سرخط خبرها

صنعت گردشگری، گنج دست نخورده توس

  • کد خبر: ۲۶۸۴۹
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
رضا ریاحی - دبیر شهرآرامحله منطقه ۱۲
بحث گردشگری در کلان‌شهر مشهد به برکت وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) از اوضاع و احوال مناسبی برخوردار است، باوجوداین شهر مشهد دارای جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز هست که شهر توس و مجموعه گردشگری آرامگاه فردوسی از جمله آن است.
مشاور طرح راهبردی منطقه در افق پنج ساله خود پیش‌بینی کرده است سالیانه ۴.۵ میلیون گردشگر از شهر تاریخی توس دیدن به عمل خواهند آورند که این مهم می‌تواند باعث رشد اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها، ایجاد شغل، تقویت جوامع روستایی، تقویت صنایع دستی و حفظ محیط زیست شود.
گردشگری بزرگ‌ترین صنعت بخش خدمات در جهان به شمار می‌رود و بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده است. رشد صنعت گردشگری می‌تواند تولید ناخالص داخلی کشور‌های گردشگرپذیر را افزایش دهد و درآمد مالیاتی بیشتر را نصیب دولت این کشور‌ها کند. درآمد‌های ارزی حاصل از گردشگری حتی می‌تواند در دیگر بخش‌ها نیز سرمایه‌گذاری شود و به بهبود رشد اقتصادی منجر شود.
توسعه صنعت گردشگری به بهبود درخورتوجه زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه‌ها، راه‌ها، شبکه آب‌رسانی، انرژی، خدمات درمانی، شبکه‌های تلفن همراه، بهداشت، امنیت و... منجر می‌شود و مردم بومی نیز مانند گردشگران از این پیشرفت‌ها سود خواهند برد، به‌ویژه در مناطق محرومی همچون ناحیه منفصل توس که مواردی همچون حمل و نقل عمومی، کمبود مراکز درمانی و بهداشتی و ناامنی محلات از جمله مهم‌ترین کمبود‌ها به شمار می‌آید.
در حال حاضر از هر ۱۰ نفر شاغل در جهان امروز، یک نفر در بخش گردشگری شاغل است. این روال می‌تواند در شهر تاریخی توس نیز ادامه داشته باشد، از آنجایی که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش صنعت گردشگری ناحیه منفصل توس دست نخورده باقی مانده است.
گردشگری روستایی نقش بسزایی در متنوع‌سازی اقتصاد روستا‌ها ایفا می‌کند. ایجاد شغل برای جوانان روستایی، اقلیت‌های قومی، زنان و اقشار محروم، کاهش فقر و حفظ بنا‌های تاریخی و میراث فرهنگی روستا‌ها از مزایای توسعه گردشگری روستایی به شمار می‌روند.
صنعت گردشگری از معدود صنایعی است که زنان در آن نقش بسزایی را ایفا می‌کنند، همچنین با توسعه گردشگری، صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی قادر خواهند بود درآمد بیشتری از فروش کالا‌های خود به گردشگران کسب کنند.
گردشگری نقش مهمی در مدیریت، تأمین مالی و حفاظت از میراث فرهنگی کشور‌ها ایفا می‌کند. گردشگری فرهنگی جزو مهم‌ترین زیرمجموعه‌های صنعت گردشگری است و درآمد‌های حاصل از فروش بلیت ورودی اماکن فرهنگی، راهنما‌ها و نیز کالا‌های فرهنگی کمک شایانی به تأمین سرمایه موردنیاز برای حفظ میراث فرهنگی می‌کند، با اینکه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بلیتی که در سال برای ورود به آرامگاه فردوسی به فروش می‌رسد، هزینه‌های میلیاردی این جاذبه گردشگری، فرهنگی را پوشش نمی‌دهد، اما با مدیریت این موضوع، بر مشکلات فائق آمد.
گردشگری به صلح، درک متقابل فرهنگ‌ها از یکدیگر و تحقق هدف «شهروندی جهانی» کمک می‌کند. آشنایی با افراد مختلف و تجربه کردن آداب و سنن فرهنگی متفاوت، نقش مهمی در کاهش نگرش‌های کلیشه‌ای افراد نسبت به دیگر فرهنگ‌ها دارد و درنهایت موجب تقویت صلح و امنیت در جهان می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->