سرخط خبرها

مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد

  • کد خبر: ۲۲۴۰۰۷
  • ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۷
مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند از مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد خبر داد و گفت: حضور پلنگ در آن منطقه جای نگرانی ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز، نقی میرزاکریمی در پی انتشار تصویر پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد گفت: حضور پلنگ در آن محدوده طبیعی است و کوهستان و طبیعت اطراف روستا‌های مشهد، کلاک و رودافشان یکی از بهترین زیستگاه‌های این گونه است.

وی اظهار کرد: پلنگ‌ها اغلب شب‌گرد و شب شکار بوده و بسیار پنهان کار و انسان گریزند و خطری مردم را تهدید نمی‌کند و جای نگرانی نیست.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده حیوانات وحشی به خصوص گربه سانان بزرگ جثه به آنها نزدیک نشوند و سریعا موضوع را بلافاصله از طریق شماره ۰۹۹۲۱۰۰۱۵۴۰ به یگان حفاظت این اداره اطلاع دهند.

پلنگ حیوانی از زیر راسته گربه‌سانان است که پس از پلنگ برفی کوچک‌ترین گونه در میان پنج گونه گربه بزرگ در سرده پلنگ‌مانند‌ها است که ببر، شیر و جگوار به ترتیب سه گونه بزرگ‌تر آن هستند، زیستگاه پلنگ در گذشته از آفریقای جنوبی تا کره را در بر می‌گرفت و این جانور در سراسر آفریقا و جنوب آسیا پراکنده بود، اما تخریب زیستگاه و شکار، قلمرو این جانور را به شدت کاهش داده و امروزه بیشترین تراکم پلنگ‌ها در آفریقای جنوب صحرا است.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت این حیوان را با توجه به کاهش جمعیت و کاهش محدوده زندگی آن در فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر قرار داده‌است. با این همه، اما جمعیت پلنگ از جمعیت دو خویشاوند نزدیکش یعنی شیر و ببر بیشتر است و وضعیت حفاظتی بهتری دارد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->