سرخط خبرها

وصف امیرالمومنین (ع) از زبان کلمات

  • کد خبر: ۲۱۹۸۱۷
  • ۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
وصف امیرالمومنین (ع) از زبان کلمات
بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان است و روز‌ها و شب‌هایی که با نام و یاد مبارک حضرت علی (ع) گره خورده است. زمانی که به نظر فرصت مغتنمی است تا علاوه بر سوگواری هایمان، باب تعقل و تفکر را نیز بگشاییم.

به گزارش شهرآرانیوز، به همین دلیل، مطلبی را به معرفی چند کتاب پیرامون زندگی و زمانه حضرت علی (ع) اختصاص داده ایم. کتاب‌هایی که هرکدام می‌تواند از منظری علاقه مندانی را به خود جذب کند، چه آن‌ها که به خواندن رمان و داستان علاقه دارند و چه آن دسته‌ای که در جست وجوی کتب تاریخی با ارجاعات و مستندات می‌گردند.

سخنرانی‌های شهیدمطهری درباره حضرت علی (ع)

اولین کتاب از این فهرست، کتاب «جاذبه و دافعه علی (ع)» است که چهار سخنرانی را از شهید مرتضی مطهری در سال ۱۳۴۶ شمسی شامل می‌شود؛ سخنرانی‌هایی که در حسینیه ارشاد انجام شده است و در قالب این کتاب مشتمل بر یک مقدمه و دو بخش است. این اثر مانند اغلب آثاری که پس از شهادت استاد مطهری منتشر شده، به وسیله دکتر علی مطهری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشکده الهیات دانشگاه تهران تنظیم شده و انتشارات صدرا آن را منتشر کرده است. 

علی، شخصیت دونیرویی، نیروی جاذبۀ علی علیه السلام، محبت و ارادت به اولیاء، حب علی در قرآن و سنت، رمز جاذبۀ علی، نیروی دافعۀ علی علیه السلام، دشمن سازی علی، پیدایش خوارج، اصول عقاید خوارج، عقیده خوارج در باب خلافت، عقیده خوارج درباره خلفا، دموکراسی علی، علی امام و پیشوای راستین، بخشی از موضوع‌هایی است که در این مجموعه درباره آن صحبت شده است.

برخی از کاربرانی که این کتاب را مطالعه کرده اند، نظرات خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند. کاربری نوشته است: «بسیار کتاب عالی است... من این کتاب را به خاطر مطالب عمیقش هربار که بر‌ می‌گردم و دوباره مطالعه می‌کنم؛ بیشتر با امام علی (ع) و سبک زندگی الهی ایشان آشنایی پیدا می‌کنم.

 این کتاب برای قشر نوجوان به بعد مناسب است.» و دیگری گفته است: «بسیار عالی و شفاف عوامل جاذبه و دافعه در شخصیت افراد توضیح داده شده است. علاوه بر معارف معنوی، دید روان شناسی مفیدی به خواننده ارائه می‌دهد.» یک نفر هم نوشته است: «این کتاب با زبان ساده، طوری شخصیت امام را توصیف کرده که انگار در آن زمان شما با حضرت زندگی کردی، خواندنش بسیار دلنشین و روح نوازه.»

آشنایی با دیدگاه امام علی (ع) درباره مسائل اساسی دین

«دروازه‌های سپیدی»، دومین کتابی است که می‌توانیم برای مطالعه در این روز‌ها به شما پیشنهاد کنیم. کتابی که انتشارات نسل نواندیش آن را منتشر کرده است و نوشته جعفر شیخ الاسلامی است. هدفی که این کتاب دنبال می‌کند درواقع آشنایی با دید گاه‌های حضرت علی (ع) درباره موضوع هایی، چون ایمان، نماز، رفتار‌ها و صفات شایسته، حق و باطل، قضاوت، عدالت و ... است. 

وحدت از دیدگاه امیرمؤمنان علی (ع)، شورا و مشورت از دیدگاه امیرمؤمنان علی (ع)، عهدنامه امام علی (ع) به مالک اشتر، مسائل مربوط به مالیات و دوری از اسراف و زیاده روی، برنامه‌های سازنده و رفتار‌های شایسته زمامدار، بخش‌هایی از عنوان‌هایی است که در این کتاب به آن پرداخت شده است. در بخشی از کتاب دروازه‌های سپیدی می‌خوانیم: «از دیدگاه امیرالمؤمنین علی (ع)، نماز نشانه ملیت اسلامی است که مردم به وسیله آن ممتاز و مشخص می‌شوند.

 علی (ع) در نهج البلاغه سخنان گران قدری پیرامون نماز و آثار و آداب آن دارد، از جمله اینکه: مواظب نماز باشید و آن را حفظ کنید. زیاد نماز بخوانید و به وسیله نماز به خدا نزدیک شوید، زیرا خداوند نماز را در وقت‌هایی معین واجب گردانیده است. مگر به پاسخ جهنمی‌ها آن گاه که از آن‌ها پرسیده می‌شود و پاسخ می‌دهند، گوش نداده اید؟ به آن‌ها می‌گویند چه چیزی شما را در جهنم افکند؟ جهنمی‌ها می‌گویند ما نماز نمی‌خواندیم.»

داستان یک کشیش عاشق کتب خطی

سومین گزینه از این فهرست یک رمان است با نام «قدیس». رمانی که نشر نیستان آن را منتشر کرده و به قلم ابراهیم حسن بیگی نوشته شده است. ماجرای این داستان به زندگی کشیشی برمی گردد که دوست دارد مجموعه دار کتب و اسناد خطی باشد و به همین دلیل اشتیاق فراوانی برای جمع آوری کتاب‌های خطی دارد. این علاقه، کشیش را به مرد تاجیکی می‌رساند که می‌خواهد کتابش را بفروشد. در ادامه نیز ماجرا‌هایی رخ می‌دهد که کشیش را به مطالعه سرگذشت امام علی (ع) علاقه مند می‌کند. 

به بیانی دیگر، این کتاب را می‌توان نگاهی تاریخی دانست به بعد حکومت داری حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در پنج سال دوران خلافت. از همین رو، این کتاب می‌تواند برای علاقه‌مندان به کتاب‌های دینی، تاریخی و رمان و داستان پیشنهاد خوبی باشد. ابراهیم حسن بیگی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری میزان از این گفته بود که کتاب «نهج البلاغه» مهم‌ترین منبع او برای نوشتن این اثر بوده است.

 در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «دیگر شکی نداشت که به یک گنج واقعی دست یافته است. حتی اگر این عدد ربطی به سال کتابت نداشته باشد، باز کاغذ‌های پاپیروس و اوراق پوست آهو ثابت می‌کرد که قدمت این نسخه خطی بیشتر از آن است که بشود تصوری از آن داشت. کشیش جان تازه‌ای گرفت. شروع کرد به ورق زدن اوراق. بوی کهنگی کتاب را استشمام می‌کرد؛ کتابی که باید به هر شکل آن را به چنگ می‌آورد....»

از ولادت تا شهادت

اگر در جست وجوی کتابی هستید که اطلاعات جامع و کاملی را از آغاز زندگی حضرت تا شهادت ایشان در اختیارتان قرار بدهد، «فروغ ولایت» می‌تواند یک گزینه مطلوب باشد. کتابی که با عنوان تاریخ تحلیلی زندگانی امیرالمؤمنین علی (ع) نیز شناخته می‌شود و اثری است از آیت ا... شیخ جعفر سبحانی. این کتاب به سیره و روش حضرت امیرالمؤمنین (ع) پرداخته است. آیت ا... سبحانی در این اثر درواقع با تقسیم بندی دوران حیات حضرت به پنج دوره، از مهم‌ترین جریانات زندگی امام سخن گفته است. 

در توصیف این اثر گفته می‌شود سعی شده است سیر زندگی ایشان از طرفی گویا و روان حکایت شود و از دیگر سو کاملا مبتنی بر منابع دسته اول تاریخی و روایی باشد. نکته‌ای که این اثر را از دیگر کتب موجود در این زمینه متمایز می‌کند، جامعیت آن است به صورتی که از ولادت تا شهادت ایشان را در برمی گیرد و همه این عرصه‌ها در کنار آیات و روایات آن تشریح می‌شود. گفته می‌شود رسالت اصلی این کتاب، ترسیم زندگی شخصی و عادی حضرت است. این اثر را مؤسسه امام صادق (ع) در ۸۶۰ صفحه منتشر کرده است.

منابع:
پاتوق کتاب فردا، ایران کتاب، فیدیبو، کتابراه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->