پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

کوره‌پزخانه‌ها در مشهد احیا می‌شود

  • کد خبر: ۲۲۲۴۱۳
  • ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
کوره‌پزخانه‌ها در مشهد احیا می‌شود
در صورت تصویب در شورای برنامه‌ریزی خراسان روی، فعالیت‌های فنی، صنعتی و کارگاهی در بخشی از اراضی بدون‌استفاده شهر عملیاتی می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز کوره‌پزخانه‌ها در گذشته نقش بسزایی در توسعه شهری داشتند و به نوعی بزرگ‌ترین کارگاه تولیدی مصالح در شهر‌ها محسوب می‌شدند، به‌طوری که زمین‌های اطراف این کوره‌پزخانه‌ها که هنوز برخی از آنها را هم در شهرمان مشاهده می‌کنیم، محلی برای زندگی کارگران همان کوره‌پزخانه‌ها شدند.

اما با توسعه صنعتی به‌ویژه در موضوع مصالح ساختمانی، این شغل از رونق افتاد و اکنون دیگر این کوره‌پزخانه‌ها کاربردی در صنعت و تولید ندارند و این تعطیلی فعالیت تولیدی سبب از یاد رفتن اراضی پیرامون آنها نیز شد که تبعات اجتماعی خاص خود را به همراه داشتند. در حریم مشهد نیز کوره‌پزخانه‌های زیادی وجود داشت. از همین رو مدیریت شهری مشهد با ارائه طرح مطالعاتی برای سامان‌دهی این اراضی درصدد است تا با ایجاد نظامی قانونمند در این زمین‌ها علاوه بر اینکه معضلات اجتماعی به وجود آمده پیرامون این کوره‌پزخانه‌ها را پایان دهد، دوباره در این زمین‌ها تولید و صنعت شکل گیرد.

در همین‌باره سرپرست مدیریت هماهنگی حریم شهر مشهد گفت: با ابلاغ طرح جامع سوم در سال ۱۳۹۵ و گسترش حریم شهر، صد‌ها هکتار زمین سوخته و به صورت خاص کوره‌های آجرپزی به تعداد ۲۰۵ کوره با متراژ تقریبی ۱۰۰۰ هکتار در زمین‌های شمال، شمال‌شرقی و شرقی شهر به سطح حریم افزوده شد که این اراضی ۱.۱۳ درصد از مساحت حریم مشهد را شامل می‌شود.

مصطفی دهقانی افزود: کوره‌های آجرپزی در گذشته نیروی کار موردنیاز خود را از روستا‌ها و شهر‌های اطراف تأمین می‌کردند و حتی برخی از روستا‌های جدید برای اسکان کارگران کوره‌ها شکل گرفتند، اما اکنون با گذشت چندین سال و با روی کار آمدن کارخانه‌های تولید مصالح ساختمانی مدرن، کوره‌های آجرپزی یکی پس از دیگری تعطیل و این کانون کار و فعالیت، هم‌اکنون به زمین‌های سوخته بدل شده که این تعطیلی و متروکه شدن اراضی علاوه بر مسائل و مشکلات زیست‌محیطی، امنیتی، کالبدی به آسیب‌های اجتماعی فراوان نیز منجر شده است.

فعالیت صنعتی، کارگاهی و فنی به جای کوره‌های متروکه

وی ادامه داد: هدف از سامان‌دهی این اراضی، بازآفرینی آنها و استقرار مجدد کاربری‌هاست. رویکردی که سبب اشتغال‌زایی و رونق بافت پیرامونی آنها شده و از طرفی هم‌راستا با سیاست‌های توسعه پایدار حریم شهر نیز است؛ بنابراین می‌توان از این اراضی برای استقرار فعالیت‌های صنعتی، کارگاهی و خدمات فنی که در داخل محدوده شهری امکان فعالیت ندارند، استفاده کرد.

دهقانی در ادامه گفت: طرح سامان‌دهی اراضی قهوه‌ای (کوره‌پزخانه‌ها) پس از تأیید در کمیسیون شهرسازی و معماری، درنهایت در کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر در سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید. همچنین شرح خدمات این پروژه توسط مدیریت هماهنگی حریم شهر تهیه شده و مشاور انتخاب شده است، اکنون مشاور، فاز اول مطالعات را تحویل داده که به تأیید دستگاه بهره‌بردار (مدیریت هماهنگی حریم شهر) رسیده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح سامان‌دهی اراضی قهوه‌ای (کوره‌پزخانه‌ها) مستلزم تأیید نهایی از سوی کارگروه تخصصی امور زیربنایی استان و تأیید در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->