حماسه ماندگار قیام ۱۵ خرداد با حضور زنان تاثیرگذار پوستر | جایگاه زنان از منظر شهید جمهور کتابچه شرح وصیت نامه امام خمینی (ره) توسط بانوان فعال مشهدی منتشر شد عرضه «صدایی که از اعماق وجودم می‌آمد» در کتابفروشی‌ها | قصه زن فرانسوی که شیعه شد زیاد بغل کردن نوزاد خوب است یا بد؟ ویدئو | روایتی دخترانه از زیارت امام رضا (ع) نجوا‌های دختران مشهدی با امام رضا(ع) ۶ مدال ایرانی بانوان در پایان روز سوم دوومیدانی غرب آسیا کسب شد صرف هزینه میلیاردی بانوان پولدار برای مادرشدن بدون بارداری! زنان، درگیر دوگانه اشتغال و مادری آیت‌الله رئیسی به ارتقای جایگاه زنان و ضرورت میدان‌دادن به آنان معتقد بود مادر مشهدی در هفته سی و سوم بارداری صاحب ۴ فرزند دختر شد حرم نوشت‌های یک خادمه | عزت نفس گمشده مادر نقد و بررسی فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» از نگاه دختران دهه هشتادی با حضور کارگردان دیدار دختران رسانه‌ای «شهربانو» با مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا انتقاد خزعلی از کمبود اساتید متخصص در حوزه مطالعات زنان انسیه شاه‌حسینی: حقوق زنان هنرمند برای آیت‌الله رئیسی مهم بود اینستاگرام روی موج بی‌اخلاقی افزایش تعداد فروشندگان ترمز بازار مسکن را کشید (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) خبرنگاران زن فلسطینی قربانیان ترورهای هدفمند اسرائیل
سرخط خبرها
حضرت معصومه‌(س) از شاخص‌های تأثیرگذار بر فرهنگ ما هستند

حضرت معصومه‌(س) از شاخص‌های تأثیرگذار بر فرهنگ ما هستند

  • کد خبر: ۲۲۷۲۴۴
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت معصومه(س) بانویی است که از چهار امام معصوم درباره ایشان روایت داریم در حالی که شاید در تاریخ اهل‌بیت(ع) نداشته‌ایم که چهار معصوم به نیکی‌ها و ویژگی‌های اخلاقی فردی اشاره کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، دهه کرامت فرصتی برای معرفت بیشتر درباره حضرت فاطمه معصومه(س) و امام‌رضا(ع) است. در این رابطه دکتر معصومه ظهیری، مدرس حوزه و دانشگاه، در پاسخ به پرسشی درباره ظرفیت‌های این مناسبت مهم برای تحول و رشد اجتماعی در جامعه به‌خصوص در حوزه دختران و بانوان، گفت: در مسائل اجتماعی مؤلفه بسیار مهمی برای رشد اجتماعی وجود دارد که تحت عنوان «معرفی شاخص تأثیرگذار» از آن یاد می‌شود. بی‌شک بانوان نخبه تأثیرگذاری مثل کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه‌معصومه(س) که دنباله‌رو حضرت فاطمه‌زهرا(س) و حضرت زینب(س) هستند، چهره‌های تأثیرگذار و شاخصی هستند که از آموزه‌های زندگی آن‌ها به عنوان ظرفیت‌های بزرگ انسان‌سازی و جامعه‌سازی برای رشد جامعه می‌توان بهره‌مند شد.

وی خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) وابسته به جریان فاطمی و زینبی است؛ به همین دلیل امامان معصوم به ایشان بسیار بها داده و وی را ستوده‌اند. بنابراین حضرت معصومه(س) خود یک شاخص الگوساز برای جامعه ماست که هم زنان و هم مردان با مرور زندگی ایشان می‌توانند پرورش یابند و رشد کنند.

این کارشناس حوزه و دانشگاه بیان کرد: در دنیای امروز که جوانان و نوجوانان به دنبال یک چهره ممتاز هستند و سلبریتی‌ها با مطرح‌کردن مسائل مادی تلاش می‌کنند مشهور شوند و روی مردم تأثیر بگذارند، ما با یک هویت ناب و شاخص انسانی برجسته با نام حضرت فاطمه‌معصومه(س) در اول دهه کرامت مواجه می‌شویم؛ انسان شاخص و الگویی که ضمن اینکه به جامعه زنان اختصاص دارند، به دلیل برخورداری از خصایص والای انسانی می‌توانند برای مردان هم الگو باشند.

وی در پاسخ به اینکه بهره‌مندی و الگوپذیری از این بانوی کریمه چگونه ممکن است، تأکید کرد: رفتار‌ها و عملکرد آن حضرت در زندگی، شاخص‌هایی ناب از هویت انسانی را به نمایش گذاشته است که محدود به مکان و زمان و محصور به یک جنس یا رنگ پوست و ویژگی‌های ظاهری نیست؛ بلکه همگان بدان نیازمند و آن را درک می‌کنند مثل احسان و نیکوکاری. بنابراین نه‌تنها زنان و دختران مسلمان حتی غیرمسلمانان و مردان نیز از آزادگی ایشان می‌توانند الگوبرداری کنند؛ هرچند متأسفانه ما روی چنین‌شاخص‌هایی کم کار کرده‌ایم و باید این شاخص‌ها را در جامعه مورد توجه قرار دهیم.

ظهیری در خصوص اهمیت شناساندن هر چه بیشتر حضرت معصومه(س) به عنوان یک بانوی دانشمند و تأثیرگذار در جامعه اسلامی گفت: باید به نوجوانان و جوانان بگوییم که حضرت معصومه(س) عالم و راوی حدیث بوده‌اند و دختری منفعل و دور از جامعه نبوده‌اند. حضرت معصومه بانویی است که از چهار امام معصوم درباره ایشان روایت داریم در حالی که در تاریخ اهل‌بیت‌(ع) نداشته‌ایم که چهار معصوم به نیکی‌ها و ویژگی‌های اخلاقی فردی اشاره کنند.

وی بیان داشت: وقتی ائمه اطهار ایشان را ستوده‌اند و مژده داده‌اند که قم موطن و مرقد و نگین انگشتر جهان اسلام می‌شود، به واسطه حضور نورانی ایشان است و امام‌جواد(ع) هم درباره این بانوی بزرگوار روایت دارند و می‌فرمایند: «کسی که عمه‌ام را در قم زیارت کند و عارف به حق او باشد، بهشت برای او است» و چنین تعابیری نشان می‌دهد وقتی امام معصوم حضرت معصومه(س) را ستوده یعنی صفات بسیار متعالی داشته‌اند. بنابراین این حضرت ویژگی‌های بسیاری دارند که به عنوان شاخص و الگو برای جامعه باید تبیین شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: درباره حضرت معصومه‌(س) باید فیلم و تئاتر ساخته شود یا با موضوع شخصیت این بانو بنویسند و ایشان را در کتاب‌های درسی معرفی کنند تا ایشان به عنوان الگویی ممتاز مورد توجه نسل جوان قرار بگیرند.

منبع: خبرگزاری رضوی

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.