سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی کشور در مشهد به کار خود پایان داد ثبت نام تسهیلات اقتصاد دیجیتال آغاز شد زمان رونمایی از نینتندو سوییچ ۲ رسما اعلام شد جزئیاتی جدید از پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ با هوش مصنوعی شارژدهی گلکسی S۲۵ ده درصد بهتر می‌شود انتقال داده‌های دستگاه اندروید قبلی به دستگاه‌ اندرویدی جدید سریع‌تر می‌شود افشای مشخصات اولیهٔ Xiaomi 15 Pro ویدئو | ربات اپتیموس تسلا، مشغول کار در کارخانه خانواده آیفون ۱۷ یک عضو «اسلیم» خواهد داشت تراکنش‌های بیت‌کوین میلیاردی شد اولین تریلر از حضور شخصیت «هوملندر» در بازی «مورتال کمبت ۱» (Mortal Kombat 1) لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد اولین تصاویر از فصل دوم سریال «آخرینِ ما» (The Last of Us) شواهد جیمز وب برای اثبات حیات فرازمینی کافی نیست هشدار به کاربران اندروید: اطلاعاتتان در خطر است! | صاحبان شیائومی بیشتر مراقب باشند! از Pixel 8a چه می‌دانیم؟ | افشای همه مشخصات گوشی جدید گوگل، پیش از رونمایی معرفی بازی «گربه‌ها و سوپ» (cats & soup) + دانلود اندروید و IOS مایکروسافت: پلیس آمریکا حق ندارد از Azure برای تشخیص چهره استفاده کند مشخصات Poco F6 Pro فاش شد انتشار تصاویر Xperia 1 IV، آخرین پرچمدار سونی
سرخط خبرها

ثبت ۲ رکورد جدید صنعت فضایی در سالی که گذشت

  • کد خبر: ۲۱۹۲۴۶
  • ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹
ثبت ۲ رکورد جدید صنعت فضایی در سالی که گذشت
تا پیش از سال ۱۴۰۲، ارسال سنگین‌ترین ماهواره ایرانی به فضا از نقاط مورد توجه در کارنامه دولت سیزدهم بود. در سال ۱۴۰۲، شکستن رکورد تعداد پرتاب در یک سال و فتح بیشترین ارتفاع ماهواره‌ای از سطح زمین از اقداماتی بود که به این کارنامه اضافه شد؛ اما این ماهواره‌های مهم چه ماهواره‌هایی بودند؟
به گزارش شهرآرانیوز، رهبر انقلاب در اولین روز‌های سال ۱۴۰۳، در کنار اشاره به مشکلات و تلخی‌های اقتصادی، به شیرینی‌هایی اشاره داشتند که در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد و عمدتا از جنس علم و فناوری بود.پرتاب چندین ماهواره به مدار‌های مختلف فضا به کمک پرتابگر‌های ایرانی و بین‌المللی از این شیرینی‌های فناورانه در ۱۴۰۲ بود.

۱۴۰۲ پررونق‌ترین سال در تاریخ صنعت فضایی کشور بود

آنگونه که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز می‌گوید، «۱۴۰۲ پررونق‌ترین سال در تاریخ صنعت فضایی کشور بود که در کنار ده‌ها رویداد فضایی مثل ساخت ماهواره‌های جدید، آغاز ساخت بزرگ‌ترین پایگاه فضایی کشور و رکورد شش پرتاب فضایی در یک سال نیز ثبت شد.» در سالی که گذشت، «نور ۳» اولین ماهواره ایرانی بود که در مهرماه و با ماهواره‌بر «قاصد» پرتاب شد. نور ۳ با سرعت ۷٫۶ کیلومتر بر ثانیه پرتاب شد و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب، در مدار ۴۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. این ماهواره یک ماهواره تصویربرداری است.

اولین گام ایران برای ارسال انسان به فضا

کپسول زیستی «کاووس» دومین پرتاب ایران در ۱۴۰۲ به فضا بود. کاووس که توسط کاوشگر زیستی «سلمان» به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری رفت، اولین گام در نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضاست و مقاصد تحقیقاتی و اکتساب فناوری دارد. کاووس در آذر سال قبل به فضا پرتاب شد.

شکستن رکورد ارتفاع پرتاب با ثریا

متخصصان صنعت فضایی در سال ۱۴۰۲ به دانشی دست یافتند که در «ثریا» بود. ثریا ماهواره تحقیقاتی ۵۰ کیلوگرمی است که جزء ماهواره‌های سبک‌وزن است و با پرتاب موفق در دی‌ماه سال گذشته در ارتفاع ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. این ارتفاع، برای اولین بار بود که توسط ثریا فتح شد. «قائم ۱۰۰» نام ماهواره‌بری بود که این پرتاب موفق را انجام داد.

ارسال سه ماهواره با سیمرغ

ایران در بهمن‌ماه سالی که گذشت، سه ماهواره را به صورت هم‌زمان با ماهواره‌بر تماما ایرانی «سیمرغ» به فضا فرستاد. ماهواره تحقیقاتی و سبک‌وزن «مهدا» و نانوماهواره‌های «هاتف» و «کیهان ۲» این سه مسافر سیمرغ بودند. سیمرغ این سه ماهواره را در یک مدار بیضوی قرار داد که کمینه ارتفاع آن ۴۵۰ کیلومتر و ارفاع بیشینه آن ۱۱۰۰ کیلومتر از سطح زمین است.

ارسال ماهواره با پرتابگر بین‌المللی

ماهواره تحقیقاتی ۱۳۲ کیلوگرمی «پارس ۱»، آخرین مسافر صنعت فضایی ایران به مقصد فضا بود. این ماهواره به کمک ماهواره‌بر روسی سایوز توانست در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد. شایان ذکر است که دولت سیزدهم از زمان شروع فعالیت خود ۱۲ پرتاب موفق به فضا داشته است که در تعداد پرتاب رکورد دهه ۹۰ را شکست.
 
از طرف دیگر «نور ۳» که در سال گذشته به ارتفاع ۷۵۰ کیلومتری پرتاب شد، بیشترین ارتفاع را در بین ماهواره‌های ایران دارد. ماهواره ۶۰۰ کیلوگرمی «خیام» نیز سنگین‌ترین ماهواره ایرانی در فضاست که در سال ۱۴۰۱ به فضا پرتاب شد. در مجموع، دولت سیزدهم تاکنون توانسته است ۳ رکورد بیشترین پرتاب، بیشترین ارتفاع و سنگین‌ترین ماهواره را از آن خود کند.
ثبت ۲ رکورد جدید صنعت فضایی در سالی که گذشت
 
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->