیت و ناکارآمد و دروغ‌گو که حتی یک شست‌وشوی درست و حسابی هم نمی‌کنند، جمع شود.

ریشه‌هایی که از بین رفته بود

دیگر شهروند هم موضوع مشابهی را که برای فرش‌هایش پیش آمده، مطرح می‌کند: بعد از پهن کردن فرش‌هایی که به قالی‌شویی دادم، متوجه پارگی فرش شدم. همین‌طور شیرازه‌های دو تا از فرش‌ها کنده شده بود، فقط یکی از آن‌ها را چسب زده، دیگری را هم با دوخت نصفه‌نیمه سرهم‌بندی کرده بودند. فاکتور و رسیدی از تعهدات قالی‌شویی نداریم، ولی نام و آدرس آن موجود است. برای طرح شکایت و دریافت خسارت نمی‌دانیم چه کنیم؟

دردسر غیرمجاز‌ها

فرش نخ‌کش شده هم سبب اعتراض شهروند دیگری شده است. او هم می‌گوید: قالی‌های من نو بود و برای اولین بار به قالی‌شویی دادم. بعد یک هفته تأخیر قالی‌ها را آوردند که دو قسمت آن نخ‌کش شده بود. با اتحادیه قالی‌شویی تماس گرفتم، پاسخ دادند، چون اینجا نام کارگاه موردنظر ثبت نشده و قالی‌شویی غیرمجاز است، اتحادیه جواب‌گو نیست.

این شهروند در ادامه بیان می‌کند: ما که علم غیب نداریم در این شهر به این بزرگی کدام قالی‌شویی مجاز است و چه کارگاهی غیرمجاز فعالیت دارد. حالا با این فرش‌های نخ کش شده چه کنم؟

فرش‌های نسکافه‌ای که زرد شدند

اما تجربه دیگر بانوی مشهدی از این ماجرا، متفاوت است. او از زردشدن قالی‌های نسکافه‌ای‌رنگش پس از شست‌وشو می‌گوید. او تأکید دارد که با وسواس و بعد کلی تحقیق قالی‌هایش را برای شست‌وشو به یکی از قدیمی‌ترین و بهترین قالی‌شویی‌های مشهد که مجوزدار است، سپرده است.

قسمت تلخ این ماجرا را این‌گونه توضیح می‌دهد: قالی‌ها را با تأخیر چندروزه تحویل دادند و بعد از این همه مدت انگار نشسته بودند، قالی‌ها بوی نم می‌دادند و حسابی زرد و بدرنگ شده بودند. او همچنین توضیح می‌دهد: برای شست‌وشوی چهار قالی شش‌متری که شبیه دستباف و رنگ روشن است، کلی پول پرداخت کردم. اگر تمیز می‌شد با هزینه زیاد آن کنار می‌آمدم، اما با این وضعیت که قالی‌هایم تغییر رنگ داده‌اند صرف این همه پول معنایی ندارد.

همسرش پیگیری‌هایی داشته است تا حداقل قالی‌هایشان را به شکل و شمایل قبلی درآورند. می‌گوید؛ بعد از چندین بار تماس شوهرم با قالی‌شویی مذکور، آن‌ها قبول کردند که بعد از تعطیلات عید برای بردن قالی می‌آیند، اما چه فایده دارد که سال را با این قالی‌های بدرنگ نو می‌کنیم.

فقط واحد‌های صنفی مجاز

هادی مخملی، رئیس اتحادیه قالی‌شویان مشهد به افرادی که قصد شست وشوی قالی را در این روز‌ها دارند، توصیه‌هایی دارد. او با بیان اینکه شهروندان به آگهی‌های این واحد صنفی در فضای مجازی و رسانه‌ها در صورتی که مجوز و کد صنفی مدنظر را ندارند، اعتماد نکنند به شهرآرا می‌گوید: شهروندان برای پیشگیری از بروز هر اتفاق ناخوشایندی اعم از خسارت و سرقت و باقی موارد پیش از آنکه قالی خود را به واحد‌های صنفی تحویل بدهند از اتحادیه استعلام بگیرند که آیا این قالی‌شویی از اتحادیه مجوز دارد؟ چرا که ما بر قالی‌شویی‌های دارای مجوز نظارت داریم و پاسخ‌گوی شهروندان در این زمینه هستیم.

تشدید نظارت‌ها در پایان سال

مخملی در ادامه می‌افزاید: واحد شکایات مردمی در اتحادیه پاسخ‌گوی شهروندان است تا در صورت تخلف احتمالی و کیفیت ضعیف خدمات واحد صنفی در اسرع وقت رسیدگی کند. او از تشدید نظارت‌ها در پایان سال خبر می‌دهد و می‌افزاید: در حال حاضر بازدید‌های پایان سال به صورت گشت‌های مشترک در حال انجام است و در هفته‌های آینده این بازدید‌ها افزایش پیدا می‌کند. مصادیق بارز برای شکایت از قالی‌شویی را هم رئیس اتحادیه این‌طور بر می‌شمرد: شهروند اگر قالی‌هایش دچار خسارت‌هایی نظیر پارگی شود یا حسن انجام کار صورت نگرفته باشد نظیر آنکه درست شست‌وشو نشده و قیمت نامتعارفی اخذ شده باشد، می‌تواند از قالی‌شویی شکایت کند.

استفاده از پودر‌های شوینده استاندارد

آن‌طور که رئیس اتحادیه می‌گوید الزام‌هایی برای نحوه شست‌وشوی قالی‌ها وجود دارد: برای شست‌وشوی قالی‌ها، استفاده از پودر‌ها و مواد شوینده استاندارد، الزامی است. از سوی دیگر شهروندان درنظر داشته باشند که شست‌وشوی فرش‌های اعلا و نفیس بیش از دوازده‌متر مربع توافقی است و همان ابتدا بین کارگاه مجاز و مشتری باید مشخص شود.

رفع مشکل به صورت تلفنی

تماس گرفتن با شماره‌های اتحادیه فرش دستباف و قالی‌شویان مشهد و مطرح کردن مسئله، راهی است که رئیس اتحادیه پیشنهاد می‌دهد. مخملی می‌گوید: اگر قالی‌هایتان را طبق استاندارد‌های قالی‌شویی‌های مجاز تحویل نگرفتید، بلافاصله اتحادیه این صنف را در جریان بگذارید. شماره‌های ۳۲۲۳۶۲۳۱ و ۳۲۲۹۳۱۸۵ پاسخ‌گوی شماست.

شست‌وشوی مبل مجوز جداگانه می‌خواهد

مخملی در پاسخ به این پرسش که شست‌وشوی مبل را قالی‌شویی‌ها می‌توانند انجام دهند، می‌گوید: بعضی قالی‌شویی‌ها به سبب شرایط همگن کار قالی‌شویی و مبل‌شویی، پروانه شست‌وشوی نظافتی را نیز گرفته اند. در این صورت امکان انجام این کار وجود دارد، اما در اتحادیه قالی‌شویی، چنین رسته‌ای نداریم و مربوط به اتحادیه ما نیست.

۱۲۰‌قالی‌شویی مجاز

رئیس اتحادیه می‌افزاید: از زمانی که درگاه ملی مجوز‌ها وضعیت صدور پروانه این واحد‌ها را تسهیل کرد، تعداد قالی‌شویی‌های غیرمجاز کمتر شد. در حال حاضر ۱۲۰‌قالی‌شویی مجاز در سطح شهر مشهد داریم. در مورد قالی‌شویی‌های غیرمجاز نیز این‌طور پاسخ می‌دهد: قالی‌شویی‌های غیرمجاز در روز‌های پایانی سال فعالیتشان بیشتر می‌شود. در این راستا با بازرسی‌های انجام شده این واحد‌ها شناسایی و از فعالیتشان جلوگیری می‌شود.

دردسر‌های رنگارنگ قالی‌شویی‌های بدون مجوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->