نیت‌ها محترم، اما قفل فقط با کلید باز می‌شود مراسم تشییع پیکر مادر شهیدان «شعبانی» در مشهد برگزار شد الگوی جوان، امام‌جواد (ع) میزبانی ویژه حرم مطهر رضوی از زائران در سالروز شهادت جوادالائمه(ع) نگاهی به جلوه‌های شخصیتی امام جواد علیه السلام جزئیات برگزاری کارگاه‌های مشاوره قرائت قرآن و تصحیح قرائت نماز در حرم امام رضا (ع) ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت حضرت امام جوادالائمه (ع) اعلام شد پایان بزرگترین رویداد قرآنی دانشگاهیان کشور در مشهد | رشد ۳۰ درصدی خانواده جامعه سلامت در جشنواره قرآن و عترت ورود نزدیک به ۸۰ درصد زائران ایرانی به سرزمین وحی (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) عالمی از تبار عرفان | یادی از دکتر احمدعلی رجایی بخارایی، نایب التولیه اسبق آستان قدس رضوی توصیف حرم امام رضا(ع) در سفرنامه ۱۹۰ ساله «الکس بارنز» جلوه‌های علم و حلم در وجود عالم آل‌رسول (ص) نسخه اسلام برای ارتباط با محیط زیست فراخوان نخستین سوگواره بین المللی سفینه النجاه در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ چه گذشت؟ آیت‌الله علم‌الهدی: رئیس‌جمهور اگر ساده‌زیست باشد، مردم در رفاه هستند مراسم بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) در مشهد برگزار شد اعلام ویژه‌برنامه بزرگداشت سالگرد ارتحال امام‌خمینی(ره) و قیام پانزده خرداد در حرم امام‌رضا(ع)   فرصت انابه همه چیز درباره روز دحوالارض | اعمال و توصیه‌های بزرگان
سرخط خبرها

بازگشایی حرم مطهر امام رضا(ع) در انتظار ابلاغیه ستاد ملی کرونا/ مشهد آمادگی پذیرش زائران را ندارد

  • کد خبر: ۲۵۷۶۶
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۸
بازگشایی حرم مطهر امام رضا(ع) در انتظار ابلاغیه ستاد ملی کرونا/ مشهد آمادگی پذیرش زائران را ندارد
سرپرست مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی گفت: آستان قدس رضوی برای بازگشایی حرم مطهر امام رضا(ع) آمادگی کامل دارد، به‌طوری که فقط در انتظار ابلاغیه ستاد ملی مدیریت و مبارزه با بیماری کروناست.
به گزارش شهرآرانیوز، مهدی رضوی‌کیا در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص موضع این نهاد نسبت به در خواست بازگشایی حرم مطهر امام رضا‌(ع) گفت: ما قبلا موضع خودمان را به صورت شفاف اعلام کرده‌ایم.

 وی افزود: آستان قدس رضوی پروتکل‌های بهداشتی را برای مقابله با بیماری ویروسی و همه‌گیر کرونا آماده کرده و در اختیار ستاد ملی مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا گذاشته است.

وی گفت: آستان قدس رضوی برای بازگشایی حرم مطهر امام رضا‌(ع) آمادگی کامل دارد، به‌طوری که فقط در انتظار ابلاغیه ستاد ملی مدیریت و مبارزه با بیماری کروناست.

شروط بهداشتی کارشناسانه

مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در‌های حرم مطهر امام رضا‌(ع) در صورتی می‌تواند بازگشایی شود که پیش یا هم‌زمان با آن همه مسیر‌های ورودی زائران و مسافران به استان خراسان رضوی به‌طور کامل بسته شوند تا بازگشایی حرم مطهر باعث شکل‌گیری موج حرکت زائران از چهارگوشه کشور به سمت مشهد نشود.

دکتر ستاد ملی مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا آن هم فقط با «باز نمودن بخش‌های غیرمسقف حرم (صحن‌ها) و حضور مجاوران (ساکنان مشهد) با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی» امری منطقی و قابل انجام است.

وی ادامه داد: بر این اساس فقط صحن‌های (فضا‌های رو باز و غیرمسقف) حرم مطهر رضوی باز خواهند شد تا مردم تنها بتوانند وارد فضای حرم مطهر شده، اما مضجع شریف امام رضا‌(ع) را از دور زیارت کنند. حتی از زمان اقامه اذان ظهر تا ساعت ۱۵ عصر هم می‌توان پنج نوبت نماز در صحن جامع رضوی برگزار کرد، اما همه نمازگزاران در صف نخست با رعایت فاصله لازم ایستاده و نمازشان را به‌جا آورند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به عقیده من روضه منوره همچنان باید بسته بماند، زیرا تهویه این مکان مشکلاتی دارد که نمی‌توان آن را کنترل کرد، اما صحن‌های حرم مطهر امام رضا‌(ع) می‌توانند باز باشند.

وی افزود: در مجموع موافق بازگشایی حرم مطهر رضوی البته فقط با شرایطی که ذکر شد، هستم. این چارچوب می‌تواند به عنوان الگو برای دیگر اماکن نیز به‌کارگرفته شود.

 رحیمی گفت: با تمام این تفاصیل، تصمیم نهایی بازگشایی حرم مطهر رضوی خارج از استان خراسان رضوی و مشهد شکل می‌گیرد، زیرا فقط ستاد ملی مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا قادر به تصمیم‌گیری در این خصوص است.

وی افزود: ستاد ملی مدیریت و مبارزه با بیماری کرونا تاکنون هیچ زمان و یا ترتیب مشخصی را برای بازگشایی حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا‌(ع) اعلام نکرده است.

موضوع زیارت حرم مطهر رضوی متفاوت از زیارت حرم شاهچراغ در شیراز یا حرم حضرت معصومه‌(س) در قم است، زیرا مشهدالرضا به عنوان پایتخت مذهبی ایران اسلامی جایگاهی نیست که بتوان با نظر و تصمیم محلی در خصوص آن اقدام کرد.

بازگشایی یک مسئله ملی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیزگفت: تصمیم‌گیری برای بازگشایی حرم امام رضا‌(ع) یک مسئله استانی نیست، بلکه امری ملی است، زیرا بارگاه قدسی و منور آن حضرت به همه ایرانیان و شیعیان جهان تعلق دارد.

 مهدی قلیان افزود: موضوع زیارت حرم مطهر رضوی متفاوت از زیارت حرم شاهچراغ در شیراز یا حرم حضرت معصومه‌(س) در قم است، زیرا مشهدالرضا به عنوان پایتخت مذهبی ایران اسلامی جایگاهی نیست که بتوان با نظر و تصمیم محلی در خصوص آن اقدام کرد.

وی ادامه داد: در برهه‌ای از زمان تصمیمی عاقلانه توسط تولیت آستان قدس رضوی با پشتیبانی رهبر معظم انقلاب اسلامی گرفته شد تا در‌های حرم مطهر برای مقابله با شیوع بیماری ویروسی همه‌گیر کرونا بسته شوند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این تصمیم در شرایطی گرفته شد که در همان زمان ابتدای شیوع کرونا، آستان قدس رضوی محدودیت‌های لازم را در زیارت اعمال کرده و رواق‌های حرم مطهر به روی زائران بسته شده بودند.

وی به وضعیت جاری شیوع بیماری همه‌گیر اشاره و تأکید کرد: هم‌اینک در شرایطی نیستیم که بتوان گفت بیماری کرونا رخت بربسته، زیرا هنوز به‌طور جد در همه نقاط کشور درگیر آن هستیم.

 قلیان افزود: در چنین شرایطی، بازگشایی یک بازار مسقف یا پاساژ در مشهد تنها باعث جلب شهروندان مشهدی به اینگونه فضا‌ها می‌شود، اما اگر در‌های حرم مطهر رضوی پس از دو ماه باز شوند سیل زائران از سراسر کشور به مشهد سرازیر خواهند شد.

وی ادامه داد: به این ترتیب با ورود انبوه زوار بارگاه نورانی امام رضا‌(ع) به مشهد موضوع مهار شیوع کرونا و ممانعت از انتقال ویروس آن به جمعیت، دیگر کار راحتی نیست، زیرا همه اماکن نظیر هتل‌ها، مهمان‌پذیر‌ها و مسافرخانه‌ها با حضور جمعیت مسافر در شرایط نامناسبی برای مقابله با بیماری کرونا قرار می‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین باید در نظر داشت که همه زائران بضاعت اسکان در هتل‌های پنج ستاره را ندارند، بنابراین به‌طور قطع عده‌ای از زائران به مسافرخانه‌هایی مراجعه می‌کنند که فاقد شرایط بهداشتی لازم هستند و گاه همین مهمان‌پذیرها، هتل آپارتمان‌ها و مسافرخانه‌ها به سبب فقدان تمهیدات بهداشتی لازم برای اسکان، از سوی بازرسان بهداشتی مهروموم می‌شوند.

وی افزود: در صورت مهروموم کردن مسافرخانه‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها نیز زائران به ناچار جذب خانه‌های مسافرپذیری می‌شوند که حتی مجوز اداره اماکن عمومی را ندارند و محیط بهداشتی آن‌ها به هیچ‌وجه مناسب نیست.

قلیان ادامه داد: اگر چنین روندی آغاز شده و جریان یابد، حضور همین زائران و مسافران نه تنها باعث تشدید شیوع کرونا در مشهد می‌شود بلکه آن‌ها در بازگشت به شهرهایشان نیز حامل ویروس عامل این بیماری همه‌گیر خواهند بود.

مشهد آمادگی پذیرش زائران را ندارد

معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شرایط کنونی بحران کرونا در سطح کشور به‌گونه‌ای است که شهر مشهد و حرم مطهر امام رضا‌(ع) هنوز آمادگی بهداشتی لازم را برای پذیرش زائران و مسافران ندارند.

وی افزود: هیچ‌گاه نمی‌توان همه مبادی ورودی به مشهد را بست،بنابراین بازگشایی عمومی حرم مطهر امام رضا‌(ع) در شرایط کنونی و در حالی که همه مبادی زمینی، هوایی و ریلی باز هستند به‌طور قطع موجب روانه شدن سیل انبوه زائران مشتاق زیارت به مشهد می‌شود.

دکتر قلیان ادامه داد: با نظرداشت همه این جوانب آنگاه که کشور از وجود ویروس منحوس کووید‌۱۹ پاک شود، بازگشایی حرم مطهر رضوی بر اساس داده‌های کارشناسانه که از خراسان رضوی در اختیار هیئت دولت و ستاد ملی مبارزه و کنترل بیماری کرونا قرار می‌گیرد مورد ارزیابی و تصمیم‌گیری قرار خواهد گرفت.

وی گفت: در صورتی که نقاط پرخطر از نظر بیماری همه‌گیر زودتر از موعد بر روی مردم باز شده و سیل مسافر از طریق جاده‌ها به سمت مشهد سرازیر شود این شهر کانون انتقال ویروس عامل بیماری کرونا خواهد شد، زیرا به این ترتیب زائران و مسافرانی که به مشهد سفر می‌کنند ویروس بیماری را به دیگر نقاط کشور منتقل خواهند کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در مجموع با در نظر گرفتن همه جوانبی که تشریح شد، ورود به مرحله تصمیم‌گیری برای بازگشایی حرم منور امام رضا(ع) هنوز زود به نظر می‌رسد. اگر هم قرار باشد تصمیمی در خصوص این مهم اتخاذ شود حتما در سطح هیئت دولت و ستاد ملی مبارزه و کنترل بیماری کرونا بررسی، اتخاذ و اعلام می‌شود.
 
منبع:ایرنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->