پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳) | افزایش دما در مناطق گرمسیری استان به بیش از ۴۰ درجه! کشف و ضبط بیش از ۲۰۰ قلم فرآورده دارویی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد آیا کودکان را می‌توان حجامت کرد؟ | عوارض حجامت خودسرانه کودکان راهنمای انتخاب مناسب‌ترین مدرسه برای فرزندان حذف گزینه الزام برای آزمون پایه نهم به دهم دانش آموزان سمپادی عوامل بروز یبوست در نوزادان چیست و چگونه درمان می‌شود؟ شایع‌ترین عوامل ایجاد سنگ کیسه صفرا را بشناسید این میوه حکم داروخانه طبیعی را دارد! آرتروز، بیماری روماتیسمی غیرالتهابی که اغلب مفصل زانو و انگشتان دست را درگیر می‌کند انگیزه مرد بی‌رحم از ربودن زن متاهل در اطراف مشهد چه بود؟ نجات جان۱۸ نفر در ارتفاعات شمخال قوچان بیش از ۷۱ هزار زائر حج تمتع رهسپار عربستان شدند انتشار تصاویر خصوصی در فضای مجازی چه مجازاتی دارد؟ کشف جسد در بیابان‌های منطقه الهیه مشهد دعوا در کافه زیرزمینی، قتل در کف خیابان پنجتن مشهد تصادف مرگبار کاروان عروسی در علی آباد کتول، جان ۴ نفر را گرفت زلزله حوالی عمادده لارستان در استان فارس را لرزاند (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) پرداخت پول خارج از صندوق بیمارستان ممنوع است؛ زیرمیزی ندهید طرح «کاهش و بازیافت بخارات بنزین» در جایگاه‌های سوخت در مرحله بازطراحی دستگاه‌ها
سرخط خبرها

شفق‌های قطبی چگونه تشکیل می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۲۷۴۸۹
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
شفق‌های قطبی چگونه تشکیل می‌شود؟
شفق قطبی زمانی که جو تقریباً بدون غبار و شفاف و بدون ابر باشد در عرض‌های میانی و در افق شمال قابل مشاهده است

به گزارش شهرآرانیوز،  مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور در خصوص شفق نوری تصریح کرد: این ذرات باردار از ناحیه لکه‌های خورشیدی به صورت باریکه به فضا پرتاب می‌شوند و توسط میدان مغناطیسی زمین که به سمت قطب‌ها است به دام می‌افتند. این ذرات به دور خطوط میدان مغناطیسی تحت تأثیر میدان با حرکت مارپیچی به سمت قطب‌ها حرکت می‌کنند.

علی عابدینی در ادامه تاکید: ذرات باردار با برخورد به مولکول‌های هوا موجب برانگیختگی و تولید نور از آنها می‌شود. این فرایند مشابه اتفاقی است که در یک لامپ فلورسنت روی می‌دهد.تعداد ذرات پرتاب شده بستگی به فعالیت‌های خورشیدی دارد و زمانی که سطح خورشید فعال است، شفق قطبی بیشتری مشاهده می‌شود.

وی افزود: اتم‌های هیدروژن نور مایل به قرمز و اتم‌های اکسیژن نور سبز از خود منتشر می‌کنند. شفق قطبی زمانی که جو تقریباً بدون غبار و شفاف و بدون ابر باشد در عرض‌های میانی و در افق شمال قابل مشاهده است و گاهی در ایران نیز مشاهده می‌شود؛ این پدیده در مناطق خارج از نورهای مزاحم شهری قابل دیدن است.
منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->