سرخط خبرها

سقف مجاز خرید در «بهارانه کتاب» ۱۵۰ هزار تومان/ ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی

  • کد خبر: ۲۶۲۷۴
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵
سقف مجاز خرید در «بهارانه کتاب» ۱۵۰ هزار تومان/ ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی
طرح بهارانه کتاب۹۹ از ۲۰ اردیبهشت‌ماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، افشین تحفه گر، معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، با اعلام این خبر افزود: حمایت از صنعت نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل فعالیت‌های متنوعی است که بخشی از آن‌ها طبق آیین‌نامه نشر مصوب هیئت وزیران و ذیل برنامه پنجم توسعه کشور انجام می‌گیرد.

در همین راستا معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتاب‌خوانی، تسهیلاتی را در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور، مستقیم به خریداران کتاب پرداخت می‌کند.

در این طرح کتاب‌فروشی‌هایی که شرایط لازم را دارا باشند، پس از ثبت‌نام، می‌توانند کتاب‌های خود را که با شرایط تعیین‌شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند. مؤسسه خانه‌ کتاب به نمایندگی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی، مبلغ یارانه خرید کتاب را به کتاب‌فروش‌ها پرداخت خواهد کرد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی
وی افزود: در ادامه طرح‌های تابستانه و پاییزه کتاب، طرح بهارانه ۹۹ نیز از روز شنبه بیستم اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) تا سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.


وی با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط شیوع و گسترش ویروس کرونا بیان کرد: برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، خریدهای غیرحضوری نیز با ثبت اطلاعات مربوط در پنل از سوی کتاب‌فروشی‌ها پوشش داده می‌شود. همچنین، مدیریت پروتکل‌های بهداشتی در زمان اجرای طرح بر‌عهده واحدهای صنفی، شهروندان و خریداران کتاب خواهد بود.


تحفه‌گر تصریح‌ کرد: در این دوره از طرح «بهارانه کتاب۹۹» سقف مجاز خرید برای هر خریدار ۱۵۰ هزار تومان است و خریدار می‌تواند در چند نوبت و از چند کتاب‌فروشی، علاوه بر کتاب‌های عمومی و کودک و نوجوان، کتاب‌های دانشگاهی را با ۲۰ درصد تخفیف از کتاب‌فروشی‌های عضو طرح خریداری کند.


در این طرح، امکانی فراهم شده تا کتاب‌فروشان در تأمین بخشی از یارانه مشارکت داشته باشند و بعد از پایان بخشی از یارانه در نظر گرفته شده برای آن‌ها، در تأمین ۵۰ درصد یارانه مشارکت کنند.


وی همچنین گفت: مدت زمان تسویه حساب طرح بهارانه کتاب‌۹۹ دو هفته پس از پایان طرح است و  کنترل و نظارت در طول طرح بر عهده خود کتاب‌فروشان خواهد بود و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ نیز بر طرح نظارت خواهد کرد.
کتاب‌فروشی‌های عضو طرح‌های قبلی خانه کتاب، برای تأیید شرکت در طرح بهارانه کتاب۹۹ به ثبت‌نام مجدد نیاز ندارند و کافی است با مراجعه به پنل کاربری خود شرایط شرکت در طرح را تأیید و اطلاعات خود را کنترل و ویرایش کنند.


وی افزود: مشارکت مجازی، بیشتر برای کتاب‌فروشی‌های بزرگ است که صف‌های طولانی را در دوره‌های قبل تجربه کرده‌اند، بنابراین کتاب‌فروشی‌های کوچک مانند دوره‌های قبل می‌توانند فروش فیزیکی نیز داشته باشند. 


وی در پایان گفت: امیدواریم با اجرای این طرح در ماه پر برکت مهمانی خدا، علاوه بر حمایت از صنعت نشر و کتاب‌فروشی های استان که در دوران شیوع این بیماری دچار رکود در کسب‌وکار شدند، شاهد گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در بین خانواده‌ها باشیم.

 

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح‌های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد. در این طرح‌ها کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارتخانه دریافت کنند.

در این طرح‌ها که با نام طرح‌های فروش فصلی مشهور شده‌اند، کتاب‌فروشی‌هایی که شرایط لازم را داشته باشند، پس از ثبت‌نام، می‌توانند کتاب‌های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند.

یازدهمین دوره طرح فصلی فروش کتاب تابستان و دوازدهمین دوره پاییز ۹۸ برگزار شد.


معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد که باتوجه‌به استقبال علاقمندان به کتاب در دو دوره گذشته که بیشترین فروش کتاب و کتاب‌فروشی برتر در دو طرح یازدهم و دوازدهم را در سطح کشور داشتیم، این دوره هم استقبال از طرح را شاهد باشیم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->