مراسم تشییع پیکر مادر شهیدان «شعبانی» در مشهد برگزار شد میزبانی ویژه حرم مطهر رضوی از زائران در سالروز شهادت جوادالائمه(ع) بررسی جلوه‌های شخصیتی امام جواد علیه السلام جزئیات برگزاری کارگاه‌های مشاوره قرائت قرآن و تصحیح قرائت نماز در حرم امام رضا (ع) ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت حضرت امام جوادالائمه (ع) اعلام شد پایان بزرگترین رویداد قرآنی دانشگاهیان کشور در مشهد | رشد ۳۰ درصدی خانواده جامعه سلامت در جشنواره قرآن و عترت ورود نزدیک به ۸۰ درصد زائران ایرانی به سرزمین وحی (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) عالمی از تبار عرفان | یادی از دکتر احمدعلی رجایی بخارایی، نایب التولیه اسبق آستان قدس رضوی توصیف حرم امام رضا(ع) در سفرنامه ۱۹۰ ساله «الکس بارنز» جلوه‌های علم و حلم در وجود عالم آل‌رسول (ص) نسخه اسلام برای ارتباط با محیط زیست فراخوان نخستین سوگواره بین المللی سفینه النجاه در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ چه گذشت؟ آیت‌الله علم‌الهدی: رئیس‌جمهور اگر ساده‌زیست باشد، مردم در رفاه هستند مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در مشهد برگزار شد اعلام ویژه‌برنامه بزرگداشت سالگرد ارتحال امام‌خمینی(ره) و قیام پانزده خرداد در حرم امام‌رضا(ع)   فرصت انابه همه چیز درباره روز دحوالارض | اعمال و توصیه‌های بزرگان
سرخط خبرها

دبیر کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع): فرهنگ رضوی منبعی انگیزه‌بخش برای عدالت‌خواهان جهان است

  • کد خبر: ۲۲۷۴۵۶
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دبیر کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع): فرهنگ رضوی منبعی انگیزه‌بخش برای عدالت‌خواهان جهان است
دبیر کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) گفت: عدالت وجه مشترک همه ملل است و فرهنگ رضوی منبعی انگیزه‌بخش برای عدالت‌خواهان دنیاست و ما خواستار بسط و گسترش همه‌جانبه دیدگاه‌های امام‌رضا(ع) در حوزه عدالت هستیم.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدسعیدرضا عاملی با تشریح روند شکل‌گیری کنگره که از سال ۱۳۶۳ آغاز شده است، اظهار کرد: بعد از برگزاری چهار نشست که بسیار هم موفق بود، شاید تصور شد کنگره دچار اشباع محتوایی شده است؛ به همین دلیل سه دهه متوقف بود، در‌حالی‌که کنگره امتداد تفکر تمدن‌ساز امام‌رضا‌(ع) در سطح جهان است و باید این پرچم و بیرق را در دنیا به اهتزاز درآورد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در فرهنگ رضوی خاطرنشان کرد: در دورانی زندگی می‌کنیم که بزرگ‌ترین چالش آن، دوری از دین است. تمدن آمریکایی ریشه تاریخی ندارد؛ از همین رو برای توجیه تمدن خود می‌گوید تمدن آمریکایی متعلق به مردمی است که در امروز و آینده می‌خواهند زندگی کنند، نه تمدنی که متعلق به گذشته است.

عاملی با بیان اینکه حذف گذشته و تاریخ، در جامعه بحران ایجاد می‌کند، افزود: هویت یک ماهیت متمایزکننده و یک جنبه استمرار دارد. سرمایه اجتماعی نگاه تمدنی غرب با محوریت آمریکا، نقطه مقابلی در تاریخ امروز پیدا نکرده است. اروپا هم دچار اروپامحوری است که معتقد است شخصیت و متانت اجتماعی زاییده تمدن اروپایی است که البته متأثر از آمریکا هستند.

رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در ادامه بیان کرد: چین که در تولید مقالات بین‌المللی، رتبه اول جهان را دارد، در مقوله فرهنگ، به آمریکا باخته است؛ فرهنگ چین و ژاپن امروز آمریکایی‌زده است.

انقلاب اسلامی؛ آغاز جریان معکوس آمریکایی‌شدن جهان 

دبیر کنگره جهانی امام‌رضا‌(ع) با اشاره به ابعاد نهضت امام‌خمینی‌(ره)، انقلاب اسلامی ایران را آغاز جریان معکوس آمریکایی‌شدن جهان دانست و امام را معمار این نهضت توصیف کرد.

وی در ادامه گفت: منشأ انقلاب در ایران دین اسلام شد؛ چیزی که آمریکایی‌ها انتظارش را نداشتند. بعد از انقلاب اسلامی ایران، باید بنیه فکری در کشور ایجاد می‌شد و عقلانیت شکل می‌گرفت که در این جهت آن‌طورکه باید خوب عمل نشد و آثار این کم‌کاری، امروز در نسل جوان بروز کرده است.

 دبیر کنگره جهانی امام‌رضا(ع) ضمن اشاره به اینکه نسل جوان ما در پای پرده سینما و ماهواره، اجتماعی شده است، افزود: نسل پسامدرن، تجدد را قبول ندارد و بر عدم قطعیت تأکید دارد؛ برای همین باورش به خدا کم‌رنگ شده است.

 عاملی درخصوص تفکر رضوی و قدرت پاسخگویی آن به دنیای معاصر نیز بیان کرد: امام‌رضا(ع) به اقتضای ولایتعهدی، حکمرانی کرده و در عصر ایشان باوجود حرمت‌شکنی‌ها، گفت‌وگو و استدلال حاکم بوده است.

وی با تشریح نگاه مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت تمدن، شاخص‌های تمدن اسلامی را عدالت اجتماعی و امنیت فراگیر ذکر کرد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عدالت را وجه مشترک همه ملل با هر عقیده‌ای دانست و خیزش مردم ۹۲ کشور علیه بی‌عدالتی را نشانه بارز آن خواند.

گفتنی است کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) در روز‌های ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، در تالار قدس حرم مطهر رضوی در مشهد برگزار می‌شود.

منبع: آستان‌نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->