سرخط خبرها

امسال ۲۲‌میلیون نهال در خراسان رضوی غرس می‌شود

  • کد خبر: ۲۲۳۸۸۴
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
امسال ۲۲‌میلیون نهال در خراسان رضوی غرس می‌شود
مدیرکل منابع‌طبیعی خراسان‌رضوی ادامه داد: امسال باید ۲۲‌میلیون اصله نهال کاشته شود که اکنون حدود ۵ میلیون اصله نهال در حوزه جنگلی تولید شده است.

به گزارش شهرآرانیوز «بیابان‌زدایی، بی‌اعتبار» تیتر خبری است که مهر‌ماه سال گذشته در روزنامه شهرآرا منتشر کردیم و مدیرکل منابع طبیعی خراسان‌رضوی در آن گفت‌وگوی صریح اعلام کرد: «اعتبارات اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌رضوی کفاف انجام ۲۰ تا ۲۵‌هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی را می‌دهد.» این در حالی است که خراسان‌رضوی ۵.۵‌میلیون هکتار زمین با اقلیم بیابانی دارد که باید عملیات بیابان‌زدایی برای آن اجرا شود. به گفته محسن فنودی، مبلغ این اعتبار کم است و باید بودجه بیشتری اختصاص یابد.

محسن فنودی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم در سفر آتی، رئیس جمهور و هیئت دولت اعتبارات خوبی در حوزه بیابان و آبخیزداری برای استان تصویب کنند، افزود: از اولویت‌های بعدی منابع طبیعی، آبخیزداری است و امیدواریم مسئولان اعتبار خوبی اختصاص بدهند.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از عرصه‌های ملی و منابع طبیعی از دیگر اولویت‌های این اداره‌کل است، افزود: اقدام بعدی که در دستور‌کار قرار دارد، طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت است که اجرای آن، کمک مردم و همه دستگاه‌های اجرایی استان را می‌طلبد. هر‌جا که مردم در حوزه کاشت درخت کمک کنند، از آن مراقبت بیشتری نیز می‌کنند.

کاشت ۲‌میلیون نهال تا ۳ ماه آینده در استان

فنودی تعهد سالانه استان را برای تولید و کاشت درخت، ۲۲‌میلیون اصله نهال اعلام کرد و گفت: در سال ابتدای این طرح ۲۷‌میلیون نهال تولید کردیم، اما نتوانستیم برای کاشت آنها اقدام کنیم؛ زیرا نهال‌های جنگلی را در سال اول تولید، نمی‌توان به عرصه منتقل کرد؛ به‌همین‌دلیل تعهد سال اول در کاشت، ۸ میلیون اصله است که تاکنون ۶‌میلیون اصله نهال کاشته شده استو ۲ میلیون اصله دیگر نیز ظرف سه ماه آینده کاشته خواهد شد.

۲۲‌میلیون اصله نهال، تعهد امسال

مدیرکل منابع‌طبیعی خراسان‌رضوی ادامه داد: امسال باید ۲۲‌میلیون اصله نهال کاشته شود که اکنون حدود ۵ میلیون اصله نهال در حوزه جنگلی تولید شده است و امیدواریم به‌همین تعداد نیز نهال بیابانی در نهالستان‌های دولتی تولید شود که در مجموع ۱۰ میلیون اصله می‌شود. مابقی این تعداد نیز به کمک نهالستان‌های بخش خصوصی و مردم انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا هنوز کانون‌های فرسایش بادی استان به‌سرعت در حال رشدند، اظهار کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شده؛ بنابراین رشد این کانون‌ها مانند گذشته نبوده است. در طرح کاشت یک‌میلیارد درخت، تولید حدود دو‌سوم گونه‌هایمان را به نوع بیابانی اختصاص دادیم؛ زیرا دو‌سوم خراسان‌رضوی را اقلیم بیابانی تشکیل می‌دهد؛ به‌طوری‌که ۲۲‌شهرستان از ۳۳‌شهرستان این استان درگیر بیابان‌اند.

پاسخ فنودی به این پرسش که آیا امسال می‌توانیم به افزایش درصد بیابان‌زدایی در استان امیدوار باشیم، این بود که «در ستاد ریزگرد که سال گذشته در سرخس تشکیل شد، وعده دادند که ۱۰۰‌میلیارد تومان اعتبار توسط وزارت نفت برای بیابان‌زدایی شهرستان سرخس اختصاص پیدا کند که در‌صورت تخصیص این اعتبار، باید مساحت درخورتوجهی عملیات بیابان‌زدایی در شهرستان سرخس انجام شود.»

وی تصریح کرد: البته جدا از اعتبارات دولتی در شهرستان سرخس و از محل طرح مردمی کاشت یک‌میلیارد درخت، توانستیم کاشت نهال را در حدود دویست هکتار از پهنه‌های بیابانی سرخس انجام دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->