پای ایوان فیضیه حماسه ماندگار قیام ۱۵ خرداد با حضور زنان تاثیرگذار پوستر | جایگاه زنان از منظر شهید جمهور کتابچه شرح وصیت نامه امام خمینی (ره) توسط بانوان فعال مشهدی منتشر شد عرضه «صدایی که از اعماق وجودم می‌آمد» در کتابفروشی‌ها | قصه زن فرانسوی که شیعه شد زیاد بغل کردن نوزاد خوب است یا بد؟ ویدئو | روایتی دخترانه از زیارت امام رضا (ع) نجوا‌های دختران مشهدی با امام رضا(ع) ۶ مدال ایرانی بانوان در پایان روز سوم دوومیدانی غرب آسیا کسب شد صرف هزینه میلیاردی بانوان پولدار برای مادرشدن بدون بارداری! زنان، درگیر دوگانه اشتغال و مادری آیت‌الله رئیسی به ارتقای جایگاه زنان و ضرورت میدان‌دادن به آنان معتقد بود مادر مشهدی در هفته سی و سوم بارداری صاحب ۴ فرزند دختر شد حرم نوشت‌های یک خادمه | عزت نفس گمشده مادر نقد و بررسی فیلم «زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند» از نگاه دختران دهه هشتادی با حضور کارگردان دیدار دختران رسانه‌ای «شهربانو» با مدیرعامل موسسه فرهنگی شهرآرا انتقاد خزعلی از کمبود اساتید متخصص در حوزه مطالعات زنان انسیه شاه‌حسینی: حقوق زنان هنرمند برای آیت‌الله رئیسی مهم بود اینستاگرام روی موج بی‌اخلاقی افزایش تعداد فروشندگان ترمز بازار مسکن را کشید (۱۰ خرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
زنانی که هورمون‌درمانی می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار می‌گیرند

زنانی که هورمون‌درمانی می‌شوند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار می‌گیرند

  • کد خبر: ۲۲۷۲۹۴
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶
براساس تحقیقات جدید، خانم‌هایی که بعد از دوران یائسگی هورمون‌درمانی می‌کنند –حتی برای چند سال- بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار می‌گیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، براساس تحقیقی جدید، مشخص شد خانم‌هایی که کمتر از ۵ سال بعد از دوران یائسگی از هورمون‌درمانی استفاده می‌کنند، تا ۴۰% در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند.

دکتر ریچارد پِتو، استاد آمار پزشکی و اپیدمیولوژی از دانشگاه آکسفورد، عنوان کرده ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد هورمون‌درمانی با ریسک سرطان تخمدان همراه است. 

او ادامه می‌دهد: این ریسک به لحاظ آماری معنی‌دار است، اما تأکید کرد که این ریسک سهم کوچکی دارد؛ یعنی در هر هزار نفر از افراد حدوداً ۵۰‌ساله که به مدت ۵ سال هورمون‌درمانی می‌کنند، برای یک مورد، تشخیص ابتلا به سرطان تخمدان انتظار می‌رود، ضمن آنکه در هر هزار و ۷۰۰ مورد بیمار، احتمال یک مورد مرگ وجود دارد.

قابل توجه است که این آزمون به‌گونه‌ای طراحی نشده بود که رابطه علت‌و‌معلولی را بین هورمون‌درمانی و سرطان تخمدان نشان دهد.

اما دکتر پتو و همکاران این ادعا را دارند که استفاده از هورمون در سرطان تخمدان دخالت دارد. اما مشخص نیست که چطور هورمون‌درمانی می‌تواند ریسک سرطان تخمدان را افزایش دهد. او می‌افزاید: ما مکانیسم مربوط به این جریان را نمی‌دانیم.

براساس آنچه از انجمن سرطان آمریکا در دست است، در ایالات متحده آمریکا امسال، بیش از ۲۱ هزار مورد تشخیص ابتلا به سرطان تخمدان وجود داشته است. بر اساس تخمین‌های ACS در حدود ۱۴ هزار خانم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

در سال‌های ۱۹۹۰، استفاده از هورمون برای کمک به تخفیف علائم یائسگی بسیار رایج شد. اما بعد از آزمون Women's Health Initiative در سال ۲۰۰۲، استفاده از هورمون‌ها متوقف شد؛ زیرا محققان دریافتند به این نحو احتمال حمله قلبی، سکته و لخته خون در افرادی که از هورمون استفاده می‌کنند، افزایش می‌یابد. بنابراین این نحوه درمان کمتر استفاده شد. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، در حدود ۶ میلیون خانم در انگلیس و ایالات متحده آمریکا هنوز از هورمون‌ها استفاده می‌کنند.

پزشکان عموماً توصیه می‌کنند که اگر خانمی تحت چنین‌درمانی قرار دارد، دوره درمان برای تخفیف علائم آزار‌دهنده یائسگی اعم از گرگرفتگی و تعریق‌های شبانه، باید تا حد ممکن بسیار کوتاه باشد.

در این آزمون دکتر پتو و همکاران نتیجه ۵۲ تحقیق مختلف را برای بیش از ۱۲ هزار خانم مبتلا به سرطان تخمدان کنار هم قرار دادند که در حدود نیمی از این خانم‌ها تحت هورمون‌درمانی قرار داشتند. 

افزایش ریسک سرطان تخمدان در بحث هورمون‌درمانی در خانم‌های اروپایی و آمریکایی مشابه هم است. یافته‌ها نشان داد افزایش ریسک در استفاده از استروژن-پروژسترون یا استروژن تنها مشابه بوده است.

هورمون‌درمانی احتمال ابتلا به دو نوع از چهار نوع سرطان تخمدان و سرطان آندومتر از نوع اندومتریوئید و سروز را افزایش می‌دهد. این دو نوع سرطان تخمدان و آندومتر، بسیار شایع هستند.

بر اساس گفته‌های دکتر پتو، وقتی بحث هورمون‌درمانی و ریسک سرطان تخمدان مطرح است، این یافته‌ها به این معنا نیست که بازه درمانی کمتر از ۵ سال بی‌خطر خواهد بود.

افزایش ریسک سرطان تخمدان در اثر هورمون‌درمانی کمتر از ریسکی است که هورمون‌درمانی برای سرطان سینه به دنبال دارد.

دکتر پتو تأکید می‌کند: در این آزمون، بحث هورمون‌درمانی در دوران بعد از یائسگی است و این ربطی به استفاده از هورمون‌ها برای کنترل بارداری ندارد. او توضیح داد در واقع کنتراسپتیو‌های هورمونی ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می‌دهد.

دکتر رابرت مورگان، پروفسور آنکولوژی در مرکز جامع سرطان City of Hope در دو‌ارته کالیفرنیا، این دیدگاه را مورد توجه قرار می‌دهد و عنوان می‌کند: این نوع درمان، ریسک سرطان تخمدان را کمی افزایش می‌دهد و در عموم جمعیت، ریسک ابتلا به این نوع بیماری (سرطان تخمدان) کم است.

او ادامه می‌دهد: حقیقت این است که هورمون‌درمانی ریسک کمی را در مورد سرطان تخمدان به همراه دارد؛ از این رو استفاده یا عدم استفاده از آن به شرایط درمانی بستگی دارد. اما او موافق بود که در صورت نیاز، خانم‌ها مصرف هورمون‌ها را برای تخفیف علائم آزار‌دهنده یائسگی به کار برند و در این صورت دوره درمان تا حد امکان کوتاه باشد و دوز مصرفی در کمترین حالت باشد.

دکتر مورگان می‌افزاید: استفاده از هورمون‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در کمترین دوز برای کاهش ریسک سرطان سینه توصیه می‌شود، اما مصرف طولانی‌تر آن، با افزایش ریسک همراه خواهد بود.

منبع: دروانا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.