سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت انواع گوشی‌های سامسونگ سری S چند؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مستأجران وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی ودیعه‌مسکن را چگونه می‌توانند دریافت کنند؟ + جزئیات منطقه حساس در بازار سکه کجاست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز | ریزش‌ها لاک‌پشتی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ضرورت صادرات ۲۰۰ هزار تن سیب و پرتقال سایپا شرایط جدید فروش و پیش‌فروش ۱۰ محصول را اعلام کرد + اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل رقم دقیق مالیات پرداختی طلافروشان مشخص شد | دلیل اعتراض طلافروشان چیست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بخشی از ظرفیت مسکن ملی به کارگران جزئیات تازه از خروج عجیب‌وغریب ارز از کشور فروش بلیت فوق‌العاده قطار مشهد، از امروز ۹ صبح (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد | طلای زینتی تا ۱۵۰ گرم معاف از مالیات است فرماندار مشهد: از طلافروشان فراتر از قانون چیزی نمی‌خواهیم | کسانی که مغازه هایشان پلمب شده، براساس روال قانونی بوده‌ است سال گذشته ۲۸ درصد منابع از بانک‌های خراسان رضوی خارج شد واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس منتفی شد تعویض ۵۰۰ هزار کولر آبی پرمصرف در خراسان رضوی جزئیات تازه‌ترین تغییر سن و شرط بازنشستگی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بازار سرمایه، نماد مشارکت مردمی در اقتصاد

  • کد خبر: ۲۱۹۸۰۱
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
بازار سرمایه، نماد مشارکت مردمی در اقتصاد
بی شک خروج مسکن و خودرو از جرگه کالا‌های سرمایه‌ای و ورود آن‌ها به سیاهه کالا‌های مصرفی می‌تواند به تقویت بازار سرمایه کمک شایانی کند.

نگاهی به روند دو دهه گذشته اقتصاد ملی نشان می‌دهد بازار سرمایه به عنوان گسترده و برجسته‌ترین زیرساخت حضور آحاد جامعه در اقتصاد توانسته است با جذب نزدیک به ۵۰میلیون ایرانی (با احتساب کد معاملاتی مشمولان سهام عدالت) به نماد مشارکت مردمی در اقتصاد کشور تبدیل شود.

البته رقیبان بازار سرمایه در ایران بسیار قدرتمند هستند و همواره توانسته اند سهمی جدی در جذب سرمایه‌های خرد جدید و حتی خروج پول از بازار سرمایه داشته باشند. ارز‌های خارجی به خصوص دلار در کنار طلا و مسکن در دهه‌های گذشته همواره چالش آفرین بوده اند و توانسته اند بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار دهند. نوپابودن بازار سرمایه به نسبت بازار‌های سنتی طلا و مسکن از یک طرف و اعتماد بیشتر مردم به طلا، دلار و به خصوص زمین و مسکن، می‌طلبد تا متولیان بیش از پیش بر اصلاح فرهنگ عمومی در این زمینه تمرکز کنند تا شاهد حرکت سرمایه از بازار‌های موازی به سوی بازار سرمایه باشیم.

بی شک خروج مسکن و خودرو از جرگه کالا‌های سرمایه‌ای و ورود آن‌ها به سیاهه کالا‌های مصرفی می‌تواند به تقویت بازار سرمایه کمک شایانی کند. در این راه نقش دولت بسیار پررنگ است و از طرفی تحقق شعار‌های دولت در تأمین ۴ میلیون مسکن و از سوی دیگر افزایش تولید خودرو داخلی در کنار تسهیل واقعی واردات خودرو می‌تواند تأثیر زیادی در روی آوری مردم به بازار سرمایه داشته باشد.

در کنار موارد فوق، افزایش حضور مردم در بازار سرمایه ملزومات دیگری نیز دارد. ازجمله آن‌ها می‌توان به نرخ بهره بانکی، نرخ تسعیر ارز، تعامل با فعالان اقتصادی، حذف مقررات زاید، ارتقای شفافیت و داشتن رویکرد ملی و همه جانبه در سیاست گذاری و در یک جمله کمک به افزایش اعتماد مردم به بازار سرمایه و پیش بینی پذیرکردن آن اشاره کرد که باید بیش از گذشته به آن‌ها توجه شود. در مقابل آن کنترل دستوری بازار، داشتن نگاه کوتاه مدت و بخشی نگری آثار مهلکی ایجاد می‌کند که به صنعت و تولید صدمه خواهد زد.

در انتها بر این نکته تأکید می‌شود که افزایش مشارکت مردم در رشد تولید دست کم به دو مؤلفه نیاز دارد. اول: تسهیل دسترسی آحاد جامعه به ابزار‌های لازم که با وجود بازار سرمایه محقق است. دوم: کمک به افزایش اعتماد جامعه به اقتصاد ملی که نیازمند پیش بینی پذیرکردن اقتصاد و نگاه ملی در تصمیمات اقتصادی است. حال اگر این دو، توأمان فراهم شود، ثمرات بزرگی برای کشور خواهد داشت که اولین محصول آن تحقق شعار سال خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->