فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای نیمه خرداد؛ از «صنوبر» تا «پا به پای آفتاب» رقابت سریال «نوبت لیلی» در جشنواره‌ بریتانیا برگزیدگان جشنواره دانشجویی موسیقی نواحی معرفی شدند + اسامی پخش مستند «پدر، پسر، گلوله» از شبکه دو به مناسبت قیام ۱۵ خرداد پوستر فیلم سینمایی «عطرآلود» منتشر شد + عکس بازپخش اپیزودهایی از «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» در نیمه خرداد + زمان پخش فراخوان جایزه پژوهش سال سینما منتشر شد + جزئیات تلویزیون ریسکِ تغییر مجری مناظره‌ها را می‌پذیرد؟ او با تمام رهبران خاورمیانه فرق داشت | روایتی از گفتگو‌ی اوریانا فالاچی با امام خمینی (ره) «ماه پنهان» محمدرضا یکانی در مراحل پایانی تولید آموزش به نسل جدید در بستر یک فیلم تلویزیونی | گزارشی از اکران خصوصی «محله باصفا» یک جای خالی و چند علامت سؤال | درنگی بر دلایل ضعف آثار سینمایی و تلویزیونی با محوریت امام خمینی (ره) اکران فیلم‌های کوتاه برگزیده فیلم فجر در سینماهای هنر و تجربه ماهرشالا علی در دنباله جدید «دنیای ژوراسیک» جزئیاتی از ساخت فیلم تگزاس ۴ و ۵ و حضور پژمان جمشیدی فیلم اکران‌نشده رضا داودنژاد به سینما می‌آید
سرخط خبرها

تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت

  • کد خبر: ۲۲۹۳۷۳
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت
حوزه هنری خراسان‌رضوی این روزها، میزبان هنرمندانی است که با خلق آثار هنری، اندوه واردشده به ایران اسلامی را تسلیت می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز، حوزه هنری خراسان‌ رضوی فرصتی برای خلق آثار هنری توسط هنرمندان مشهدی درباره شهدای خدمت فراهم آورده است.

در حاشیه این رویداد، با تعدادی از هنرمندان حاضر گفتگویی صورت پذیرفته شده که در زیر می‌خوانید:

آقای رئیسی، خاکی و مردمی بود 

بازیگر مشهدی، ماشاءالله شاه‌مرادی‌زاده معروف به مرشد، درباره خاطره مشترک خود با آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: من هنوز در حالت شوک هستم؛  زمان زیادی نگذشته بود که ایشان به تولیت آستان قدس رضوی درآمده بودند که به منزل ما زنگ زدند و گفتند صبح فردای آن روز برویم حرم. صبح زود ماشین آمد و به حرم مشرف شدیم. دیدیم که آقای رئیسی به محض ورودشان به آستان قدس، هنرمندان و خانواده‌های شهدای هنرمند را دعوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: به خودم افتخار می‌کنم که عکس ایشان را در انتخابات از چهارراه ابوطالب تا خود میدان شهدا بر روی شانه‌ام حمل کردم.

بار‌ها بنده را برای سخنرانی به دانشگاه دعوت می‌کردند و می‌دیدم که روی پوستر، عکس آیت‌الله رئیسی به‌عنوان تولیت آستان قدس رضوی در کنار عکس بنده قرار گرفته که نشان‌دهنده خاکی‌بودن آقای رئیسی بود.

این بازیگر مشهدی  تصریح کرد: امیدوارم خداوند به رهبرمان صبر دهد و جانشین خوبی مانند آیت‌الله رئیسی روی کار بیاید. عده‌ای در طول این مدت به ما خیلی حرف می‌زدند و حال باید پیش خود و خدایشان معذرت‌خواهی کنند.

آیت‌الله رئیسی، معتقد بودند مشهد باید شروع‌کننده هر اتفاق خوب در زمینه هنر و ادب باشد

علیرضا مهرداد، داستان‌نویس مشهدی نیز با اشاره به اهمیت این هم‌آفرینی اظهار کرد: این هم‌آفرینی چند وجه دارد. یکی اینکه این وظیفه حوزه هنری خصوصاً حوزه هنری خراسان رضوی که سمت حماسه است، بوده و این کار جلوه‌های یک حماسه است؛ یعنی یک رئیس‌جمهور حماسی، یک شهادت حماسی و یک حرکت مردمی. ریشه حماسه مردم هستند، یعنی قهرمان حماسه فردی است که عمل قهرمانانه‌اش به‌نفع مردم است.

وی افزود: قهرمان حماسه جان خود را سر عمل حماسی و قهرمانانه خود می‌گذارد و نتیجه این عمل به سود مردم است که شباهت شهادت آیت‌الله رئیسی به یک عمل قهرمانانه و یک عمل حماسی جای این را باز می‌کند تا مجموعه حوزه هنری خراسان‌رضوی که مدعی زنده‌کردن ادبیات حماسی و داستان‌های حماسی است، پای این کار بیاید. درحال‌حاضر جلوه‌هایی که اینجا ظاهر می‌شود که بیش از اینکه به سمت سوگواره و تراژدی باشد، به سمت حماسه است.

این داستان‌نویس مشهدی گفت: زمانی که آیت‌الله رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی فعالیت خود را آغاز کردند، جلسات و کار‌های ایشان را پیگیری می‌کردم و به دوستان گفتم که خداوند پله‌پله به ایشان عزت می‌دهد و هر روز عزیزترشان می‌کند و این موضوع ادامه پیدا کرد.

آقای رئیسی معتقد بودند به این دلیل که در خراسان‌رضوی عالم آل‌محمد‌(ص) مدفون هستند، خراسان باید مرکز علم و داستان و فرهنگ باشد و اگر مشهد بودند، این موضوع را عملی می‌کردند. 

مهرداد افزود: ایشان معتقد بودند هر اتفاق شیرین و خوبی که در حوزه فرهنگ، علم، ادبیات و هنر باید بیفتد، باید از مشهد شروع شود. گوشه‌ای از این نگاه را در آثار مرحوم سعید تشکری می‌بینیم؛ سعید تشکری مکتب داستان خراسان‌رضوی را بنیاد نهاد. در جلساتی که آیت‌الله رئیسی از هنرمندان دعوت می‌کردند، در راستای تحقق این مطلب بود که خراسان رضوی مرکز علم، ادبیات، هنر و فرهنگ بشود.

نتیجه اهل خدمت شهادت است

در ادامه علی پیراسته، راوی دفاع مقدس، درباره شخصیت آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: نتیجه اهل خدمت شهادت است، آقای رئیسی نشان دادند که اهل خدمت بودند. ایشان وارد حاشیه نشدند و مانند بسیاری از افراد که دنبال جواب‌دادن به دیگران بودند، کار دیگران را بر زمین نگذاشتند.

وی افزود: ما شهدای زیادی را مانند شهید بهشتی، رجایی و باهنر داشته‌ایم. پس از شهادت آقایان رجایی و باهنر، مدیریت ویژه حضرت امام(ره) وجود داشت و ایشان گفتند «اگر رجایی و باهنر نیستند، خدا هست» و حضرت آقا نیز در سخنرانی خود جمله‌ای مشابه گفتند.

خادم‌الرضابودن ایشان برای ما اهمیت بسیاری داشت 

 محمد جانپا، کارگردان تئاتر، با اشاره به عملکرد آیت‌الله رئیسی و اهمیت‌دادن ایشان به هنر و ادبیات مشهد اظهار کرد: در دوره‌ای که آقای رئیسی تولیت آستان قدس رضوی را داشتند، در حضور ایشان کار‌های نمایشی را به صورت جدی در حرم مطهر رضوی انجام دادیم.

وی گفت: پس از رحلت آیت‌الله واعظ‌طبسی، آقای رئیسی اولین تولیتی بود که اجازه داد هنر‌های نمایشی، پرده‌خوانی و اجرای نمایش در حرم مطهر رضوی رقم بخورد.

این فعال مشهدی تئاتر تصریح کرد: در مجموعه نخریسی که طرحی با عنوان زیارت دوست‌داشتنی اجرا شد، ایشان از نزدیک اجرای بچه‌ها را دیدند. آقای رئیسی برخلاف بسیاری از مسئولان، مردمی بودند. جایگاه ایشان در کنار اینکه رئیس‌جمهور مملکت بودند، به‌دلیل خادم‌الرضابودنشان برای ما به‌شدت اهمیت دارد.

جانپا افزود: این اتفاق تلخ باعث شده است که هنرمندان در عرصه‌های مختلف دور هم جمع شوند تا جلوه‌های شخصیتی و نکاتی مثبت از ایشان را که می‌تواند سرلوحه بسیاری از کار‌ها قرار بگیرد، به نمایش بگذارند.

مهم‌ترین درسی که این حادثه به ما داد این بود که آقای رئیسی در جای درستی ایستاده بود

سیدمحمدامین موسوی، شاعر مطرح مشهدی نیز درباره راه شهدا و عروج شهادت‌گونه آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: شهادت همیشه راه‌های بسته را باز می‌کند. ما همیشه مدیون شهدا بوده‌ایم و این تفکر اگر قرار باشد صادر شود، قطعاً با شهادت صادر می‌شود؛ همان‌گونه که سید‌الشهدا(ع) از طریق شهادت، پیام خود را به جهانیان رساندند. قطعاً این شهادت است که باعث می‌شود متوجه بشویم پیام انقلاب چه بوده و این تحریم‌ها و سختی‌ها همیشه ما را قوی‌تر کرده است.

وی بیان کرد: شهادت همیشه برای این ملت بیداری‌آور بوده است؛ همان‌طورکه ماجرای حاج‌قاسم باعث شد که مردم دوباره به وحدت برسند.

این شاعر جوان انقلابی مشهد خاطرنشان کرد: مهم‌ترین درسی که این حادثه به ما داد این بود که آقای رئیسی در جای درستی ایستاده بود. ایشان در حین خدمت، جام شهادت را سرکشیدند و این اتفاق مهر تأییدی است بر خدمتگزاربودن ایشان.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->