عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شگفتی سازی افغانستان با هدایت مربیان ایرانی | تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی صعود کرد مشهد خانه فوتسال افغانستان مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد پخش زنده بازی افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند
سرخط خبرها

کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود

  • کد خبر: ۲۲۱۹۳۶
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۹
کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود
حامد کرزی، عبدالله عبدالله و جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود در پیام‌هایی جداگانه حمله ایران به اسرائیل را دفاع مشروع خواندند.

به گزارش شهرآرانیوز، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: صلح جهانی اخیراً با زیاد شدن جنگ‌ها و بحران‌ها و نقض قوانین و اصول بین‌المللی شدیداً مورد تهدید قرار گرفته است. حمله ‎اسراییل بر قنسلگری ‎ایران در ‎دمشق یکی از موارد جدید آن بود که با پاسخ جمهوری اسلامی ایران به مثابه حق مشروع دفاع از خود مواجه گردید.

ایران کشور برادر و همسایهٔ افغانستان است که در لحظات سخت با مردم ما بوده و افغان‌ها نیز احساس همدردی و همبستگی با مردم ایران دارند.

جنگ ‎غزه هم که بدترین فاجعهٔ انسانی را به وجود آورده است، باید هر چه زود‌تر با برقراری آتش بس دایمی و دستیابی مردم ‎فلسطین به حق داشتن دولت مستقل به پایان برسد تا هم تنش‌ها کاهش یابد و هم زندگی مردم ملکی در فلسطین و اسراییل و تمام منطقه ما مصؤن گردد.»

اقدام ایران در برابر اسرائیل عکس‌العمل در برابر نقض حاکمیت ملی ایران بود

همچنین عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه پیشین افغانستان نیز در واکنش به این حمله در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «اسرائیل با حمله به قونسلگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه قانون بین‌الدول، کنوانسیون‌های بین‌المللی مصونیت نمایندگی‌های دپلوماتیک و عرف بین‌المللی نقض کرد.

پاسخ جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل یک اقدام دفاعی و عکس‌العمل در برابر نقض حاکمیت ملی ایران به‌شمار می‌رود.

ادامه‌ی قتل و کشتار بی‌رحمانه‌ی مردم بی‌گناه فلسطین در غزه از سوی اسرائیل و هدف قراردادن اطفال، زنان، کارمندان سازمان‌های بین‌المللی، داکتران و امدادگران عامل اصلی بحران و تنش در سطح منطقه و جهانی است.

جمهوری اسلامی ایران با مشترکات دینی، تاریخی و فرهنگی همسایه‌ی ما است و اکنون میزبان میلیون‌ها شهروند افغانستان می‌باشد. هرنوع اقدام از سوی اسرائیل علیه ایران و افزایش تنش تاثیر مستقیم بر وضعیت در افغانستان و عواقب غیر قابل پیش‌بینی و ناگوار برای منطقه و صلح و امنیت جهانی دارد.

ما طرف‌دار حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از طرق مسالمت‌آمیز هستیم و از هر اقدامی در جهت تنش‌زدانی، صلح و ثبات حمایت می‌کنیم.»

اقدام دفاعی مشروع

«جبهه مقاومت ملی افغانستان» به رهبری احمد مسعود حملات ایران علیه اسرائیل را «اقدام دفاعی مشروع» دانسته و امیدواری کرده است که اسرائیل از تشدید بیشتر درگیری‌ها خودداری کند.

به‌گفته‌ی این جبهه، ایران براساس ماده‌ی ۵۱ منشور ملل متحد در پاسخ به حمله‌ی اسرائیل بر قنسولگری‌اش در دمشق، اقدام دفاعی انجام داده است.

در اعلامیه‌ی «جبهه مقاومت ملی افغانستان» که امروز (دوشنبه، ۲۷ فروردین) منتشر شده، آمده است که حمله‌ی دو هفته قبل به نمایندگی قنسولی ایران در دمشق خلاف تمام موازین بین‌المللی، به‌ویژه کنوانسیون وین بود.

حکومت طالبان نیز در قبال حملات ایران علیه اسرائیل موضع مشابه با «جبهه مقاومت ملی افغانستان» دارد و این حملات را اقدامات دفاعی مشروع خوانده است.
ایران شنبه‌شب در واکنش به حمله به قنسولگری‌اش در دمشق، حملات پهپادی و موشکی گسترده‌ای علیه اسرائیل انجام داد.

مقام‌های ایرانی این عملیات را «تنبیه» اسرائیل می‌خوانند. اسرائیل، اما می‌گوید که در همکاری با متحدانش، از جمله امریکا و بریتانیا، ۹۹ درصد از موشک‌ها و پهپاد‌های ایران را رهگیری کرده است.

سازمان ملل و کشور‌ها حملات ایران را محکوم کرده و برای کاهش تنش خواستار خویشتن‌داری طرف‌ها شده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->